Zavedenie objektívnej zodpovednosti nemôže byť neuvážené

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Policia cestna kontrola fukanie
Foto: SITA/Martin Havran

Ako hodnotíte možnosti sfunkčnenia plného technického riešenia objektívnej zodpovednosti, kedy budú fungovať automatické radary?

prof. Ing. Alica Kalašová, PhD.: Na túto otázku sa dnes presne nedá odpovedať. Zákon č. 68/2012 začal platiť dňom 31. januára 2012, vytvoril len teoretické predpoklady, ktorými sa je možné od tohto dňa zaoberať.

Ing. Ľubomír Palčák: Za výskumný ústav v Žiline môžem povedať, že my sami testujeme dva prvky objektívnej zodpovednosti a to prejazd na červenú a úsekové meranie rýchlosti. Zbierame informácie a dáta, vyhodnocujeme ich. Odstránenie chybovosti nie je jednoduché a môžem potvrdiť, že je časovo náročné.

prof. Ing. Gustáv Kasanický, PhD.: Ak má byť tento systém v prospech ochrany občana, musí byť presný a objektívny. Jeho zavedenie preto nemôže byť okamžité a neuvážené, musí byť v praxi odskúšané. Logicky bude preto meškať za platnosťou zákona, ktorý vytvoril len priestor pre jeho zavedenie. V programovom vyhlásení vlády je však jasne uvedené, že vláda týmto smerom bude postupovať pri zavádzaní informačných technológií v doprave.

Koná v tejto veci ministerstvo vnútra dostatočne pružne a rýchlo?

Palčák
Ľubomír Palčák Foto: archív

Ing. Palčák: Samozrejme. Podľa mojich informácií sa odborné pracoviská ministerstva vnútra touto problematikou zaoberajú, viem o tom, spolupracujeme s nimi.

prof. Ing. Kasanický, PhD.: Je potrebné sa zaoberať problematikou využitia technických prostriedkov, ktoré má polícia k dispozícii a ich „spoluprácou“ s tými informačnými systémami a evidenčnou agendou, ktorá je už v používaní. Ušetriť finančné prostriedky daňových poplatníkov a obstarať len potrebné je dôležité .

prof. Ing. Kalašová, Phd.: Snaha konať pružne a rýchlo pri ochrane verejnosti na cestách je vyjadrená najmä v prijatí rýchleho legislatívneho riešenia objektívnej zodpovednosti, čo však v žiadnom prípade nemožno očakávať od jeho technickej realizácie.

Ako teda vidíte praktické sprevádzkovanie celého systému objektívnej zodpovednosti z časového hľadiska?

Ing. Palčák: Ministerstvo vnútra bude potrebovať objektívne, adekvátne časové obdobie na otestovanie všetkých správnych deliktov, ktoré má objektívna zodpovednosť riešiť, čo môže trvať dva roky aj viac.

prof. Ing. Kasanický, PhD.: Z časového hľadiska pri obstaraní a dodaní celého systému objektívnej zodpovednosti podľa súčasne platného zákona o verejnom obstarávaní si to netrúfam odhadnúť ani približne, ale zrejme to bude dlhšia cesta.

prof. Ing. Kalašová, PhD.: Ak má tento systém presne fungovať v plno automatickom režime, bude jeho odskúšanie a realizácia trvať podľa môjho odhadu viac ako dva roky.

Čo je teda problémom?

Ing. Palčák: Zodpovedná, dôsledná a komplexná príprava technického riešenia si logicky vyžaduje určitý časový priestor na jednej strane, na druhej strane ním môže byť malá „pružnosť“ zákona o verejnom obstarávaní.

prof. Ing. Kasanický, PhD.: Čas potrebný na testovanie a obstaranie a priame realizovanie.

prof. Ing. Kalašová, PhD.: Čas na testovanie, analýzu a vyhodnotenie nameraných údajov, samotné verejné obstaranie a technická realizácia.

Je teda potrebné novelizovať zákon o verejnom obstarávaní?

prof. Ing. Kalašová, PhD.: Nie som odborníčka na verejné obstarávanie a ani na jeho legislatívny a administratívno-technický proces, ale zrejme áno, treba ho zjednodušiť.

prof. Ing. Kasanický, PhD.: Vzhľadom na to, že sa podľa jeho súčasne platnej podoby nepodarilo obstarať ani jednoduchšie technické projekty, poukazuje to práve na takúto potrebu.

Ing. Palčák: Bude to nutné.

Je vôbec potrebný takýto zákon, alebo model riešenia práce polície?

prof. Ing. Kalašová, PhD.: Je to budúcnosť, do roku 2020 to vytvára predpoklady pre splnenie záväzku Slovenskej republiky znížiť počet usmrtených účastníkov cestnej premávky aspoň na úroveň 172 usmrtených osôb.

prof. Ing. Kasanický, PhD.: Je to výlučne technické riešenie a v plno automatickom režime občan policajta ani neuvidí. Samozrejme, že je to moderný spôsob vynútenia disciplíny na cestách. Zvyšovať počet policajtov donekonečna sa nedá, je to najdrahšie možné riešenie pre všetkých.

Ing. Palčák: Objektívna zodpovednosť ako technický prvok môže byť v budúcnosti jedným z podporných prvkov Národného systému dopravných informácií, ktoré zaviedli alebo zavádzajú všetky moderné motoristicky vyspelé spoločnosti v Európe. Je potrebné zavádzať moderné riešenia bezpečnosti na cestách.

Čo na to polícia?

Odpovedá plk. JUDr. Ľubomír Ábel

Viceprezident Policajného zboru SR Ľubomír Ábel
Viceprezident Policajného zboru SR Ľubomír Ábel Foto: SITA

Hľadá polícia také prvky technického riešenia objektívnej zodpovednosti, ktoré budú najlacnejšie?

V každom prípade. Máme záujem na šetrení finančných prostriedkov. Vo všeobecnosti je ale známe, že najlacnejšie veci nebývajú tie najlepšie. Chceme zavádzať dobré a plne funkčné veci s nízkymi prevádzkovými nákladmi a dlhou životnosťou.

Prebieha už v súčasnosti v nejakej forme testovanie tohto systému?

Zatiaľ sa chystáme na takzvanú testovaciu prevádzku, ktorá zahŕňa zber dát a ich vyhodnocovanie. Vďaka týmto dátam chceme zisťovať, či technika, ktorú už používame je vhodná pre účel objektívnej zodpovednosti. Polícia chce zberom dát a ich vyhodnocovaním posudzovať odstraňovanie nepresností pri prenose údajov. Nejde totiž len o to, aby sme „zachytili“ nejaké vozidlo, s ktorým bol spáchaný správny delikt, ale o to, aby fotodokumentácia resp. videozáznam o jeho spáchaní bol riadne čitateľný a použiteľný ako dôkaz. Musí totiž obsahovať čas, dátum, miesto spáchania a čitateľne rozlíšenú tabuľku s evidenčným číslom vozidla. Jedným z prvkov testovacej prevádzky bude aj merač rýchlosti, ktorý sa nachádza na 103. kilometri na diaľnici D1.

Bude systém komunikovať s existujúcimi systémami polície?

To zatiaľ nevieme. Želáme si to. Práve to je potrebné odskúšať.

Zmení sa pre vodičov niečo už od 1. júla?

Nie zatiaľ určite nezmení. Chceme plnoautomatizovaný funkčný systém, ktorý „uvoľní“ pracovný čas policajtov „minutý“ pri písaní administratívno-správnych povinností pri riešení priestupkov v prospech času stráveného v priamom výkone.

Je možné, aby systém fungoval aj bez vybudovania a zavedenia plnoautomatizovaného režimu objektívnej zodpovednosti?

Máme tu zákon, ktorý je platný tri mesiace a bude účinný o mesiac. Chceme, aby sme dôsledne zaviedli do praxe jeho plnoautomatizované riešenie, aby sme policajtov dostali z administratívy do ulíc, tak ako som povedal. Iné riešenie nebude šikovné.

Kde takýto systém, o ktorom tu hovoríte funguje?

V Maďarskej republike ako nášho najbližšieho suseda, kde plnoautomatický režim funguje, bol prijatý zákon o objektívnej zodpovednosti v apríli 2008. Jeho plnoautomatický režim bol spustený po viac ako dva a pol roku. V iných krajinách to trvalo ešte dlhšie.

Takže objektívnu zodpovednosť zavedieme hneď alebo postupne?

Myslíme si, že bude výhodné sa pridŕžať osvedčených vecí, teda rozvoj z hľadiska počtu techniky a pracovníkov plánovať postupne, tak ako je to bežné v ekonomike a v plánovaní.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať