Dodávateľ kompy Vojka-Kyselica má údajne korene v Interblue

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Krst novej kompy na prívodnom kanáli Dunaja
Nová dunajská kompa na prívodnom dunajskom kanáli na jednej z jej prvých plavieb medzi obcami Kyselica a Vojka nad Dunajom po slávnostnom krste. Vojka nad Dunajom, 1. júl 2015. Foto: SITA/Ján Slovák

BRATISLAVA 9. novembra (WebNoviny.sk) – Na prevádzku kompy medzi Vojkou a Kyselicou podpísal štát, prostredníctvom svojho podniku Vodohospodárska výstavba, zmluvu s firmou Ponton City a.s., ktorej vlastnícke korene smerujú k spoločnosti s rovnakou adresou, akú mala garážová firma Interblue, spájaná s kauzou emisií.

Uviedli to na pondelkovom brífingu poslankyňa bratislavského Starého mesta Veronika Remišová, predseda hnutia OĽANO Igor Matovič a predseda hnutia NOVA Daniel Lipšic. Upozornili, že výška zazmluvnenej čiastky na obstaranie 200-tonovej kompy je 25 mil. eur na obdobie 15 rokov, no v prípade zmeny cien nafty, na ktorú je podľa zmluvy naviazaná cena prevádzky kompy, sa môže celková čiastka vyšplhať až na 75 mil. eur počas 15 rokov.

Vo februári tohto roku Úrad pre verejné obstarávanie vypísal verejnú súťaž na 15-ročné prevádzkovanie kompy na 520 metrov dlhej trase z Vojky do Kyselice, do ktorej sa prihlásil len jeden uchádzač – firma Ponton City a.s., tá súťaž aj vyhrala. Ako informovala Remišová, firma Ponton City nemala podľa minuloročnej účtovnej uzávierky žiadneho zamestnanca a v roku 2013 tvoril celoročný obrat firmy štyri eurá.

Koncom roka 2014 sa polovičným vlastníkom Ponton City stala firma CFS s.r.o. Bratislava, ktorej vlastnícka štruktúra končí podľa Remišovej v pražskej firme Visegrad Asset Management a.s. Vlastníkom pražskej firmy je spoločnosť Business Investments LLC, ktorej adresa sa zhoduje s adresou firmy Interblue, garážovej firmy v kauze emisií z prvej Ficovej vlády.

Spomenuté firmy sú tiež prepojené cez osobu Ľubomíra Baníka, ktorý je od septembra minulého roku členom predstavenstva firmy Ponton City, no taktiež je jedným z dvoch členov predstavenstva pražskej firmy Visegrad Asset Management, kde bol nominovaný spoločnosťou Business Investments LLC.

Druhým polovičným vlastníkom firmy Ponton City je podľa informácií Remišovej firma Spinex s.r.o., ktorú vlastní košické družstvo BJMC. Podiel 92 % v tejto firme nadobudol v roku 2013 Jozef Blaško, ktorý by mal byť príbuzným Ľubomíra Blaška, ktorý sa mal snažiť získať vplyv v strane SMER-SD.

Zmluva o poskytovaní služieb pri prevádzke kompy je uzavretá na 15 rokov za 25 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (30 mil. eur vrátane dane). Táto suma sa má podľa Remišovej automaticky navýšiť o ďalších 25 mil. eur samotnou prevádzkou kompy. Keďže cena prevádzky je naviazaná na cenu paliva, tak v prípade zdraženia nafty o 30 centov sa prevádzka predraží o ďalších 25 mil. eur v priebehu 15 rokov.

Ako informoval Matovič, spotrebovaná nafta kompy je preplácaná vo vyššom objeme, ako kompa reálne v jednom cykle spotrebuje. Zmluva je za normálnych podmienok nevypovedateľná. Objednávateľom bol rezort životného prostredia cez štátny podnik Vodohospodárska výstavba, ktorej generálnym riaditeľom je Ladislav Lazár.

Matovič a Lipšic na pondelkovom brífingu informovali, že iniciujú zvolanie mimoriadnej schôdze parlamentného výboru pre životné prostredie. Domnievajú sa však, že zmluva je pro forma legálna. Matovič zároveň tvrdí, že preplácanie vyšších objemov nafty ako reálne spotrebovanej je jednoznačný podvod. Obaja predsedovia taktiež podajú trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu porušovania povinností pri správe cudzieho majetku. Matovič spolu s Lipšicom vyzvali premiéra SR Roberta Fica, aby odvolal ministra životného prostredia Petra Žigu a generálneho riaditeľa štátneho podniku Vodohospodárska výstavba Ladislava Lazára.

