Zrušenie zmluvy na 1. balík PPP vyjde na 81 mil.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

BRATISLAVA 27. septembra (WEBNOVINY) – Vysporiadanie vzťahov v súvislosti s neplatnosťou koncesnej zmluvy na prvý balík PPP na výstavbu úsekov diaľnice D1 s koncesionárskou spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. bude stáť Slovensko 81 mil. eur. Štát zaplatí tieto prostriedky za vykonanie prípravných prác, za konzerváciu staveniska, za poradcov, za technickú asistenciu Národnej diaľničnej spoločnosti, znalecké posudky, či za majetkové vysporiadanie. Ako uviedol na pondelňajšej tlačovej besede minister dopravy Ján Figeľ, finančné prostriedky bude ministerstvo požadovať na najbližšej schôdzi vlády navýšením rozpočtových prostriedkov.

Ministerstvo dopravy v tejto súvislosti už aj predložilo vláde návrh na navýšenie rozpočtovej kapitoly rezortu dopravy o uvedených 81 mil. eur. Podľa návrhu uznesenia žiada navýšenie rozpočtu realizovať už do 15. októbra. Z celkovej sumy má ísť pritom na uhradenie faktúry za prípravné práce takmer 38 mil. eur. Okrem nákladov na prípravné práce sa majú uhradiť aj náklady na konzerváciu staveniska v sume 13,4 mil. eur a náklady na poradcov, technickú asistenciu Národnej diaľničnej spoločnosti, znalecké posudky a majetkovo-právne vysporiadanie vo výške 29,6 mil. eur.

Ako Figeľ zdôraznil, na príčine takéhoto vývoja bol politický tlak, keď predchádzajúca vláda v snahe dokončiť diaľnicu z Bratislavy do Košíc do konca roku 2010 stanovila nerealistické termíny. To odradilo niektorých potenciálnych uchádzačov a spôsobilo nárast nákladov na výstavbu diaľnic. Úverujúce banky vnímali tento projekt ako rizikovejší a tomu zodpovedala aj vyššia cena úverov.

Spojením jednotlivých úsekov do dvoch balíkov sa navyše zablokovala výstavba tých úsekov, ktoré by sa inak mohli bez problémov už stavať. Do zmluvy sa pre zvyšovanie nákladov dostali ďalšie dodatky. „Výsledkom bola zmluva nevýhodná pre Slovensko,“ odôvodnil Figeľ dôvod zániku zmluvy.

PPP projekty však vláda mieni využívať aj naďalej.Sú také dobré, ako sa pripravia,“ skonštatoval Figeľ. Mieni preto zvýšenú pozornosť venovať dôkladnej príprave projektov a transparentnému verejnému obstarávaniu. Ako Figeľ upozornil, Slovensko ešte len teraz získava prvé skúsenosti z PPP projektov. „Mienime tieto skúsenosti využiť pri využívaní ďalších projektov,“ dodal minister. Zároveň opätovne zdôraznil, že vláda chce stavať diaľnice. V súčasnosti rokuje so Žilinskou diaľničnou, a.s. o dostavbe tretieho balíku diaľnice D1.

Spoločnosť Slovenské diaľnice mala v rámci prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom postaviť diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov a 30 rokov ich prevádzkovať. Minister Figeľ kvôli nezabezpečeniu finančného uzatvorenia projektu sa začiatkom septembra tohto roka rozhodol nepredlžovať termín uzatvorenia prvého balíka PPP. Koncesná zmluva medzi štátom a firmou Slovenské diaľnice tak stratila platnosť.

Členmi koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice sú aj firmy Doprastav, a.s. a Váhostav – SK, a.s. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Figeľa chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.

SITA

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Figeľ