Jedlá, ktoré dokážu spôsobiť poriadne zlú náladu

žena, trápenie, smútok, starosti
Foto: humanoptions.org

BRATISLAVA 16. novembra (WEBNOVINY) – Zložky niektorých potravín vám dokážu úplne zničiť deň – či už ide o privysoký obsah soli, chemikálií alebo oleja, čo môže viesť k smädu, nevoľnosti alebo dokonca bolestiam hlavy. Prinášame vám zoznam niekoľkých nepriateľov dobrej nálady a tiež sa dozviete, čím ich možno nahradiť tak, aby ste si pochutnali.

Zemiakové lupienky

Neodmysliteľná súčasť večierkov či priateľských posedení, ktorá ich však paradoxne môžu pokaziť – to sú zemiakové lupienky. Ťažké, plné oleja a omega-6 mastných kyselín. Ďalším “bonusom” sú karcinogénne toxické látky akrylamidy, pri ktorých existuje podozrenie, že spôsobujú rakovinu.

čipsy, chipsy, zemiakové lupienky
Foto: commons.wikimedia.org

Ak nemôžete lahodnej zemiakovej chuti odolať, skúste si pri domácom maškrtení upiecť tenké plátky neošúpaných zemiakov v rúre – stale však platí, že pre vaše zdravie bude lepšie vzdať sa oleja. A ak ním predsa len zemiaky trochu pokvapkáte, stále je to omnoho lepšie riešenie ako čipsy. Viac o zdravotných benefitoch zemiakov sa dozviete TU.

Nekvalitná šunka

Keď si kupujete šunku, váš výber by skutočne nemala ovplyvňovať iba cena. Pozrite si zloženie a vyhýbajte sa presoleným výrobkom, v ktorých sa nájde tiež cukor a rôzne konzervanty, ochucovadlá a dusičnany. Samozrejme, otázkou je, koľko hormónov a ďalších nie veľmi sympaticky znejúcich látok pojedli prasatá či kuratá, z ktorých šunku vyrobili. Spomenuté veci môžu viesť k migrénam, zhoršenej nálade, smädu či dokonca opuchnutým členkom.

Toast sunka
Foto: simimpex.co.rs

Čo takto si radšej kupovať ryby? Áno, aj pri nich môže byť pôvod otázny, ale obsahujú priam zázračné omega-3 mastné kyseliny a istá štúdia dokonca dokázala, rybí olej pôsobí ako antidepresívum. Ak nepatria medzi vašich obľúbencov, siahnite po bravčovej panenke, skvelom zdroji vitamínu B1. Ten je mimoriadne dôležitý pre správne fungovanie nervovej sústavy či odbúravanie stresu a zlej nálady.

Na vysoký obsah soli si treba dávať pozor nielen v šunke – ukrýva sa aj v polotovaroch, mnohých syroch, olivách, hranolkách, kečupe, dressingoch, sterilizovaných uhorkách či údeninách.

Sladkosti

Spočiatku prílev energie a dobrá nálada, potom náhly pád. To platí pre vo všeobecnosti pre potraviny, ktoré obsahujú priveľa cukru. Patria sem samozrejme aj sladké nápoje (vrátane energetických), na ktoré je lepšie zabudnúť aj pre ich kalorickú hodnotu. O tom, ktorým nápojom sa je lepšie vyhnúť a prečo, sa dozviete TU.

Pečivo
Foto: marketstreetcoffeeshops.com

Biele pečivo

V bielom pečive číha obrovské množstvo sacharidov, takže si na ňom síce pochutnáte, no o hodinku sa už budete cítiť omnoho horšie. Čaká vás totiž únava a hlad, ktorý zas vedie k prejedaniu sa a priberaniu. Tak na čom si teda pochutnať na desiatu či olovrant? Dobrou voľbou sú napríklad vajíčka, ktoré vás zasýtia a sú zásobárňou vitamínov, minerálov a energie, alebo nesladené mliečne výrobky. Tiež máme pre vás niekoľko zdravých a nízkokalorických snackov.

Arašidy, oriešky
Foto: www.all-creatures.org

Arašidy

Bohužiaľ, populárne pražené a solené arašidy obsahujú obrovské množstvo oleja, soli a niekedy dokonca rôznych podozrivých prísad, že ich vaše telo nestíha tráviť. To, že čo i len jedno balenie je záťažou pre váš žalúdok a kalorickou bombou, je samozrejmé. Ruka v ruke s tým ide aj úplne pokazený deň. Mnohí ľudia sú na arašidy citliví a v súvislosti s nimi sa sťažujú napríklad na migrény.

O orieškoch i arašidoch však vo všeobecnosti platí, že obsahujú množstvo vášmu telu prospešných látok , preto sa im rozhodne nezačnite vyhýbať. Kupujte si však tie nepražené a nesolené a keď už, pražte ich doma. Nielenže si môžete dať pozor na množstvo oleja a soli, aby neboli také ťažké, ale sú tak tiež omnoho chutnejšie.

Sledujte naše články o zdraví aj prostredníctvom FACEBOOKU.

Zdroj: rodale.com

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom