Europarlament odobril skrátenie služieb pilotom, tí sa búria

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Lietadlo
Foto: SITA/AP

ŠTRASBURG 9. októbra (WEBNOVINY) – Európsky parlament v stredu odobril kontroverznú legislatívu, ktorou chce Európska komisia bojovať proti únave pilotov komerčných aerolínií.

Viacerí z nich sa však vyslovili proti schváleniu pravidiel presadzovaných eurokomisárom pre dopravu Siimom Kallasom.

Za odmietnutie normy hlasovalo 281 europoslancov, proti bolo 387 zákonodarcov a 66 sa zdržali. Znamená to, že parlamentu sa nepodarilo návrh EK zvrátiť, keďže na to bola potrebná absolútna väčšina hlasov.

Legislatíva podľa estónskeho člena Európskej komisie Kallasa „otvára cestu novým striktnejším európskym pravidlám“ v tejto oblasti. Norma redukuje maximálny počet hodín, ktoré môžu piloti stráviť riadením lietadla v noci, na 11 hodín zo súčasných 11 hodín a 45 minút.

Piloti však presadzovali maximálnych 10 hodín nepretržitého nočného letu a chceli tiež skrátenie celkovej služby na 18 zo súčasne platných 22 hodín. V každej z členských štátov pritom v tejto veci platia rozdielne pravidlá, ktoré by sa mali po novom zjednotiť.

„Sadli by ste si do lietadla, keby ste vedeli, že pilot bol v službe 22 hodín?“ opýtal sa po hlasovaní Nico Voorbach, šéf Európskej asociácie pilotov (ECA). Podľa britských pilotov zase súčasné pravidlá ohrozujú bezpečnosť pasažierov.

Z nedávneho anonymného prieskumu britského zväzu pilotov vyplýva, že viac ako polovica z nich si v kokpite občas zdriemne a takmer 30 percent opýtaných po zobudení aspoň raz zažilo situáciu, že druhý pilot taktiež spal. Takmer 50 percent opýtaných označilo únavu za najväčšiu hrozbu pre bezpečnosť leteckej dopravy.

Tretina však priznala, že ich zamestnávatelia im nedovolia deklarovať únavu. Prieskum zverejnili krátko po medializovanom prípade z augusta, kedy v kokpite zaspali obaja piloti a stroj viedol autopilot. Obaja údajne spali dve noci za sebou po päť hodín.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Európsky parlament