JURZYCA: Ešte sa nevie, koľko bude stáť Planéta vedomostí

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Planéta_vzdelanosti
Ukážkové vyučovanie prostredníctvom digitálnych učebníc pre základné a stredné školy v rámci celoslovenskej testovacej prevádzky projektu Planéta vedomostí na Základnej škole Gessayova 2, v Petržalke. Foto: SITA/Peter Maďar

BRATISLAVA 7. februára (WEBNOVINY) – Na koľko vyjde nový projekt digitálneho učiva Planéta vedomostí, nie je zatiaľ jasné. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu totiž musí pripraviť nové výberové konanie. „V minulosti, ešte za minulej vlády, sa už predpokladalo, že by školstvo prešlo na digitalizáciu učebníc. Zle sa zorganizoval tender,“ tvrdí minister Eugen Jurzyca. Preto učebnice, ktoré sú už pripravené z predchádzajúceho tendra, prefinancujú zo štátneho rozpočtu, zvyšné zaplatia z eurofondov. Projekt dnes v Bratislave spustila s Jurzycom aj premiérka Iveta Radičová. Práve ona apelovala na rezort školstva na urýchlené spustenie projektu. „Aby sme riešili problém zlepšenia kvality výuky,“ vyhlásila dnes Radičová.

Oddnes má minimálne tristo základných a stredných škôl zo všetkých krajov Slovenska k dispozícii digitálne učebnice matematiky, fyziky, chémie, prírodovedy a biológie. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu totiž spustilo testovaciu prevádzku projektu digitálneho učiva Planéta vedomostí v rámci vzdelávacieho portálu Naučteviac.sk. „Zaradíme sa tak v rámci Európy k školám a vzdelávaciemu systému, ktorý ako jeden z prvých nabieha na tento systém výuky,“ tvrdí Radičová. V blízkom čase v rámci testovania budú prebiehať školenia učiteľov, v máji sa bude konať konferencia, potom vyberú dodávateľa digitálnych učebníc, priblížil priebeh Jurzyca.

Testovanie digitálnych učebníc matematiky, fyziky, chémie, biológie, prírodovedy a angličtiny potrvá do konca tohto školského roka. Na základe jeho vyhodnotenia a záverov sa rozhodne o ďalších krokoch pri zavádzaní digitálneho obsahu do všetkých základných a stredných škôl. Ak sa splnia predstavy ministerstva, od jari by mali pribudnúť učebné texty angličtiny. „Rátame s tým, že tieto učebnice sa budú ďalej dopĺňať,“ tvrdí Jurzyca. Zatiaľ sú však učebnice len doplnením už existujúcich učebníc a ako vyhlásil Jurzyca, ešte v septembri, teda na začiatku nasledujúceho školského roka, nenahradia všetky učebnice. K dispozícii totiž zatiaľ nie sú všetky materiály v digitálnej podobe.

Premiérka tvrdí, že tento systém je pripravený okamžite reagovať na všetky nové poznatky, no vláda nechce zrušiť klasické knihy. „Treba rešpektovať fakt, že naše deti už neprijímajú nové technológie ako niečo, s čím sa majú učiť zaobchádzať, ale už to majú ako bežnú súčasť života,“ konštatovala premiérka. Radičová tvrdí, že školy sú technologicky pripravené, už majú za sebou projekt Infovek 1 a v súčasnosti prebieha Infovek 2. Technicky je zabezpečené aj vstupovanie do digitálneho vyučovania offline, ak nemá žiak doma internet, prípadne ak nemá internet škola. Riaditeľka základnej školy na Gessayovej 2 v Bratislave Viera Šuleková tvrdí, že vyučovanie digitálnymi technológiami má len samé pozitíva – motivuje žiakov, tí lepšie absorbujú vedomosti, zlepšil sa ich prístup k učeniu a výuka je atraktívnejšia, no mnohí rodičia ešte presne nevedia, o čo ide.

Systém je podľa ministra otvorený ako skladačka a učitelia doň môžu jednoducho pridávať vlastné materiály, linky na internetové zdroje či upravovať texty. Učiteľ vyučujúci látku o seizmických vlnách môže napríklad do učebného textu zakomponovať odkaz na video s vlnami cunami. Rovnako budú učebnice pružne reagovať na novinky, nebude potrebné čakať na vydanie nových učebníc tak, ako je to teraz. „Nebudeme musieť čakať, až sa objaví nová informácia vo vede či v pedagogických metódach, nebudeme musieť čakať na to, aby sme znova vydali knihy a vyhneme sa tak situáciám, ktoré prežívame teraz, že na školách chýbajú učebnice. Dlhodobo digitálne učebnice budú slúžiť na to, že by sa nemalo stať, že nejaká učebnica chýba niekoľko rokov, ako je to teraz a nevieme ju do školy dostať,“ podotkol Jurzyca.

Učebnice bude vďaka Planéte vedomostí možné ľahšie upravovať aj pre hendikepované deti. Riaditeľka Šuleková tvrdí, že už teraz sa deti s dyslexiou či dyskalkuliou ľahšie učia vďaka digitálnym technológiám. Jurzyca dodal, že napríklad pre deti so zrakovým postihnutím bude možné všetky texty automaticky preklápať do Braillovho písma, softvér navyše dokáže prečítať text na obrazovke. Rovnako sa bude dať obsah ľahko upraviť napríklad pre žiakov národnostných menšín alebo sluchovo postihnutých.

Do projektu sa zaradilo 300 škôl z celého Slovenska, školy z malých obcí aj veľkých miest, štandardné školy aj špecializované. „Aby sme dostali spoľahlivú informáciu o tom, či ide o projekt, ktorý je vhodný do nášho školstva,“ tvrdí Jurzyca.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eugen JurzycaIveta Radičová