Jazdené autá: Škoda Fabia Combi 1.2 HTP

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Škoda Fabia I Combi 1.2 HTP
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 16. apríla (WEBNOVINY) – Tentokrát som si z bratislavského autocentra vybral úplne obyčajné auto, aj keď v AAA Auto môžete nájsť aj niekoľko veľmi zaujímavých kúskov. Prečo teda Fabiu? Pretože sedemročná Fabia s benzínovým motorom je za minulý rok podľa štatistík portálu Autovia najpredávanejším jazdeným autom na Slovensku.

O dizajne sa rozpisovať nejdem. Predsa len má každý to auto „v oku“. Myslím si, že svojimi tvarmi Fabia nikoho neodstraší, ale zase ani nenadchne. Ak ale chcete zapôsobiť, Fabii sa vyhnite. Na ceste sa človek v „obyčajnej“ Fabii stáva doslova neviditeľným.

Škoda Fabia I Combi 1.2 HTP
Foto: Ondrej Rabatin

Interiér

Interiér je obyčajný. Vyslovene. Je to predsa Škodovka. Za tie roky skutočne „zdomácnená“ a veľmi známa. Treba ale zdôrazniť, že už interiér prvej Fabie bol pod nemeckým dozorom vyrobený veľmi poctivo. Kulisa radiacej páky je naozaj presná aj po rokoch, riadenie je príjemné. Myslím, že o priestrannosti interiéru sa tak isto nemusím rozpisovať. To auto všetci poznáme a tak vieme, že pri rozumnom nastavení predných sedadiel je dostatok miesta aj vzadu. Výhodou verzie kombi oproti štandardnému modelu je veľký kufor s objemom až 426 litrov, čo je na túto triedu celkom slušná hodnota.

Škoda Fabia I Combi 1.2 HTP
Foto: Ondrej Rabatin

Motor

Dostávame sa k najchúlostivejšej téme, ktorou je trojvalcový zážihový agregát s objemom 1,2 litra. Väčšina ľudí trojvalcom pohŕda. Neviem prečo, možno vnímajú motor s troma valcami ako psa s troma nohami. Ja sa rozhodne hlásim k tej druhej skupinke. Ten trojvalec je skvelý. Vážne. Som zvedavý, koľkí z neprajníkov toto auto šoférovali. Podľa môjho názoru to je určite jeden z najsvižnejších 1,2-litrových motorov, s ktorými som mal doteraz možnosť jazdiť. Samozrejme, výkonom 47 kW to asi nebude, skôr za to môže nakrátko odstupňovaná prevodovka, ale to na veci nič nemení. Naozaj máte k dispozícii celkom slušne zrýchľujúce auto, ktorého spotreba v meste pritom neprevýši 6,5 litra benzínu na 100 km. Mimo mesta nie je problém s týmto motorom jazdiť za 5 litrov benzínu na 100 km.

Jazda

Fabia prvej generácie jazdí celkom príjemne. Vyladenie podvozku patrilo k špičke danej triedy, ale fakt neverím, že niekto sa na tomto aute v živote neviezol, preto sa o tom nebudem rozpisovať. Opäť by som sa ale radšej zameral na ten motor. Trojvalec má svoj typický zvuk. Dalo by sa povedať, že motor je hlučný, ale športovejšie orientovaným vodičom bude pripadať dravý. Myslím to smrteľne vážne. Mne sa ten zvuk trojvalca veľmi páči. Nie je to klasický štvorvalec s jeho nudne kultivovaným chodom. Tri valce sa tam pod kapotou hádajú a znie to celkom zaujímavo. Tri valce – to už máte polovicu z Porsche. Ak si k tomu prirátate naozaj dobré jazdné vlastnosti Fabie, za volantom sa dokážete aj zabaviť.

Škoda Fabia I Combi 1.2 HTP
Foto: Ondrej Rabatin

Na skúšku sme mali auto, ktoré malo najazdených okolo 106 000 kilometrov a počas jazdy sa neozývali žiadne rušivé zvuky od podvozku a ani v interiéri nič nevŕzgalo. Celkovo som mal z Fabie naozaj dobrý pocit aj po tých piatich rokoch prevádzky.

Spoľahlivosť

Fabia patrí medzi slabší nadpriemer v oblasti spoľahlivosti. Antikorózna ochrana je na dobrej úrovni, takže s autom ako celkom zásadné problémy nie sú. Menia sa iba bežné spotrebné veci. Problematický však býva motor. Teda aspoň podľa niektorých zdrojov. Údajne vydrží menej, ako 1,4-litrové štvorvalce. Túto informáciu som si však bol overiť v servise, kde som dostal presnejšie informácie. Trojvalce 1.2 HTP sú vybavené rozvodovou reťazou, nie remeňom. Teoreticky by teda mali byť rozvody tohto motora bezúdržbové. Bohužiaľ, reťaz zvykne preskakovať. Zabrániť sa tomu dá tak, že medzi reťazou a jej krytom nenecháte tak veľký priestor, aby reťaz mohla preskočiť.

Ďalším problémom je fakt, že olej v motore je neprimerane tepelne zaťažovaný. Pri jazde v lete na diaľnici sa tak jeho teplota môže vyšplhať až na 150 °C, čo môže viesť k viacerým typom závad. Výrobca odporúča meniť olej každých 15 000 km, ale motoru pomôžete, ak sa olej mení častejšie. Tak isto pomôže aj použitie oleja 5W-50, ktorý je dostatočne riedky a dobre odoláva vysokému tepelnému namáhaniu.

Škoda Fabia I Combi 1.2 HTP
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Ak sa na to pozrieme z globálu, nie je to nič zvláštne, že najpredávanejším jazdeným autom je Fabia. Aj najpredávanejším novým autom je väčšinou každý rok Fabia. Ľudia veria tejto značke a idú tak povediac „na istotu“. Nevyhýbal by som sa teda ani jazdenej Fabii, aj keď je taká „obyčajná“ a dizajnovo nevýrazná. Faktom je, že aj po rokoch to vyzerá byť celkom solídne auto. Dokonca by som sa nebál ani toľko kritizovaného motora 1.2 HTP. Len netreba podceňovať jeho údržbu. Ak motoru dáte čo potrebuje, odmení sa vám nízkou spotrebou, na svoj objem veľmi slušnou dynamikou a zaujímavým zvukom.

Auto nám na test zapožičalo autocentrum AAA Auto

Škoda Fabia I Combi 1.2 HTP
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Škoda Fabia I Combi 1.2 HTP
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Škoda Fabia I Combi 1.2 HTP
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Škoda Fabia I Combi 1.2 HTP
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

zážihový, radový

Valce / ventily:

3 / 12

Zdvihový objem (cm3):

1198

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

47 / 5400

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

112 / 3000

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

162

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

16,3

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

7,7 / 5,1 / 6

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

426/1225

Objem nádrže (l):

45

Pohotovostná hmotnosť:

1095

Rozmer pneumatík:

185/60 R14

Dĺžka (mm):

4222

Šírka (mm):

1646

Výška (mm):

1452

Rázvor (mm):

2462

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie AAA AutoŠkoda Auto