Eko inováca: Nahradí drevná štiepka grafit v batériách elektrických áut?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Piles of wood chips in storage
Biofuel boiler house, storage of wood chips Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Spoločnosť na Novom Zélande premieňa vyradené drevné štiepky na syntetický grafit, ktorý sa môže používať v batériách pre elektrické vozidlá. Tento materiál sa bude čoskoro vyrábať v EÚ a USA, čím sa zníži závislosť od čínskych dodávok grafitu, referuje portál Euronews.

Nový startup môže pomôcť znížiť závislosť na Číne

Spoločnosť CarbonScape vyrába „biografit“ zahrievaním vedľajších produktov z lesného hospodárstva pomocou procesu nazývaného termokatalytická grafitizácia. Vzniká tak drevené uhlie, ktoré sa môže katalyzovať a čistiť na grafit anódovej kvality pre batérie. Alternatívny grafit má byť udržateľnejšou možnosťou a môže pomôcť Európe znížiť závislosť od Číny v oblasti lítium-iónových batérií.

Lithium ion High voltage Battery Component for Electric Vehicle or Hybrid Car. Battery Module for Automotive Industry on Production Line. High Capacity Battery on Conveyor.
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.com

Čo je biografit a prečo je dôležitý?

Grafit, ktorý je kľúčom k výrobe batérií pre elektrické vozidlá, sa v súčasnosti získava z ťaženého prírodného grafitu alebo syntetického grafitu pochádzajúceho z ropných produktov.

Podľa generálneho riaditeľa Ivana Williamsa je biografit spoločnosti CarbonScape oveľa šetrnejší k našej planéte.

„Pri výrobe ‚tradičného‘ syntetického grafitu sa používajú suroviny na báze fosílnych palív, ako sú uhoľná dechtová smola a ropný koks, a procesy poháňané fosílnymi palivami. V dôsledku toho sa na každú vyrobenú tonu grafitu vyprodukuje 35 ton emisií ekvivalentu oxidu uhličitého,“ uvádza.

Prírodný ťažený grafit si môže vybrať vysokú daň pre komunity, zvieratá a životné prostredie a ťažobné a výrobné procesy potrebné na získanie jednej tony anódového grafitu z tejto suroviny zanechávajú 15-tonovú uhlíkovú stopu. Biografit sa namiesto toho vyrába z vedľajších produktov lesného hospodárstva, ako je napríklad drevná štiepka.

„Využitie týchto široko dostupných, udržateľných surovín na výrobu nášho produktu zachytáva uhlík, ktorý by sa inak uvoľnil pri ich hnití,“ hovorí Williams.

„To znamená, že naša technológia dokáže odstrániť ekvivalent 2,7 tony emisií uhlíka na každú tonu vyrobeného biografitu, čo znamená, že je to klimaticky pozitívna alternatíva tohto kritického materiálu pre lítium-iónové batérie.“

Výroba biografitu sa môže uskutočňovať aj v blízkosti tovární na výrobu batérií, čo ďalej znižuje emisie CO2 skrátením prepravných vzdialeností.

Composting organic waste for soil enrichment
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.com

Dravná štiepka by mohla byť skvelou alternatívou grafitu

Spoločnosť CarbonScape dúfa, že biografit môže pomôcť západným krajinám znížiť ich závislosť od Číny v oblasti batérií LFP (lítium, železo, fosfát), na ktoré sú poháňané mnohé elektrické vozidlá. Kritici však varovali, že systém spoločnosti CarbonScape si vyžaduje príliš veľké zásoby drevnej štiepky a nie je taký nákladovo efektívny ako grafit.

Produkty lesného hospodárstva by mohli do roku 2030 pokryť polovicu celkového predpokladaného globálneho dopytu po grafite pre batérie, rozvodné siete a elektrické vozidlá pomocou biografitu.

„Biografit vytvárame s využitím udržateľných surovín a obnoviteľnej energie, t. j. nekonečných zdrojov, je jedinečne atraktívny pre odberateľov vďaka svojej relatívnej dlhodobej cenovej istote,“ dodáva Williams.

„V porovnaní s touto inováciou sú súčasné technológie závislé od konečných zdrojov – zásob fosílnych palív a obmedzeného počtu ekonomicky životaschopných grafitových baní – čo vystavuje ich odberateľov cenovej nestabilite, ako aj hrozbe, že sa dodávky jednoducho vyminú.“

Minulý rok získala spoločnosť CarbonScape finančné prostriedky vo výške 18 miliónov USD (16,7 milióna EUR) od fínsko-švédskej lesníckej spoločnosti Stora Enso a hongkonského výrobcu batérií Amperex Technology Ltd (ATL). Williams tvrdí, že investícia bude financovať výstavbu komerčných závodov na výrobu biografitu v Európe a USA – materiál sa v súčasnosti vyrába v pilotnom závode na Novom Zélande.

Investícia prichádza v kritickom okamihu, keď sa na rýchlo rastúcom trhu s elektrickými vozidlami prudko zvyšuje dopyt po grafite. Podľa prognóz poradenskej spoločnosti Project Blue bude do roku 2030 svet čeliť globálnemu deficitu dodávok vo výške 777 000 ton grafitu.

Pile of black coal
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.com
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať