F1 pokračuje na legendárnom okruhu a s novými pravidlami

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Formula 1
Mercedes chce v Belgicku prekaziť jubileum Ferrari. Foto: SITA/AP

SPA-FRANCORCHAMPS 20. augusta (WEBNOVINY) – Po štvortýždňovej letnej prestávke sa piloti motoristickej formuly 1 opäť vrátia do súťažného tempa, druhá polovica sezóny 2015 odštartuje tradične Veľkou cenou Belgicka na ikonickom okruhu Spa-Francorchamps. Do bitky o víťazné pozície vstúpia ako favoriti jednoznačne jazdci Mercedesu, hoci im v ostatných pretekoch na maďarskom Hungaroringu vypálil rybník Sebastian Vettel z tímu Ferrari.

Lídrom tohtoročného šampionátu je obhajca titulu

Úradujúci majster sveta Lewis Hamilton vedie tohtoročný šampionát o 21 bodov pred kolegom Nicom Rosbergom. Britovi sa na VC Maďarska lepila smola na pneumatiky a skončil až na 6. priečke. Bolo to pre neho najhoršie umiestnenie v pretekoch F1 práve od vlaňajšej VC Belgicka, ktorú nedokončil. Na okruhu v Spa-Francorchamps v minulosti zvíťazil raz – v sezóne 2010 ešte vo farbách McLarenu.

„Bolo fajn vziať si na nejaký čas prestávku od jazdenia a tráviť ho oddychovaním, trénovaním a dobitím bateriek. Samozrejme, v mysli stále máte ten plamienok, ktorý sa čím skôr chce vrátiť na trať, predovšetkým po pretekoch, aké sme zažili v Maďarsku. Spa je skvelé miesto pre štart druhej polovice sezóny. Je to jeden z úžasných okruhov starej školy s veľkou históriou. Obsahuje väčšinou stredne až vysokorýchlostné zákruty, takže držíte plynový pedál na podlahe takmer stále a je to veľká zábava. Víťazenie tu si veľmi dobre pamätám, milujem túto trať a budem znova bojovať o trofej,“ povedal Hamilton pre oficiálnu stránku svojho zamestnávateľa.

Video: Okruh Spa-Francorchamps

Rosbergovi, ktorý tento rok oproti vlaňajšku ešte nebol vo vedení MS jednotlivcov, sa v Belgicku v doterajšom priebehu kariéry príliš nedarilo. Z ôsmich štartov dokázal vyťažiť jedno druhé miesto.

„Po náročnom štarte do sezóny je letná prestávka vhodnou príležitosťou na revitalizáciu. Mechanici a inžinieri si to za výrobu neuveriteľného auta zaslúžili. Ja osobne by som však tento čas radšej využil jazdením. Maďarsko bolo veľkým sklamaním a už odvtedy ma svrbia ruky. Keď ste účastníkom tesného boja o titul, každá príležitosť získania bodov je dôležitá a je na mne, aby som ich premieňal a aj si ich vytváral. To je definitívne mojím cieľom do druhej časti sezóny. Stále je o čo hrať. Spa je fantastický okruh, ktorý podľa mňa obľubuje každý jazdec. Teším sa na to,“ uviedol Rosberg.

Ferrari absolvuje v Spa-Francorchamps jubilejnú 900. veľkú cenu v efjednotke

Po senzačnom víťazstve na Hungaroringu budú chcieť byť vpredu aj piloti Ferrari. Vettel dosiahol pre Scuderiu druhé víťazstvo v sezóne, čo bol predsezónny cieľ talianskeho tímu. Navyše, v stredu vedenie stajne predĺžilo s Kimim Räikkönenom zmluvu aj pre budúci rok a Fín sa bude chcieť odvďačiť za dôveru. A aby toho nebolo málo, Ferrari absolvuje v Spa-Francorchamps jubilejnú 900. veľkú cenu v efjednotke.

„Milujem jazdenie na tejto trati, je veľmi pekná a má všetko, čo patrí k tradičným okruhom. Preteky sú tu veľmi vzrušujúce s množstvom predbiehacích manévrov, ale závisí to od počasia a dostupných zmesí pneumatík. Moje najlepšie víťazstvo je z roku 2009, pretože som nemal príliš rýchle auto, ale vďaka dobrému štartu sme dokázali dosiahnuť tento skvelý výsledok,“ uviedol Räikkönen, ktorý sa v Ardenách radoval z víťazstva štyrikrát (2004, 2005, 2007, 2009), čo je najviac zo súčasných pilotov.

Od Veľkej ceny Belgicka vstúpia do platnosti nové pravidlá, podľa ktorých piloti nedostanú toľko informácií od svojich tímov ako doteraz. Dôraz sa bude klásť najmä na štarty pretekov a jazdec by mal mať väčšiu kontrolu nad monopostom. Úprava prišla začiatkom júla ako odpoveď na sťažnosti, podľa ktorých sú pretekári v dnešnej dobe robotmi a počúvajú len príkazy z boxového múru.

Dodávateľ pneumatík Pirelli poskytne v Belgicku tímom mäkké a stredne tvrdé zmesi, rovnaké zloženie bolo k dispozícii aj v Maďarsku. V ardenských lesoch hrá veľmi dôležitú úlohu počasie, tento rok by malo byť v piatok a sobotu prevažne jasno, no na nedeľu meteorológovia hlásia 50-percentnú možnosť dažďa. Najvyššia teplota vystúpi na úroveň 25°C. Preteky stanica Sport2HD odvysiela v nedeľu od 14.00 h v priamom prenose, sobotňajšia kvalifikácia je na programe rovnako o druhej popoludní.

