Cestovanie vlakom má zdražieť o takmer 10 %

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak
Foto: Ilustračné foto SITA/Jozef Jakubčo

BRATISLAVA 23. júna (SITA) – Cestovné v osobnej železničnej doprave sa ku koncu tohtoročného leta zvýši pravdepodobne priemerne o 9,96 %. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) návrh na zvýšenie cien zdôvodňuje tým, že sa neupravovali už sedem rokov, ako aj vplyvom inflácie za uplynulé obdobie a rastom prevádzkových nákladov spoločnosti. Zdraženie cestovného na železnici podlieha ešte súhlasu Úradu pre reguláciu železničnej dopravy. Informoval o tom vo štvrtok počas prezentácie novej cenovej politiky spoločnosti jej generálny riaditeľ Pavel Kravec.

Ako ďalej uviedol, návrh na úpravu cestovného predložia úradu ešte v tento deň, pričom úrad má na rozhodnutie o cenách 90 dní. Nové ceny by mali platiť od 1. augusta alebo 1. septembra podľa toho, kedy úrad o návrhu rozhodne. Nová cenová politika v osobnej železničnej doprave podľa Kravca zavádza zmenu z pásmového na kilometrový systém. „Každý zaplatí toľko, koľko prejazdí,“ uviedol s tým, že nový cenník bude spravodlivejší.

Vlaky na kratšie vzdialenosti nemajú byť drahšie ako autobusy

„Meníme cenovú filozofiu z tarifného na kilometrový systém, ponúkame pre cestujúcich viaceré zľavy a výhody,“ uviedol hovorca ZSSK Alexander Buzinkay. ZSSK zároveň plánuje vyňať z výkonov vo verejnom záujme všetky vlaky kategórie IC od platnosti nového cestovného poriadku 2011/2012. „Ceny prispôsobíme trhovým možnostiam,“ pokračoval Buzinkay.

Ceny sa naposledy menili v roku 2004

Železničná spoločnosť Slovensko si od novej cenovej politiky sľubuje zvýšenie tržieb z prepravy cestujúcich o 1 mil. eur a dosiahnutie vyrovnaného hospodárskeho výsledku v ďalších rokoch. To zase zníži výdavky štátneho rozpočtu na financovanie prevádzky osobnej dopravy. „Naposledy sa ceny menili v roku 2004. Odvtedy výrazne zdraželi energie a narástla inflácia. Železničná spoločnosť napriek tomu udržala nezmenené ceny cestovného, čo sa prejavilo aj v zhoršených hospodárskych výsledkoch,“ uviedol Kravec.

Ceny elektrickej energie podľa neho za sedem rokov vzrástli o 31 % a nafty o 77,4 %, inflácia odvtedy dosiahla v súčte 27,4 %, čo je ročne 3,9 %. „Pokiaľ nami navrhované priemerné zvýšenie cestovného je za rovnaké obdobie viac ako dva a pol krát nižšie. Za sedem rokov bola cena osobnej železničnej dopravy najnižšou na dopravnom trhu a túto konkurenčnú výhodu si chce, samozrejme, aj zachovať,“ dodal šéf ZSSK.
Pavel Kravec
Foto: SITA/Ján Grajciarík

Osobný železničný prepravca zavádza novú obchodnú politiku s cieľom vytvoriť jednoduchý, prehľadný a zrovnoprávnený cenník pre všetkých cestujúcich. Cenovú os pre tvorbu cenových produktov bude vytvárať základný cenník. Ten bude založený na zmene z pásmového cenníka na kilometrické členenie. „Táto zmena zrovnoprávni všetkých zákazníkov. Odstráni sa krivková deformácia a zavedie sa degresívna sadzba cestovného. Súčasný cenník bol zdeformovaný rozpustením rýchlikového príplatku do pásiem nad 60 kilometrov,“ pokračoval Kravec. Cestujúci tak mali možnosť využiť tento nedostatok a ušetriť kupovaním viacerých lístkov na kratšie vzdialenosti. Po novom budú cestujúci na dlhšie vzdialenosti platiť pomerne nižšie ceny. „Platí zásada, čím dlhšia cesta, tým menej bude platiť,“ dodal.

