Analyzovali prínos automobilky Jaguar Land Rover v Nitre pre priemysel a priľahlý región. Komu čo (ne)priniesol? (video+foto)

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
JLR: 5. výročie otvorenia závodu v Nitre
Výrobné priestory fabriky Jaguar Land Rover (JLR) Nitra počas prehliadky v rámci 5. výročia otvorenia závodu. Nitra, 25. október 2023. Foto: SITA/Martin Havran
Tento článok pre vás načítala AI.

Príchod automobilky Jaguar Land Rover do Nitry celkovo zvýšil mzdy a zamestnanosť v automobilovom priemysle Slovenska.

No v priľahlom regióne nepriniesol podľa Inštitútu finančnej politiky (IFP) rýchlejšiu tvorbu nových pracovných miest, či vyšší rast miezd v porovnaní s vývojom vo zvyšku Slovenska. Nepriniesol podľa nich ani celkovo vyšší rast tržieb firiem.

Potenciál pracovného trhu v Nitre

V období od roku 2014 až 2019 zamestnanosť a mzdy rástli stabilne dobre na celom Slovensku a potenciál pracovného trhu v Nitre bol do značnej miery vyčerpaný už pri spustení závodu.

Novovytvorené pracovné miesta tak vznikli do značnej miery podľa inštitútu na úkor iných miest v regióne. Zamestnanosť sa zmenila viac v prospech automobilového priemyslu.

Osemdesiat percent zamestnancov Jaguar Land Rover prišlo z iného zamestnania prevažne z okolitých okresov. Zhruba tretina zamestnancov tejto automobilky prišla zo sektora služieb a približne 11 % z ostatných automobiliek. Pozitívom podľa IFP je, že pätinu zamestnancov Jaguaru tvoria ľudia, ktorí pred jej príchodom do Nitry nemali prácu.

Britsko-Indická automobilka Jaguar Land Rover prišla doposiaľ na slovenský trh ako posledná a výrobu pri Nitre spustila v októbri 2018.

Vysoké očakávania prínosu automobiliek

Investícia mala podľa mediálnych vyjadrení rezortu hospodárstva vytvoriť do 15-tisíc pracovných miest, z toho asi pätina bola plánovaná priamo v závode.

Plánovaný je príchod ďalšej automobilky. Výstavba závodu Volva v obci Valaliky by už mala začať v tomto roku a rozbehnutie sériovej výroby sa plánuje v roku 2026.

Vysoké očakávania prínosu nových automobiliek podľa IFP nemusia vždy priniesť dodatočné pracovné miesta, ale iba podporiť ďalšiu zmenu štruktúry zamestnanosti v prospech automobilového priemyslu.

Nakoľko však susedné okresy okolo Košíc majú výrazne vyššiu mieru nezamestnanosti a nižší dopyt po práci, nie je potenciál regionálneho trhu práce ešte vyčerpaný a otvára priestor pre silnejšie efekty ako v prípade príchodu Jaguar Land Rover.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie IFP Inštitút finančnej politikyJaguar Land Rover