Viete rozpoznať phising? Podvodné kampane sú na Slovensku stále častejšie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Laptop, notebook, phishing, spam, malvér
Foto: ilustračné, Getty images

Štyria z desiatich Slovákov vôbec netušia, čo je phishing. Viac ako štvrtina opýtaných sa už s touto formou podvodu stretla, každý desiaty má s ním dokonca osobnú skúsenosť za posledný mesiac.

Väčšina Slovákov je opatrná

Ako vyplýva z výsledkov reprezentatívneho prieskumu pre spoločnosť Home Credit, väčšina Slovákov je ale opatrná, približne tri štvrtiny nezdieľajú s inými ľuďmi, a to ani v rodine, svoj PIN k platobnej karte a do mobilu, či heslá k účtom alebo emailom.

Phishing, čiže podvodné kampane, ktoré sa snažia pomocou rozosielania emailov či cez rôzne komunikačné platformy získať citlivé dáta, ako sú heslá, údaje o platobných kartách, rodné čísla alebo prístupy k internetovému bankovníctvu, je podľa uvedenej spoločnosti aj na Slovensku stále častejší. Väčšina opýtaných, takmer 90 percent, v prieskume uviedla, že ak by sa stali obeťou phishingu, ihneď by sa obrátili na banku či poskytovateľa platobnej karty, traja z desiatich by volali na políciu a približne rovnaký počet Slovákov by kontroloval, či im nemiznú z účtu peniaze.

Včasná reakcia môže odhaliť nové formy podvodu

Správny postup je najprv skontrolovať pohyby na účte a kartu ešte v aplikácii alebo v internetovom bankovníctve zablokovať, než dôjde k nekontrolovaným transakciám. Ďalším krokom je kontaktovať poskytovateľa karty a dohodnúť sa na ďalšom postupe. Včasná reakcia môže pomôcť odhaliť nové formy phishingu a nastaviť tak obranné mechanizmy,“ vysvetlil ombudsman klientov Home Credit Miroslav Zborovský.

Medzi hlavné znaky phishingu väčšinou patrí zlá slovenčina či komplikovaná emailová adresa, kedy je vidieť, že sa nezhoduje s oficiálnymi emailovými kontaktmi údajného odosielateľa, ktoré má na webových stránkach uvedené. Odkaz na zaplatenie alebo prihlásenie býva taktiež zložitý. „Medzi ďalšie znaky patrí, napríklad mierne pozmenené logo a pokiaľ si na zaslaný odkaz prejdete myšou, zistíte, že názov smeruje na inú stránku, ako je uvedené, väčšinou na zahraničný web,“ uviedol Zborovský.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Miroslav Zborovský
Firmy a inštitúcie Home Credit