FIGEĽ: V etických otázkach sme so SaS remizovali

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Figeľ
Foto: SITA/Nina Bednáriková

Ako hodnotíte obdobie, ktoré uplynulo od volieb?

Pozitívne. Samotným volebným výsledkom, ktorý možno niektorých prekvapil, ale hlavne priniesol základ pre zásadnú politickú zmenu. Prekvapil možno tých, ktorí sa spoliehali na silu Smeru. Smer je víťazom, ale v skutočnosti sa posúva do opozície. Pripomínam svoje skoršie slová, že skutočným, faktickým víťazom je ten, kto vie vytvoriť vládnu väčšinu. Tieto dni prinášajú reálnu a konkrétnu odpoveď. O tom, že to je nielen potrebné, ale aj možné. Posúvame sa v rokovaniach od úvodných konzultácií v povolebnú nedeľu k stavu, ktorý hovorí o tom, že sme schopní celkovej dohody. Aj keď stále platí dôležitý negociačný princíp, že kým nie je dohodnuté všetko, nie je dohodnuté nič. Realita programových téz, textu základného mechanizmu koaličnej dohody plus dohoda o štruktúre vlády a následne parlamentu, je veľmi dobrým výsledkom vzhľadom na čas, ktorý uplynul.

Po vyhlásení výsledkov volieb bolo okamžite jasné, že stredopravé strany pôjdu spolu. Následne to vzbudilo očakávania, že dohody pôjdu rýchlejšie.

Česi majú príslovie: „Práce kvapná, málo platná“. Rýchlosť by som teda nikdy nenadradzoval nad obsah a podstatu dohody. Ide o vážne rozhodnutia a dohody, ktoré majú mať trvácnosť na najbližšie roky. Preto v porovnávaní s inými obdobiami na Slovensku, alebo dnes v Čechách, ktoré majú dvojtýždňový náskok, sú naše rokovania dynamické a korektné, pritom progresívne. Spejeme k dohodám krok za krokom. Čas je využitý racionálne a konštruktívne. Som rád, že budeme môcť včas predstaviť celú dohodu, ak k nej dospejeme. Nemám ale obavy vzhľadom na odhodlanosť partnerov nájsť celkovú dohodu a na ustanovujúcu schôdzu parlamentu byť pripravení v plnom slova zmysle. To znamená aj s tým, že Slovensku ponúkneme vládu, keďže po ustanovujúcej schôdzi má dôjsť aj k vymenovaniu vlády.

Môže teda ešte dnes niečo odvrátiť dohodu štyroch strán?

Nevidím na ceste nič, čo by znamenalo nejakú kolíziu pred finálnou dohodou. Zostávajúce záležitosti idú v duchu férovosti, aby sme zohľadnili záujmy všetkých strán a k celkovej dohode sa dostali. Teda podpísali za štyri strany záväzok fungovať v koalícii a niesť zodpovednosť ako koalícia.

Kedy by mala byť podpísaná Koaličná zmluva?

Na budúci týždeň, pretože 8. júla sa koná ustanovujúca schôdza NR SR. Malo by to by ešte pred jej konaním.

Figeľ, Sulík
Foto: SITA/Nina Bednáriková

Hovorí sa o utorku.

Utorok je dobrý deň. V utorok 6. júla by Slovensko mohlo mať koaličnú dohodu nielen predstavenú, ale aj odsúhlasenú podpismi štyroch predsedov koaličných strán.

Je tá dohoda štyroch strán pre KDH dobrá?

Áno. Tak ako sa odvíja, je súčasťou nášho úsilia nielen o dohodu ako takú, ale aj o pozitívnu zmenu politiky. Do programových téz sa dostalo množstvo našich cieľov a zámerov, návrhov z programu, ktoré považujem za ozdravné a dôležité pre Slovensko.

Fico hovorí, že ste oklamali voličov, pretože do programových téz sa nedostalo nič, na čo ste lákali voličov pred voľbami.

To sú jeho reči, ktoré bude šíriť aj ďalej. Ale to som očakával. Takto argumentoval celé roky v mnohých záležitostiach. Ideologicky kritizoval rovnú daň a na koniec ju potvrdil. Chceli ju zachovať aj naďalej. My sa k nej hlásime bez falše. Veľmi pravidelne komunikoval s cirkvami, ale poškodzoval postavenie cirkevného školstva, alebo cirkevných inštitúcií v sociálnej sfére. Bežala petícia o megakasíne, kde Ficova vládna väčšina zvýhodnila hazardné hry a to už nehovorím o sociálnych podnikoch, ktoré boli privilegovanými podnikmi. To, že vláda s emisiami obchodovala s garážovou firmou a pripravila štát o miliardy korún a pritom to isté kritizoval v opozičnej strane. To je dvojtvárnosť. Preto o tom hovorím teraz, lebo sa to opakuje. Presadili sme do programových téz také záležitosti ako je očista verejného života a boj s korupciou vo veľmi konkrétnych formách počnúc verejným obstarávaním cez opatrenia, ktoré postihujú verejných činiteľov zneužívajúcich moc cez princíp jeden mandát stačí. Budeme sa zaoberať mnohými záležitosťami v oblasti, ktorú považujem za kľúčovú a východiskovú pre akékoľvek ozdravenie či už v rámci sektorov, alebo hospodárskeho a sociálneho rozvoja. Podarilo sa nám postulovať zrovnoprávnenie štátneho a neštátneho školstva, teda aj cirkevných a súkromných škôl. To isté môžem povedať aj o sfére poskytovateľov sociálnych služieb. O mnohých opatreniach, ktoré majú posilniť postavenie mladých rodím, väčšiu spravodlivosť vo valorizácii dôchodkov a službách pre seniorov.

Pristavil by som sa pri vašom okrídlenom jeden mandát stačí. Čo bude s primátorom Bratislavy Andrejom Ďurkovským?

Ten čas rozhodnutia príde. Mandát sa nadobúda zložením poslaneckého sľubu.

Zostane poslancom aj primátorom do novembrových komunálnych volieb?

Po ustanovujúcej schôdzi predstúpi pred verejnosť a oznámi svoje riešenie.

To znamená, že sľub poslanca zloží a bude poslancom?

Áno.

Do programových téz koalície sa nedostali zmluvy s Vatikánom, ktoré KDH malo tiež v programe. Pre nesúhlas SaS sa zmluvy do téz nepodarilo zaradiť. Nevadí vám to? Nebol to prvý veľký ústupok SaS?

Vadí mi to, pretože všetci politickí partneri sa verejne vyjadrili, že s touto témou nemajú problém. Dokonca naopak, že ju vnímajú ako pozitívny princíp, kde ide o slobodu svedomia, ktorá je základom ľudskej slobody, preto je východiskom pre širšiu oblasť občianskych, alebo politických slobôd. Mrzí ma to, ale správne ste pomenovali dôvod. Zablokovalo to SaS, pretože si za to žiadalo iné ústupky, s ktorými nemohlo súhlasiť KDH.

To bola dekriminalizácia marihuany a registrované partnerstvá?

Triafate. V politike ide o to, presadiť, o čom sme presvedčení, že je dobré pre celú spoločnosť, čo vychádza z prirodzeného práva a čo pomáha rozvíjať osobnú slobodu, alebo chrániť rodinu. Na druhej strane zabrániť tomu, čo spoločné dobro oslabuje.

Beriete to ako prehru?

Beriem to ako potvrdenie status quo. To znamená, že v etickej oblasti v týchto záležitostiach nemáme zhodu na nejakých zmenách. Prinajmenšom je to remíza. Alebo príprava na obdobie v budúcnosti, na diskusiu, ktorá musí sprevádzať takéto citlivé záležitosti. V spoločnosti, ktorá si hovorí, že je otvorená, slobodná a demokratická, je diskusia potrebná.

Neotvoríte tieto témy teda v tomto období?

Muselo by to byť súčasťou politickej vôle koalície ako takej. Zhodli sme sa, že budeme v rámci zvyšovania politickej kultúry hodnotiť programové vyhlásenie aj v polčase. Vtedy sa logicky núka otázka, či sme schopní zvládnuť viac, alebo je to dostatočný záväzok, alebo treba niečo redukovať. Zostávam otvorený tejto otázke, čo považujem za korektné, pretože tu nejde o záujem KDH. To je záväzok SR, ako subjektu medzinárodného práva, ktorý treba naplniť.

KDH a SaS mali iný pohľad aj na rozdelenie postov vo vláde. Znamená to, že na koaličných rokovaniach sa iskrilo najmä medzi týmito dvomi stranami?

Neviem to pomerať na percentá, ale do istej miery rozdiely medzi nami vyjadrujú rozdiely aj ideové, možno aj skúsenostné. Nová strana versus ponovembrové hnutir, tradičná kresťanskodemokratická politika. Ale to iskrenie smeruje k dohode. Považoval by som ho skôr za súčasť rozdielov a hľadania.

Ale bližšie máte zrejme k SDKÚ-DS a k Mostu?

Áno. Skúsenosťou, keďže sme boli spolu s niektorými v opozícii, ale aj pred tým zodpovední za výkon štátnej moci. Máme často aj z hľadiska programov viac prienikov.

Ministerstvo hospodárstva pripadlo na koniec SaS. Prehrali ste tento súboj?

