Slovenský automobilový priemysel má problém, pomôcť by mohla zahraničná pracovná sila

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
PRIEMYSEL: Výrobný závod Kia Slovakia
Zamestnanci pri práci na montážnej linke vozidiel Kia vo výrobnom závode Kia Slovakia v Tepličke nad Váhom pri Žiline. Teplička nad Váhom, 15. august 2023. Foto: Archívne, SITA/Milo Fabian
Tento článok pre vás načítala AI.

Slovenský automobilový priemysel sa borí s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily. Deje sa tak v období, keď k nám prichádza v poradí už piata automobilka.

Stovky dodávateľov z automotive oblasti

Volvo by na východnom Slovensku mohlo spoločne s dodávateľmi vytvoriť ďalších okolo 20-tisíc nových pracovných miest. V súčasnosti pritom na Slovensku priamo v automobilovom priemysle pracuje okolo 180-tisíc ľudí.

Okrem štyroch automobiliek totiž evidujeme takmer 400 dodávateľov z automotive oblasti. „Situácia na pracovnom trhu je dlhodobo náročná, pracovná sila chýba vo všeobecnosti a obzvlášť sú to kvalifikovaní pracovníci s technickým a elektrotechnickým vzdelaním,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.

Viac zahraničnej pracovnej sily

Jej slová potvrdil aj Michal Nič z trnavského Stellantisu. Fabrika dlhodobo pociťuje nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, tento problém je podľa neho viditeľný na celom západnom Slovensku.

Nízka miera nezamestnanosti, vysoká konkurencia na trhu práce v kombinácii s počtom pracovných ponúk spôsobujú, že firmy nedokážu pokryť voľné pracovné pozície iba Slovákmi. Je to škoda, pretože Slováci sú spoľahlivá a kvalifikovaná pracovná sila,“ zhodnotil.

Ako nepriaznivú vníma súčasnú situáciu na slovenskom pracovnom trhu aj žilinská Kia, a to nielen v prípade operátorských ale i niektorých expertných pozícií.

Vzhľadom na budúci demografický vývoj sa slovenskí zamestnanci hľadajú čoraz ťažšie a je veľmi pravdepodobné, že mnohé odvetvia slovenskej ekonomiky sa budú musieť spoliehať viac a viac na zahraničnú pracovnú silu,“ skonštatoval hovorca automobilky Tomáš Potoček.

Hľadajú stovky zamestnancov

Automobilky pritom hľadajú pracovníkov aj v súčasnosti. Volkswagen napríklad prijíma nových zamestnancov v súvislosti s nábehom nových modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb. Najviac pracovníkov hľadá do výroby vozidiel, najmä na montáž.

Aktuálne máme otvorené takmer tri desiatky pozícií predovšetkým technického zamerania. Rádovo ide o stovky nových zamestnancov,“ priblížila Makayová.

V Trnave hľadajú zamestnancov predovšetkým na kvalifikované pracovné pozície ako napríklad údržbár, správca výrobných zariadení alebo vodič VZV.

Problémom je vysokoškolské vzdelanie

V budúcom roku budeme rozbiehať nový výrobný program a v prvom polroku plánujeme hromadný nábor v súvislosti s opätovným rozbehom tretej zmeny,“ podotkol Nič. Žilinská Kia má aktuálne operátorské pozície naplnené. Z expertných hľadá napríklad špecialistu údržby či špecialistu na oddelenie logistiky.

Najväčší problém je ale podľa Potočeka pri odborníkoch s kombináciu technického vzdelania a znalosti jazyka s požiadavkou na vysokoškolské vzdelanie elektrotechnického smeru.

Výzvou bolo nájsť napríklad aj kvalifikovaného človeka v oblasti informačných technológií. Nitriansky Jaguar Land Rover aktuálne obsadzuje 20 pozícií na kvalifikované robotnícke pozície a 20 v administratíve.

Obsadiť špecialistov je náročné

Zároveň priebežne dopĺňame počty operátorov výroby. Z perspektívy našich 5 000 zamestnancov nejde o dramatický nábor. Ide hlavne o pozície operátor výroby, grouplíder, autoopravár a technik údržby,“ priblížila hovorkyňa Katarína Chlebová.

Najväčší problém majú v Nitre s pozíciami kvalifikovaných robotníkov ako autoopravár či technik údržby. Tiež je podľa automobilky náročnejšie obsadiť pozície špecialistov – technikov v oblasti automatizácie a robotiky.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Katarína ChlebováLucia Kovarovič MakayováMichal NičTomáš Potoček
Firmy a inštitúcie Jaguar Land RoverKia SlovakiaStellantisVolkswagen SlovakiaVolvo