Žiadajú zastaviť reklamu nelicencovaných stávok

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Grécko
Grécko, ľudia Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 3. mája (WEBNOVINY) – Okamžité pozastavenie reklamy a propagácie nelicencovaného stávkovania na Slovensku požaduje od médií Asociácia spoločností prevádzkujúcich kurzové stávky v Slovenskej republike. „Vyzývam všetky médiá, nepodporujte to, neporušujte zákon,“ uviedol generálny riaditeľ Fortuna Jiří Bunda. Asociácia upozorňuje, že na Slovensku nelegálne pôsobia viaceré stávkové spoločnosti bez právoplatnej licencie vydanej Ministerstvom financií SR. „My sa len čudujeme, že sa na Slovensku nič nedeje a všetko to pekne ide ďalej,“ vyhlásil generálny riaditeľ Niké Otto Berger.

Propagácia takýchto subjektov prevádzkujúcich kurzové stávky podľa asociácie graduje v týchto dňoch predovšetkým v súvislosti s MS v hokeji. „Zákaz nelegálneho stávkovania nie je novinkou, ktorá sa objavila pred majstrovstvami sveta, je to štandardné opatrenie,“ upozornil právny poradca Tiposu Tomáš Kamenec. Na Slovensku nelicencované stávkové spoločnosti neodvádzajú do štátneho rozpočtu a do rozpočtu obcí žiadne odvody a nezamestnávajú na Slovenku žiadnych zamestnancov, upozorňuje asociácia, podľa ktorej sídlom týchto spoločností sú spravidla daňové raje. Podľa odhadov pripravujú Slovenskú republiku ročne o 2,5 až 5 miliónov eur na odvodoch. „Do zahraničia uniká 50 až 100 miliónov eur,“ vyslovil Berger odhad objemu ročných stávok slovenských tipujúcich v nelicencovaných stávkových kanceláriách. Odvody pre stávkové spoločnosti, ktoré licenciu majú, predstavujú päť percent z tržieb, čo predstavuje milióny eur ročne.

Asociácia spoločností prevádzkujúcich kurzové stávky v SR súčasne upozorňuje, že bude monitorovať médiá, ktoré zverejňujú reklamu na nelicencované stávkovanie. Svoje práva a podnikanie v súlade so zákonom plánujú brániť aj prípadnými žalobami voči všetkým subjektom, ktoré porušujú platnú legislatívu. „My sa musíme brániť,“ dodal Bunda, ktorý si myslí, že „boj s nelegálnymi operátormi bude veľmi dlhý“. Prípadné žaloby môžu podľa predstaviteľov asociácie smerovať voči médiám, ktoré by v propagovaní nelicencovaných prevádzkovateľov kurzového stávkovania pokračovali. Okrem toho právnici týchto spoločností pripravujú kroky aj voči prevádzkovateľom nelicencovaného stávkovania. Kroky chcú uskutočniť rýchlo, nie až po majstrovstvách sveta.

Predstavitelia asociácie upozornili napríklad na reklamu jednej spoločnosti na bilbordoch v Bratislave, na električke, ako aj na mantineloch ihriska priamo na hokejovom štadióne. Táto spoločnosť má aj stánok vo fan zóne, kde podľa asociácie nabádajú návštevníkov hrať. „To jednanie, ktoré tu prevádzkujú, je skutočne nefér,“ myslí si Bunda. Predstavitelia asociácie chcú spolupracovať s rezortom financií, ktorého šéf Ivan Mikloš už upozornil organizátorov listom na problém s propagovaním nelicencovanej spoločnosti.

Aj Rada pre reklamu svoje členské mediálne asociácie upozornila na tento problém listom, keďže si možno niektoré menšie média tejto problematiky neboli vedomé. „Možno menšie médiá, ktoré sa v minulosti nestretli s ponukou na túto inzerciu, si nikdy nerobili nejakú právnu analýzu, podľa ktorej by dospeli k názoru, že si musia overovať, či u nich objednáva inzerciu tohto druhu spoločnosť, hra, ktorá je na Slovensku licencovaná,“ uviedla šéfka Rady pre reklamu Zuzana Mistríková. Tá si myslí, že konanie médií je z veľkej časti spôsobené nezodpovedným prístupom „toho najväčšieho organizátora“. „Ak médium vidí v priamom prenose televízie verejnej služby od organizátora najväčšej športovej a spoločenskej udalosti v tomto štáte za posledných 20 rokov takúto reklamu, prečo by mal mať pocit, že on koná nejakým spôsobom v rozpore s nejakým právnym stavom,“ myslí si Mistríková. Za najabsurdnejšie považuje, že sa na reklamy pozeráme v priamom prenose rovno zo štadióna. Podľa nej by mali orgány dozoru, teda ministerstvo financií aj obchodná inšpekcia konať.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ivan MiklošZuzana Mistríková