Nie. Ja to vidím inak. Vidím to ako úspech pri hľadaní dohody, pretože nám išlo o silný post v ekonomickom priestore. Ministerstvo hospodárstva je takým. Výsledkom hľadania je vytvorenie jedného veľmi významného a silného rezortu, ktorý spája dopravu, pošty, telekomunikácie, výstavbu, regionálny rozvoj a cestovný ruch. To je veľká váha. Veľmi veľká zodpovednosť, ktorú ponesie KDH.

Išlo vám teda skôr o agendu ako názov rezortu? Dostali ste v tejto agende práve to, čo ste chceli?

Určite nám nešlo o tabuľku, alebo o post ako taký, ale skôr o podiel zodpovednosti v oblasti silovej, sociálnej, aj ekonomickej. Tento rezort hovorí o veľkom rozsahu zodpovednosti a možností pre celoslovenský rozvoj, pre rozvoj regiónov. Je to veľmi významný výsledok a politická inovácia, spojiť tieto záležitosti do jedného veľkého rezortu.

Ponúkalo KDH najlepší program pre tieto oblasti, keďže ste sa o ne uchádzali?

Hľadáme spoločnú dohodu štyroch vo vyváženosti a pripravenosti niesť konkrétnu zodpovednosť. Nie je to len nejaká reč čísel, alebo kombinácia v priestore vlády, ale aj hľadanie odpovede, ktorá obstojí ako celok, že strana na danom poste a v súčinnosti s ostatnými vo vláde prinesie synergiu, pridanú hodnotu. KDH má v tejto oblasti inovatívny program.

Na ministerstve dopravy budú dvaja štátni tajomníci. Jeden z Mostu. Béla Bugár to zdôvodnil záujmom o výstavbu južnej rýchlostnej cesty. Je to aj váš cieľ?

Budeme najskôr analyzovať, kde sa dnes ocitajú dohody a záväzky v celom rezorte, pretože bolo prijatých veľa zmlúv o výstavbe infraštruktúry. Chceme pokračovať, ale osobitne nám ide o efektívnosť a prehodnotenie zdrojov, aby sme nadmieru nezaťažovali štátny rozpočet, alebo budúce financovanie štátu. To je to, o čom sme hovorili pred voľbami. Slovensko potrebuje rozvoj cestnej infraštruktúry a to obidvoma smermi. Východozápadným aj severojužným. Intenzita výstavby, poradie, budú predmetom rokovaní. Ale nemôžeme mať regióny, ktoré by boli mimo záujmu, alebo s prehlbovaním zaostávania, pretože infraštruktúra s modernizáciou úzko súvisí.

Môžete potvrdiť, že ministrom dopravy budete vy?

O personálnych nomináciách rozhodne predsedníctvo KDH. Potom to môžem potvrdiť.

Hovorilo sa však, že KDH žiadalo ministerstvo hospodárstva pre vás. Je problém povedať, že rezort dopravy žiada strana pre vás?

Moje meno bude v zostave tých, ktorých navrhujeme. Spomínal som model hrajúceho kapitána lode KDH. Potvrdzujem, že moje meno bude medzi nomináciami.

Na ministerstve dopravy?

S vysokou pravdepodobnosťou.

Prečo pre vás práve rezort dopravy? Venovali ste sa tejto agende?

Bol by som rád, keby sme to videli v širšom spektre hospodárskeho a celkového rozvoja krajiny. Vzdelaním som technik. Som z vidieckeho prostredia. Celé roky som na druhej strane pôsobil v centre EÚ.

Preto si vás vieme skôr predstaviť ako ministra zahraničných vecí.

Áno bol som štátnym tajomníkom v tomto rezorte a hlavným vyjednávačom s EÚ. Dnes vidím výzvu ako predseda KDH, dominantne tieto skúsenosti, vzťahy, kontakty, dôveru, preniesť do tém hospodárskeho, sociálneho, regionálneho rozvoja v rámci ktorého infraštruktúra, telekomunikácie, dostupnosť internetu, ale aj do toho čo dnes znamenajú eurofondy, možnosti podpory výstavby, lokálny rozvoj, cestovný ruch. To je veľká výzva pre Slovensko. Pre mňa je osobnou aj politickou výzvou ich uskutočňovanie. KDH má veľa skúseností, aj osôb, aj vzťahov, ktoré môže ponúknuť do vienka modernizácie Slovenska a jeho regiónov. Som presvedčený, že mnohé krajiny nám môžu poslúžiť ako inšpirácia, alebo ako partner pri formovaní konkrétnych politík.

Môžete uviesť aj ďalšie mená ministrov KDH. Hovorí sa o Danielovi Lipšicovi ako ministrovi vnútra a Ivanovi Uhliarikovi ako ministrovi zdravotníctva.

Nechcem predbiehať interné rozhodnutia. Aj tieto mená patria k popredným vo vedení hnutia.

Zhováral sa Radovan Pavlík

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Béla BugárJán Figeľ
Firmy a inštitúcie KDH Kresťanskodemokratické hnutie