Ako sa koncom roka predávala spotrebná elektronika

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
IFA 2010: Najlepšie televízory - Samsung
Samsung má momentálne najširšiu ponuku 3D televízorov. Foto: Martin Kamenický

BRATISLAVA 10. marca (WEBNOVINY) – Štúdia GfK TEMAX ukazuje, že spotrebitelia v Západnej Európe minuli v posledných troch mesiacoch roka 2010 takmer 55 miliárd EUR na technický spotrebný tovar. To predstavuje nárast o 0,2% v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2009. Celý rok 2010 sa uzatvoril s medziročným nárastom o 2,1%, čo predstavuje celkovo 187,6 miliardy EUR.

Telekomunikácie: Smartphony stimulujú trhy s mobilmi

Štvrtý kvartál roka 2010 priniesol pokles hodnoty tržieb na trhu s telekomunikačnými zariadeniami na úrovni 1,0%, napriek tomu, že kumulované tržby za celý rok narástli o 0,8%. Čísla z tohto segmentu trhu aj naďalej ovplyvňujú dotované ceny

Nexus S
Foto: Samsung

telefónov.

Takmer jedna tretina objemu tržieb v Západnej Európe bola vygenerovaná v segmente smartphonov (t.j. tzv. inteligentných mobilných telefónov s operačným systémom s otvoreným zdrojovým kódom). Všetky európske krajiny jasne vykazujú trend smerujúci k vyššiemu predaju smartphonov.

Podiel smartphonov aj naďalej rastie najmä v cenovej hladine 100 až 200 EUR a v cenovej hladine nad 200 EUR je čoraz menej priestoru pre mobilné telefóny bez funkcií poskytovaných smartphonmi. Smartphony naďalej prenikajú aj do stredných cenových hladín, čo malo za následok obmedzený vývoj hodnoty tržieb v posledných troch mesiacoch roka.

Výsledkom popularity smartphonov je tiež zvýšený podiel dotykových displejov.

Vďaka postupnému ozdraveniu trhov so smartphonmi a mobilmi vykazujú aj tržby príslušenstva k mobilom v mnohých západoeurópskych krajinách pozitívne rastové čísla.

Foto segment: motorom dopytu sú nové funkcie a techniky záznamu

Na trhu s fotografickými zariadeniami hodnota tržieb dosiahla hladinu 2,8 miliardy EUR, čo predstavuje pokles o 1,8% oproti rovnakému poslednému kvartálu roka 2009. Naproti tomu zostáva celý rok 2010 v čiernych číslach – s rastom na úrovni 2,2% a s trhovou hodnotou 9,2 miliardy EUR. Najlepšie sa darilo rakúskemu, belgickému a talianskemu trhu.

Západoeurópsky trh s digitálnymi fotoaparátmi stagnuje, čo je skôr ako saturáciou ovplyvnené pokračujúcimi ekonomickými ťažkosťami v niektorých krajinách a dokonca aj nepriaznivým počasím.

NEX 5
Foto: Sony

Hlavnými motormi foto trhu sú fotoaparáty s vymeniteľným objektívom bez SLR funkcie, teda tzv. kompaktné systémové fotoaparáty, ktoré sú na trhu iba o čosi menej ako dva roky.

Inovatívne technické funkcie v produktovej skupine kompaktných fotoaparátov, napr. širokouhlé objektívy, GPS, väčší zoom a vode odolné telo fotoaparátov sa stávajú bežnými. Čoraz populárnejšie sú fotoaparáty s 3D technológiou, čo pomáha stabilizovať celý trh.

Digitálne fotorámiky boli v poslednom kvartáli roka 2009 obľúbenými vianočnými darmi. Počas 4. kvartálu 2010 však už táto produktová skupina nepokračovala vo svojom úspešnom západoeurópskom príbehu.

Spotrebná elektronika: Mierny pokles vo štvrtom kvartáli

Trh so SE dosiahol v 4. štvrťroku 2010 tržby v hodnote 14,9 miliardy EUR a pokračoval v poklese oproti 3. štvrťroku na úrovni mínus 5,3%. Výsledný pokles za celý rok 2010 je na úrovni 0,6%. Výsledok za Q4 2010 bol v niektorých krajinách ovplyvnený nepriaznivým zimným počasím. Napriek tomu zostáva sektor spotrebnej elektroniky najväčším segmentom trhu, čo sa týka hodnoty tržieb, keďže dosahuje až 48,2 miliardy EUR.

TV s plochou obrazovkou je aj naďalej hlavnou kategóriou v rámci spotrebnej elektroniky, ktorá medzičasom dospela na

IFA 2010 - Panasonic
Foto: Martin Kamenický

veľmi vysokú úroveň inovácií. Penetrácia TV s plochou obrazovkou v domácnostiach presahuje vo väčšine západoeurópskych krajinách 70%. Keďže v posledných troch mesiacoch neprišiel pre túto kategóriu žiadny externý stimul ako napríklad významné medzinárodné športové podujatie, prípadne zásadná inovácia, tržby v tomto období zostali viac-menej vyrovnané.

Spotrebitelia si relatívne často vyberajú základný produkt v segmente s väčšou obrazovkou. Dokonca aj základné produktové rady už v súčasnosti majú „Full HD“ rozlíšenie bez toho, aby to viedlo k vyšším priemerným cenám produktov.

V budúcnosti sa s najväčšou pravdepodobnosťou bude trh s televízormi vyvíjať dvomi zásadnými smermi: prvým bude „upgrade“ TV s plochou obrazovkou, ktoré si spotrebitelia kúpili pred niekoľkými rokmi. Na trhu (a v obývačkách spotrebiteľov) bude druhá generácia výrobkov nielen s väčšou obrazovkou ale aj s rozvinutejšou technológiou ako napr. 3D, alebo prístupom na web. To poskytne spotrebiteľom úplne nový zážitok zo sledovania TV. Aj webové TV prijímače aj 3D technológia zaznamenali v posledných mesiacoch vynikajúci vývoj.

Druhým zo spomínaných smerov bude expanzia TV zariadení z obývačiek do iných izieb v domácnostiach. Digitálne vysielanie je v súčasnosti viac alebo menej dostupné v celej Európe. Spotrebitelia tak môžu bez problémov sledovať TV programy kdekoľvek v domácnosti, či dokonca aj v záhrade.

Prenosné zariadenia v rámci trhu so SE upadajú. Funkcie prenosného prehrávača médií, alebo prenosného navigačného

IPad 2 - Smart Cover
Foto: Apple

systému sú čoraz bežnejšie dostupné v smartphonoch, alebo tabletových počítačoch, čo má za následok, že prenosné zariadenia sú menej atraktívne ako v minulosti. Okrem toho sú zabudované navigačné systémy častým prvkom štandardnej výbavy nových automobilov a prenosné navigačné systémy sa tak stávajú nadbytočné.

Po niekoľkých úspešných rokoch vďaka boomu TV s plochou obrazovkou sa trh spomaľuje prichádza čas rozvoja periférnych produktov. Spotrebitelia investujú do nových zdrojov (internetové rádio, audio streaming atď.) ako aj do príslušenstva ako sú reproduktory, slúchadlá a nástenné držiaky pre TV. V posledných mesiacoch sa darilo aj vysoko rozvinutým zvukovým riešeniam do obývacích izieb ako napríklad tzv. reproduktorovým tyčiam. Tento trend bude s najväčšou pravdepodobnosťou pokračovať aj v roku 2011.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie GfK Growth from Knowledge