Arcibiskup Sokol nedostane od časopisu .týždeň ani cent

Ján Sokol
Bývalý trnavský arcibiskup Ján Sokol. Foto: SITA

TRNAVA 15. mája (WEBNOVINY) – Arcibiskup na dôchodku Ján Sokol sa od časopisu .týždeň nedočká ospravedlnenia a nedostane ani cent.

Krajský súd v Trnave v stredu potvrdil rozhodnutie prvostupňového súdu, ktorý jeho žalobu na ochranu osobnosti a náhradu nemajetkovej ujmy vo výške 50-tisíc eur zamietol.

Sokol žaloval vydavateľstvo W Press za sériu článkov z roku 2009 v časopise .týždeň. Rozsudok Krajského súdu v Trnave je konečný, na jeho vyhlásenie neprišla ani jedna zo strán sporu.

Sokol mal previesť milióny na účet agenta ŠtB

Podľa článkov Sokol ako arcibiskup previedol čiastku 500 miliónov slovenských korún získaných z predaja cirkevných pozemkov na účet Štefana Náhlika, ktorého .týždeň označil za bývalého agenta ŠtB.

Sokol prevod takejto čiastky od začiatku procesu popieral, podľa neho za predaj nikto nedostával ani žiadne provízie. Na jednom z pojednávaní vyhlásil, že je čestný človek, ktorý nemal a ani nemá žiaden osobný majetok.

Okresný súd v Trnave v marci minulého roka Sokolovu žalobu zamietol, jeho právny zástupca Ján Čarnogurský označil rozsudok za absurdný a podal proti nemu odvolanie. Krajský súd dnes rozsudok potvrdil.

,,Odvolací súd dospel k záveru, že súd prvého stupňa vo veci vykonal dostatočné dokazovanie, náležite zistil skutkový stav, na základe vykonaných dôkazov dospel k správnym skutkovým zisteniam a vec i správne právne posúdil,“ povedal k rozsudku predseda senátu.

Sokol musí naviac právnemu zástupcovi vydavateľstva W Press zaplatiť trovy konania vo výške približne 140 eur.

Okresný súd na pojednávaniach vypočul bratislavského arcibiskupa Stanislava Zvolenského, trnavského arcibiskupa Róberta Bezáka, expolitika Františka Mikloška, bývalého šéfa finančnej polície v Trnave Jaroslava Plunára a viacerých bývalých aj súčasných zamestnancov Arcibiskupského úradu v Trnave.

Zverejnili sme menšiu časť z temného pôsobenia Sokola, hovorí Hríb

štefan hríb
Foto: SITA//Michal Burza

„Rozhodnutie súdu treba rešpektovať, ale je to jeden z mála príkladov, keď sa ukázalo, že investigatíva má dôležitú úlohu. Žiaľ, kauza trvala tak dlho, že verejnosť už neovláda jej detaily a tým sa znižuje účinok médií ako strážcov demokracie,“ uviedla v reakcii na rozsudok pre SITA Tamara Valková, poverená vedením Slovenského syndikátu novinárov (SSN).

Štefan Hríb z týždenníka .týždeň rozhodnutie víta. „Vždy som tvrdil, že sme zverejnili len menšiu časť z temného pôsobenia pána Sokola. Neskorší vývoj a najmä spôsob odvolania jeho nástupcu Róberta Bezáka, ktorý chcel urobiť poriadok v hospodárení diecézy, to iba potvrdil,“ napísal v reakcii na dnešný verdikt súdu pre SITA Hríb. Rozsudok trnavského krajského súdu preto vníma so zadosťučinením.

Týždenník .týždeň uverejnil v máji 2009, dva týždne pred odchodom trnavského arcibiskupa Jána Sokola z funkcie, sériu článkov, v ktorých ho obvinil z prevodu 500 miliónov korún (16 596 959 €), získaných pri predaji cirkevných pozemkov, na účet bývalého agenta Štátnej bezpečnosti (ŠtB ) Štefana Náhlika. Kauza vtedy vyvolala zvýšenú pozornosť médií. Arcibiskup Ján Sokol bezprostredne po uverejnení týchto informácií v týždenníku .týždeň poukazoval, že tieto informácie sa nezakladajú na pravde.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Ján ČarnogurskýJán SokolŠtefan Hríb