Veľká cena Belgicka:

Dejisko: okruh Spa-Francorchamps

Dĺžka okruhu: 7004 m

Dĺžka pretekov: 308,052 km (44 kôl)

Divácka kapacita: 70 000 miest

Minuloročný víťaz: Daniel Ricciardo (Aus.) Red Bull

Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Sebastian Vettel (Nem.) 1:47,263 (2009)

Najviac víťazstiev – jazdec: 6 – Michael Schumacher (1992, 1995, 1996, 1997, 2001, 2002)

Najviac víťazstiev – tím: 16 – Ferrari

História:

Prvý pretekársky okruh v regióne okolo belgického Spa vznikol v roku 1921. Mal 15 kilometrov, trojuholníkový tvar a ležal medzi trojicou miest Francorchamps, Malmedy a Stavelot. Prvé tri roky sa na ňom jazdili výhradne motocyklové podujatia. Automobily dostali prvú šancu v roku 1924 na podujatí 24 hodín v Spa.

Prvá automobilová Veľká cena Belgicka bola na programe v roku 1925. Po vojne prešiel okruh menšou úpravou, ktorá ho skrátila na 14 km. Prvá novodobá VC Belgicka F1 sa na ňom išla hneď v prvej sezóne MS v roku 1950. Do roku 1968 chýbala belgická VC v kalendári MS len dvakrát. Pre jazdcov však bola nebezpečná a keď v roku 1969 neboli organizátori schopní zvýšiť bezpečnosť trate podľa požiadaviek jazdcov na čele s majstrom sveta Jackym Stewartom, anglické a talianske tímy sa z podujatia odhlásili a preteky boli odvolané. Od roku 1972 sa VC Belgicka presunula na okruh Zolder, kde sa uskutočnilo desať VC. Dvakrát sa išla aj na okruhu Nivelles blízko Bruselu.

V roku 1979 prešiel legendárny okruh v Spa-Francorchamps prestavbou a drastickým skrátením na 7 km. Vypadla legendárna sekcia Masta Kink – 5 km dlhá rovinka so šikanou v jej strede. Za týchto okolností sa do Spa mohlo v roku 1983 opäť vrátiť podujatie F1, ktoré sa tu od roku 1985 jazdilo len s dvoma prerušeniami – v roku 2003, ktoré zavinila belgická legislatíva zameraná proti spoločnostiam vyrábajúcim tabakové výrobky, a v roku 2006, keď sa na okruhu vykonávali stavebné úpravy. V súčasnosti majú predstavitelia okruhu uzavretú zmluvu s Berniem Ecclestonom do roku 2018.

Kuriozity:

Prvým víťazom Veľkej ceny Belgicka sa v Spa stal v roku 1925 Antonio Ascari, ktorý sa však zabil na nasledujúcich pretekoch VC Francúzska. Jeho syn Alberto Ascari triumfoval už v novodobej histórii F1 v Spa v rokoch 1952 a 1953.

Najtragickejšími boli preteky v roku 1960, keď behom 15 minút prišli pri dvoch nezávislých incidentoch o život dvaja jazdci Chris Bristow a Alan Stacey. V roku 1982 si kvalifikácia na okruhu v Zolderi vyžiadala život Gillesa Villeneuva, otca majstra sveta z roku 1997 Jacquesa Villeneuva.

V roku 1998 sa jazdilo za prívalového dažďa. Do cieľa došlo len 8 monopostov, dva z nich so stratou 5 kôl. Šokujúce a dokonca dvojité víťazstvo si pripísal tím Jordan, keď triumfoval Damon Hill pred Ralfom Schumacherom. Pikantériou bol výstup Michaela Schumachera, ktorý po tom, ako narazil za neprehľadného dažďa do zadnej časti monopostu Davida Coultharda a musel odstúpiť, prišiel po pretekoch do Coulthardovho boxu a obviňoval ho, že ho chcel zabiť.

Okruh má pre svoju extrémnu dĺžku veľmi špecifické podmienky. V Ardenách často prší, a tak úseky v tejto časti bývajú mokré, zatiaľ čo zvyšok trate je suchý. Na okruhu je najznámejšia séria zákrut celého seriálu MS F1 Eau Rouge/Radilion. Jazdcov po klesaní čaká vo veľkej rýchlosti sled miernych rýchlych zákrut ľavá – pravá – ľavá do kopca tak, že do výjazdu z Eau Rouge jazdci cez obzor nevidia.

Prehľad víťazov posledných 10 ročníkov VC Belgicka:

2014 Daniel Ricciardo (Aus.) Red Bull

2013 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull

2012 Jenson Button (V. Brit.) McLaren

2011 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull

2010 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren

2009 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari

2008 Felipe Massa (Braz.) Ferrari

2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari

2005 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren

2004 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren

Poradie MS (po 10 z 19 pretekov):

1. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 202 bodov, 2. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 181, 3. Sebastian Vettel (Nem.) Ferrari 160, 4. Valtteri Bottas (Fín.) Williams 77, 5. Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari 76, 6. Felipe Massa (Braz.) Williams 74

Pohár konštruktérov:

1. Mercedes 383 bodov, 2. Ferrari 236, 3. Williams 151, 4. Red Bull 96, 5. Force India 39, 6. Lotus 35

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Daniel RicciardoFelipe MassaJenson ButtonKimi RäikkönenLewis HamiltonMichael SchumacherNico RosbergSebastian VettelValtteri Bottas