Lazár poprel Matovičove vyjadrenia a označil ich za klamstvá a zavádzanie. Podľa jeho slov bola súťaž verejná a medzinárodná, prihlásili sa do nej traja uchádzači. Súťaž bola zverejnená v novembri 2014, nie vo februári tohto roku, ako tvrdil Matovič. Vodohospodárska výstavba si podľa Lazára vybrala firmu Ponton City, lebo je to dcérska firma spoločnosti Slovenské plavby a prístavy – Lodenica s.r.o. (SPAP), ktorá je podľa neho odbornou kapacitou na zabezpečovanie takýchto služieb.

Lazár tiež vyvrátil možné predraženie zmluvy na 50 mil. eur, prípadne 75 mil. eur. Dvojhodinový cyklus kompy bude fungovať len do konca roka, čiže predraženie podľa jeho slov nenastane a cenový dodatok na prípadné zvýšenie cien nafty je podľa Lazára štandardom dlhodobých zmlúv. Lazár taktiež poprel, že by spoločnosť Ponton City bola v čase vyhlásenia medzinárodnej verejnej súťaže v akomkoľvek prepojení na garážové firmy, rovnako to poprela samotná firma vo svojom vyjadrení, ktoré v pondelok doručili Lazárovi. Riaditeľ Vodohospodárskej výstavby sa chystá podať žalobu na Matoviča za ohováranie a bude od neho žiadať finančné odškodnenie v približnej výške jedného milióna eur.

Minister životného prostredia Peter Žiga situáciu preverí a pošle na Vodohospodársku výstavbu ministerskú kontrolu. „V prípade, že sa preukáže, že za prevádzkovaním kompy stoja schránkové firmy, prijme razantné opatrenia a vyvodí zodpovednosť. Ak sa však nič také nepotvrdí, očakávam, že podnik využije všetky právne prostriedky voči pánovi Matovičovi na očistenie svojho dobrého mena,“ uviedol rezortný hovorca Maroš Stano. Pripomenul nedávny prípad, keď sa ukázalo, že Matovič klamal o údajnom účte premiéra na Belize.

Na kauzu už upozornil vo štvrtok 5. novembra poslanec NR SR za Most-Híd Árpád Érsek, ktorý uviedol, že verejná súťaž na novú kompu nebola transparentná a zmluva je predražená. Podľa hovorkyne podniku Vodohospodárska výstavba Diany Migaľovej Baschierovej, sú vyjadrenia poslanca zavádzajúce a nepravdivé a kompa bola obstaraná transparentnou verejnou súťažou zverejnenou v medzinárodnom vestníku a zadávacie podmienky na jej obstaranie spĺňali požiadavky obcí.

Ersék upozornil, že firma Ponton City, ktorá podľa neho počas verejného obstarávania nespĺňala viacero podmienok a mala byť vylúčená zo súťaže. Za problém Ersék považuje aj prílišné náklady na prevádzku kompy, ktoré boli podľa neho pri prevádzke starej kompy 700 tis. eur ročne, kým teraz to má byť 1,65 mil. eur. ročne. Podľa Baschierovej boli ročné náklady na starú kompu 1,2 mil. eur a nie 700-tisíc eur, ako uviedol poslanec. Lazár sa chystá podať na poslanca Érseka rovnakú žalobu ako v prípade poslanca Matoviča.

Kompa za prvý mesiac prevádzky od 1. do 31. júla previezla približne 22 tisíc automobilov s posádkami. Prievoznú loď využívajú najmä obyvatelia priľahlých obcí Vojka nad Dunajom, Bodíky a Dobrohošť na Malom Žitnom ostrove a Kyselica, Horný Bar a Rohovce na Žitnom ostrove v okrese Dunajská Streda, ale aj turisti. Majiteľom aj prevádzkovateľom kompy na základe verejnej súťaže je bratislavská firma Ponton City, a. s. Prevádzku kompy financuje Vodohospodárska výstavba, ale jej používanie pre verejnosť je bezplatné.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Árpád ÉrsekDaniel LipšicIgor MatovičLadislav LazárPeter ŽigaVeronika Remišová
Firmy a inštitúcie Interblue GroupVVB Vodohospodárska výstavba