Zrovnoprávni sa cestovné za prvý kilometer jazdy, ktoré bude rovnaké pre všetkých prepravcov. „Vytvoria sa tak prijateľné a rovnocenné podmienky pre vstup do integrovaných systémov. Zvýhodníme pravidelných cestujúcich v pravidelnej regionálnej doprave prostredníctvom novej sieťovej zákazníckej karty s názvom regiónu. Karta poskytne 15-percentnú zľavu, ku ktorej sa pri nákupe lístka cez internet pridá ďalšia 5-percentná zľava,“ informoval ďalej Kravec. Cestujúci si tak budú môcť kúpiť až o pätinu lacnejší cestovný lístok a pri niektorých vzdialenostiach vyjde cestovanie lacnejšie než doteraz. Úpravy sa budú týkať aj cien miesteniek, ležadlových a lôžkových vozňov. Zvýšia sa tiež ceny pre držiteľov železničných preukazov, takzvaných režiniek.

Exminister považuje postup ZSSK za sebaznižujúci

Zdraženie cestovného vo vlakoch môže podľa poslanca a exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) spôsobiť významný odlev cestujúcich.
Ľubomír Vážny
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

Postup ZSSK považuje za sebazničujúci. „Je zrejmé, že ide o zníženie reálnej ceny ZSSK s cieľom privatizácie, hoci pred médiami budú rozprávať iné. Snahou vedenia by malo byť dostať cestujúcich na železnice, avšak tu je tendencia opačná, opatrenie spôsobí nárast individuálnej dopravy,“ myslí si Vážny.

Pripomenul, že bývalá vláda pripravila nový zákon o dráhach a ten pomáha aj ZSSK znížiť náklady za použitie koľajníc na polovicu. Tento nástroj, tvrdí bývalý minister dopravy, je rozhodujúci, mal by zabezpečiť lepšie hospodárenie a pomôcť udržať cestovné na dnešnej úrovni. „Zvyšovanie cestovného je nesystémové riešenie, ktoré bude mať dopad na všetkých cestujúcich. Pri každom zvýšení cestovného sa zníži o 5 % počet prepravených cestujúcich. Zisk zo zvýšenia cien bude minimálny, avšak škody spôsobené odlivom cestujúcich z vlakov markantné. Ľudí sa nepodarí opätovne dostať na železnice,“ predpokladá opozičný poslanec. Poklesu cestujúcich podľa neho môže zabrániť skrátenie cestovania modernizáciou tratí a skvalitnenie služieb obnovou vlakov.

Exminister trvá na správnosti modelu vzniku holdingu troch železničných spoločností, ktorý pripravil rezort dopravy pod jeho vedením a predošlá vláda schválila ako legislatívny zámer. „Súčasná vláda mala v ňom pokračovať. Nové vedenie rezortu sa však sústredilo na matematický výpočet prepúšťania bez koncepcie fungovania železničných spoločností,“ uzavrel Vážny.

ZSSK v tomto roku zruší 322 miest, reálne prepustí 150 ľudí

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) zruší v tomto roku z dôvodu úsporných opatrení 322 pracovných miest. Keďže polovica z týchto postov je neobsadených, osobný dopravca reálne prepustí okolo 150 zamestnancov. „Polovica z nich odíde do starobného a predčasného dôchodku, len asi 80 spadne do sociálnej siete. Tento proces kontinuálne trvá do konca roka,“ informoval agentúru SITA hovorca ZSSK Alexander Buzinkay. Podľa programu revitalizácie železničných spoločností, ktorý vláda schválila v marci, by mala Železničná spoločnosť Slovensko počas troch rokov zrušiť zhruba šesťsto pracovných pozícií. Spoločnosť evidovala ku koncu apríla 4 906 pracovníkov, ich počet tak medziročne klesol o 108 alebo o 2,15 %. Vlani v apríli predstavoval ich stav 5 014.

