Zhoršenie financií pociťuje tretina domácnosti

ľudia
Foto: Ilustračné foto SITA/Michal Burza

BRATISLAVA 25. mája (WEBNOVINY) – Finančná situácia tretiny slovenských domácností sa za posledný rok zhoršila. Budúcnosť však už domácnosti vidia optimistickejšie. Vyplýva to zo spotrebiteľského prieskumu MasterIndex spoločnosti MasterCard, podľa ktorého 37 % slovenských domácností hodnotí svoju súčasnú finančnú situáciu ako horšiu než predtým. Napriek tomu vládne medzi slovenskými domácnosťami pozitívna nálada, pretože 72 % z nich verí, že o rok bude ich situácia rovnaká alebo lepšia. Približne dve tretiny Slovákov uvádzajú, že dnes dokážu ušetriť aspoň časť svojich príjmov.

Väčšina opýtaných domácností v súčasnosti pociťuje nárast spotrebiteľských cien, no v budúcnosti sa nechystá radikálne šetriť na veľkých nákupoch. Celkovo 69 % slovenských domácností v MasterIndexe uvádza, že sa im v súčasnosti darí šetriť aspoň nejakú časť príjmov. Pri výhľade do budúcnosti sú podiely tých, ktorí sú presvedčení, že budú schopní ušetriť, podobné ako percentá ľudí, ktorí si myslia, že sa im to nepodarí. Necelých 10 % domácností uviedlo, že s peniazmi nevyjde a bude si musieť vypomáhať úsporami alebo pôžičkami.

S týmito údajmi podľa spoločnosti súvisí pravdepodobne aj zistenie týkajúce sa vnímania nárastu cien. „Až 64 % slovenských domácností uviedlo, že spotrebiteľské ceny sú vyššie ako pred rokom,“ uvádza generálny riaditeľ MasterCard Europe pre Českú republiku a Slovensko Brian Lang. Najoptimistickejšie očakávania pritom prejavujú ľudia vo veku od 18 do 29 rokov, s mesačným príjmom od 1 001 do 2 000 eur.

Prieskum MasterIndex si spoločnosť MasterCard nechala realizovať u výskumnej firmy GfK v marci tohto roka prvýkrát aj na Slovensku. Cieľová skupina bola definovaná ako reprezentatívna slovenská populácia vo veku 18 až 69 rokov využívajúca služby bánk. Reprezentatívnosť bola sledovaná podľa pohlavia, veku, regiónu a veľkosti miesta bydliska.

SITA

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Firmy a inštitúcie GfK Growth from Knowledge