Osobný železničný podnik prepravil za štyri mesiace tohto roka 15,07 mil. cestujúcich, čo je medziročne viac o 2,1 %. V tom istom období minulého roka počet cestujúcich dosiahol 14,7 milióna. „Napriek redukcii spojov by sme radi udržali počet cestujúcich na úrovni minulého roka,“ uviedol ďalej Buzinkay. Za celý uplynulý rok spoločnosť prepravila viac ako 45 mil. ľudí. Bolo to menej o 338,1 tis. osôb alebo o 0,75 % v porovnaní s rokom 2009.

Tento rok ZSSK predpokladá stratu do 10 mil. eur

Tržby ZSSK z osobnej prepravy za štyri mesiace tohto roka medziročne vzrástli o 4 % na 25,7 mil. eur. Oproti tomu istému obdobiu vlaňajška boli tržby z prepravy cestujúcich vyššie zhruba o 1 mil. eur. Firma v rámci šetrenia skresala náklady o 5,1 %, keď sa znížili o 5,5 mil. eur na 102,7 mil. eur. Zisk predstavoval za štyri mesiace 329 tis. eur, čo je podstatne menej ako v tom istom období minulého roka, v ktorom vykázaný zisk predstavoval 22,5 mil. eur. „Tento rok predpokladáme stratu do 10 mil. eur kvôli pozastavenej a zmäkčenej redukcii spojov a šetrenie nákladov v rozsahu 15 mil. eur,“ dodal Buzinkay.

Železničná spoločnosť od 1. mája zredukovala osobnú prepravu, lebo zo štátneho rozpočtu dostala menej peňazí na dopravné výkony vo verejnom záujme ako vlani. Z finančných dôvodov musela zredukovať spolu 339 vlakov, ktoré prejazdili ročne viac ako 1,1 mil. vlakokilometrov. Väčšinu redukovaných spojov firma zrušila a časť obmedzila časovo alebo úsekovo pre ich slabé využívanie a nízku ekonomickú efektívnosť ich prevádzkovania. Osobná železničná doprava sa úplne zastavila na piatich tratiach, z toho na štyroch v prihraničných oblastiach. Vlaky osobného dopravcu vlani najazdili 31,59 mil. kilometrov, čo bolo v porovnaní s rokom 2009 menej o 112,48 tis. vlakokilometrov alebo o 0,35 %.

Štát sa zaviazal poskytnúť v tomto roku Železničnej spoločnosti Slovensko na prevádzku osobnej dopravy dotáciu vo výške 205 mil. eur. Desaťročná zmluva medzi rezortom dopravy a ZSSK o prevádzke osobnej železničnej dopravy na roky 2011 až 2020 má spoločnosti umožniť vyrovnané hospodárenie v budúcich rokoch a použitie dosiahnutého zisku na investície. Rezort dopravy má uhradiť spoločnosti do 30. septembra 2012 spolu 71,93 mil. eur z výkonov vo verejnom záujme za roky 2004 až 2008. Po vyhodnotení výkonov za minulý rok mal štát uznať a zaúčtovať záväzok 68 mil. eur do konca mája tohto roka. Záväzky z výkonov vo verejnom záujme za roky 2009 a 2010 v predbežnej výške 84,045 mil. eur by mali byť spoločnosti uhradené do konca mája 2013. Štát by mal tiež prevziať investičné záväzky spoločnosti vo vzťahu k dohovoru EUROFIMA vo výške 140 mil. eur.

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty. Spoločnosť prebrala aktivity v osobnej železničnej doprave. Eviduje základné imanie vo výške 212,441 mil. eur.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ľubomír VážnyPavel Kravec
Firmy a inštitúcie ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko