Koalícia presadila vlastný návrh uznesenia k diaľniciam

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Parlament
Zľava: Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ján Figeľ a poslanec NR SR za stranu Smer-SD Ľubomír Vážny počas rokovania 10. schôdze Národnej Rady SR. Foto: SITA/Jozef Jakubčo

BRATISLAVA 16. decembra (WEBNOVINY) – Poslanci na mimoriadnej, desiatej schôdzi parlamentu dnes nakoniec schválili koaličný návrh uznesenia k postupu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Neprešiel pôvodný návrh opozičného Smeru ako iniciátora mimoriadneho zasadania parlamentu.

„Vláda Roberta Fica nesplnila svoj zámer dostavať diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami do roku 2010,“ konštatuje sa v schválenom návrhu uznesenia, ktorý dodatočne počas rozpravy predložili poslanci koalície. Postup bývalej vlády pri príprave výstavby diaľnic cez PPP projekty považuje parlament za nevhodný, neprimerane zadlžujúci SR a poškodzujúci záujmy jej občanov. Takéto znenie uznesenia podľa koalície lepšie vystihuje situáciu v oblasti prípravy a výstavby diaľnic a rýchlociest.

Z prítomných 136 poslancov hlasovalo 69 za prijatie koaličného návrhu uznesenia, proti bolo 58 a zdržalo sa sedem poslancov. Návrh Smeru podporilo 60, proti bolo 74 a zdržali sa traja poslanci.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) v závere zasadania parlamentu pripomenul, že pri rozhodovaní o financovaní diaľnic musí vláda rešpektovať záujmy krajiny a občanov. „A preto musíme ich očami hodnotiť aj to, čo staviame, ako staviame, za čo staviame. Rád by som podčiarkol, čo od začiatku hovorím: bezpečnosť, kvalita, cenová dostupnosť a ďalšie súvislosti sú našimi kritériami. Hovorím, nielen chceme, ale aj staviame a budeme stavať,“ povedal Figeľ. Podľa neho rozsah výstavby diaľnic v terajšom volebnom období bude porovnateľný s uplynulými štyrmi rokmi. „Musíme byť veľmi rozumní a v mnohých veciach doslova kontinuálni,“ dodal Figeľ o výstavbe diaľnic. Zároveň uviedol, že pri jeho rozhodovaniach ho nikto neriadi, len jeho svedomie a zdravý rozum.

Predseda Smeru Robert Fico ponúkol vláde pomocnú ruku pri výstavbe diaľnic.Pokiaľ predložíte návrhy zákonov, opatrenia, ktoré budú smerovať k naštartovaniu a urýchleniu výstavby diaľnic, Smer takéto zákony podporí. Nebudeme robiť z problematiky diaľnic politickú súťaž,“ povedal Fico na adresu Figeľa.
Igor Matovič
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

Zmyslom mimoriadnej schôdze bolo podľa neho začať diskusiu o diaľniciach a možno vytvoriť tlak na ministra dopravy a vládu, aby tieto zákony predložili. Fico odmietol reagovať na vystúpenia poslancov, vrátane Igora Matoviča (SaS), ktorý ho v rozprave označil za „naničhodníka a „vagabunda“.

Mimoriadnu schôdzu o diaľniciach po vyše siedmich hodinách rokovania ukončil podpredseda parlamentu Pavol Hrušovský (KDH). Bolo to posledné rokovanie poslancov v končiacom sa roku, najbližšie má parlament zasadnúť začiatkom februára budúceho roka.

Schválený koaličný návrh uznesenia konštatuje, že vláda Roberta Fica nesplnila svoj zámer dostavať diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami do roku 2010. „Národná rada SR považuje postup vlády Roberta Fica pri príprave výstavby diaľnic prostredníctvom PPP projektov za nevhodný, neprimerane zadlžujúci SR a poškodzujúci záujmy občanov SR,“ uvádza sa ďalej v uznesení, ktoré dodatočne navrhli poslanci koaličných strán. Toto znenie uznesenia podľa nich lepšie vystihuje situáciu v oblasti prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.

Podľa zamietnutého opozičného návrhu uznesenia vláda nezabezpečuje potrebnú dynamiku v príprave a výstavbe diaľnic. Zrušenie prvého balíka PPP spôsobí spomalenie hospodárskeho rastu a poškodzuje záujmy domácich podnikateľov s dôsledkom prepúšťania veľkého počtu zamestnancov v stavebníctve. Výdavky štátneho rozpočtu na diaľnice z európskych prostriedkov na najbližšie tri roky sú poddimenzované a zámer vlády odovzdať v rokoch 2011 a 2012 po 5,2 kilometra diaľnic je neprimerane nízky. Postup pri uzatváraní tretieho balíka PPP bol zas označený za neprimerane pomalý.

Smer chcel v návrhu uznesenia zaviazať vládu, aby predložila do parlamentu plán výstavby piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov. Tie mali byť pôvodne postavené v rámci zrušeného prvého balíka PPP. Kabinet by zároveň nemal znižovať o 273 mil. eur prostriedky z eurofondov na diaľnice v budúcoročnom štátnom rozpočte. Vláda by zároveň mala výrazne zvýšiť záväzok na odovzdanie úsekov diaľnic v ďalších dvoch rokoch. V návrhu uznesenia bola aj požiadavka na okamžité, najneskôr vo februári 2011, začatie obstarávania na výstavbu tunelového úseku D1 Višňové – Dubná Skala. Malo by to čiastočne kompenzovať zastavenie tretieho balíka PPP. Pôvodne bola v návrhu požiadavka na urýchlené ukončenie procesu uzatvorenia koncesnej zmluvy pre tento projekt a začatie v marci budúceho roka výstavby okolo 30 kilometrov úsekov D1 pri Žiline.

Koncesná zmluva pre tento projekt však 15. decembra zanikla, na čom sa dohodla začiatkom tohto týždňa Koaličná rada. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) totiž ďalej nepredĺžil termín na finančné uzavretie tretieho balíka PPP.

S opozičným návrhom uznesenia parlamentu vyslovila nesúhlas vláda na odporúčanie ministerstva dopravy na svojom poslednom zasadnutí. Rezort dopravy v stanovisku uviedol, že program výstavby diaľnic a rýchlociest na roky 2007 až 2010, ktorý schválila bývalá vláda, bol podľa odovzdania hotových úsekov splnený na 49 % a z hľadiska začatia diaľničných stavieb na necelých 33 %. V uplynulom štvorročnom období malo byť odovzdaných 251 kilometrov, z toho 165 kilometrov diaľnic a 86 kilometrov rýchlostných komunikácií. Skutočne bolo v týchto rokoch odovzdaných 123 kilometrov, z čoho tvorili diaľnice 88 a rýchlocesty 35 kilometrov. V rokoch 2007 až 2010 sa mala zároveň začať výstavba vyše 361 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, reálne sa však začala stavba 118 kilometrov.

Vážny: Zastavenie výstavby diaľnice predraží

Súčasná vláda podľa poslanca a exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) svojimi rozhodnutiami spôsobila zastavenie výstavby diaľnic, čo v budúcnosti spôsobí ich predraženie a značné škody pre ekonomiku. Kritizoval pritom zastavenie tretieho balíka PPP na výstavbu úsekov D1 pri Žiline, čo označil za obrovskú prehru ministra dopravy Jána Figeľa (KDH). Ako Vážny ďalej informoval na začiatku mimoriadnej schôdze parlamentu, ktorú inicioval opozičný Smer na tému prípravy a výstavby diaľnic, opakuje sa história z rokov 1998 až 2006. Po nástupe vlády Mikuláša Dzurindu (SDKÚ-DS) pred dvanástimi rokmi sa podľa Vážneho výstavba diaľnic predražila o 160 %, keď náklady na kilometer vzrástli na 650 mil. Sk (21,576 mil. eur).

„Takýto úbohý cieľ by si vláda ani ministerstvo dopravy nemali dávať,“ kritizoval Vážny záväzok súčasnej vlády odovzdať v rokoch 2011 a 2012 po 5,2 kilometroch diaľnic ročne. Spochybnil pritom, že bude splnený aj tento zámer. Bývalý minister dopravy pripomenul, že počas vlády Roberta Fica (Smer-SD) bolo v rokoch 2006 až 2010 odovzdaných do užívania takmer 140 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Predchádzajúca vláda mala vo svojom programovom vyhlásení cieľ otvoriť 100 kilometrov diaľničných a rýchlostných komunikácií. Vážnemu sa nepáčilo, že terajšia vláda nemá v programe uvedený konkrétny plán, koľko kilometrov diaľnic chce odovzdať vo svojom volebnom období.

Exminister dopravy v 50-minútovom príhovore ďalej uviedol, že za pol roka súčasnej vlády bola vypísaná iba jedna súťaž na výstavbu úseku D1 Jánovce – Jablonov. Ten mal byť postavený v zrušenom prvom balíku PPP na stavbu piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom. Vážny kritizoval zastavenie výstavby žilinského úseku D3, ako aj iných diaľničných stavieb. Diaľničné úseky, ktoré minister Figeľ otvára, pripravila predošlá vláda, dodal Vážny. Pripomenul, že minulá vláda pripravila na výstavbu 90 kilometrov diaľnic a rýchlociest. „Pre mňa je zarážajúce, čo budete odovzdávať vy na konci funkčného obdobia,“ poznamenal Vážny. Kritizoval takisto to, že v štátnom rozpočte pre budúci rok je na diaľnice vyčlenených o 273 mil. eur menej prostriedkov z eurofondov, čo je oproti terajšiemu roku menej o 63 %. Po zrušení PPP projektov podľa neho nebudú európske peniaze stačiť na výstavbu diaľnic.

PPP projekty boli podľa Figeľa megastavby

Tri diaľničné projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP), ktoré pripravila bývalá vláda, označil minister dopravy Ján Figeľ (KDH) za megastavby. „Toto bol nábeh na maďarskú cestu do Grécka,“ uviedol vo štvrtok Figeľ v rozprave počas mimoriadnej schôdze parlamentu o výstavbe diaľnic. Zdôvodnil tým, prečo terajšia vláda nakoniec zastavila realizáciu prvého a tretieho projektu PPP na výstavbu úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom a v okolí Žiliny.

Figeľ pripomenul, že celkové splátky, ktoré by musel štát platiť koncesionárom počas 30 rokov v prípade realizácie všetkých troch balíkov PPP, by predstavovali ročne 700 mil. eur. Je to suma, akú podľa neho Slovensko doteraz nikdy nedávalo ročne na diaľničnú výstavbu. V súčasnosti sa realizuje iba druhý balík PPP, ktorý je zameraný na výstavbu úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice.

„V roku 2011 môžeme odovzdať iba úseky, ktoré boli začaté,“ reagoval Figeľ na kritiku, že v budúcich dvoch rokoch má byť otvorených len po 5 kilometrov diaľnic ročne. Výstavbu pripravených úsekov diaľnic podľa neho totiž nemožno urýchliť. Minister dopravy kritizoval svojho predchodcu, že počet začatých diaľničných stavieb v minulom a tomto roku klesol na historické minimum. „Teraz žneme ovocie týchto rokov,“ dodal Figeľ. Na výhradu o zastavení výstavby žilinského úseku diaľnice D3 odvetil, že bola zastavená ešte pred tohtoročnými voľbami. Zároveň však uviedol, že dlho meškajúca stavba obchvatu Svidníka na R4 bude otvorená začiatkom budúceho týždňa.

„Nepodlieham nijakým mecenášom, nijakým finančným skupinám. Môžem vás o tom ubezpečiť,“ vyhlásil Figeľ. Doteraz prijaté rozhodnutia, vrátane zastavenia predražených PPP projektov, boli podľa neho vedené snahou, aby boli výhodné aj pre celú krajinu, nielen pre firmy a banky. Figeľ informoval, že plán výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 predloží vláde do konca marca budúceho roka.

Zmeny v eurofondoch podľa Smeru spôsobia nezhody v koalícii

Avizovaná veľká realokácia v operačných programoch vo výške okolo 400 mil. eur v prospech výstavby diaľnic podľa poslanca Petra Kažimíra (Smer-SD) spôsobí nezhody v koalícii. “Pri tej miere dôvery a nehašterivosti, ktorú predvádzate, ja vám predpovedám, že sa poruvete ako psy o tieto peniaze,“ povedal. Vláda totiž podľa neho otvorí operačné programy, čím desiatky miliónov eur odídu z jedného ministerstva jednej koaličnej strany pod rezort inej koaličnej strany.“ V tomto vám prajem veľa šťastia a na druhej strane veľmi pochybujem o tom, že sa toto podarí,“ uviedol opozičný poslanec.

Ak by sa to vláde podľa neho aj podarilo, tak musí rátať so súčinnosťou Európskej komisie. „Slovensko momentálne zrejme nepatrí u euroúradníkov k najobľúbenejším členským krajinám,“ zdôraznil Kažimír v súvislosti s neposkytnutím pôžičky Grécku a vyhláseniami predsedu parlamentu Richarda Sulíka o možnosti návratu k slovenskej korune. Je si istý, že úradníci Európskej komisie tento negatívny imidž Slovensku pripomenú.

„Chystáte sa roztrhať na kusy operačné programy, ktoré sú uprostred programového obdobia, čím ideme v podstate spochybniť čerpanie európskych fondov ako také,“ povedal. Spýtal sa, prečo ministerstvo financií posledné dva mesiace nezverejňuje údaje o mesačnom čerpaní eurofondov. „Podľa našich informácií sa to nezverejňuje preto, že čerpanie eurofondov sa zásadným spôsobom spomalilo,“ dodal Kažimír.

Stavba D1 pri Žiline nemusí byť podľa Chomu lacnejšia

Rozhodnutie Koaličnej rady o zastavení tretieho balíka PPP ešte negarantuje, že sa úseky diaľnice D1 v okolí Žiliny začnú stavať a ich výstavba bude lacnejšia.
Igor Choma
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

Uviedol to poslanec za Smer-SD a bývalý riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (ND), a.s. Igor Choma v záverečnej časti rozpravy na štvrtkovej mimoriadnej schôdzi parlamentu o príprave a výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. „Súčasná vláda pokračuje už niekoľko mesiacov vo svojej stratégii zastavenia výstavby,“ povedal ďalej Choma o diaľniciach.

Súčasného šéfa rezortu dopravy Jána Figeľa (KDH) síce Choma považuje za dobrého človeka, ale zlého a nesvojprávneho ministra. Pri rozhodnutiach sa totiž podľa neho necháva ovplyvňovať predsedom parlamentu a SaS Richardom Sulíkom. Toho pritom exriaditeľ NDS označil za tieňového ministra dopravy, ktorý riadi Figeľa, ale dúfa, že neriadi aj KDH. Proti týmto výrokom sa ohradil poslanec Szilárd Somogyi (SaS) s tým, že každá koaličná strana má právo vyjadrovať sa k tomu.

Choma spochybnil, či Figeľ skutočne dohodol s koncesionárom pre tretí balík PPP zníženie ročnej splátky. „Otázkou je, či vôbec bola vyrokovaná nejaká zľava. Koncesionár tieto informácie na rozdiel od koncesionára prvého balíka verejne nepotvrdil a počuli sme ich len z úst pána ministra alebo jeho hovorcu,“ dodal Choma. Ministerstvu dopravy tiež vyčítal, že nevypracovalo žiadne analýzy, ktoré by preukázali predraženie výstavby diaľnic cez PPP projekty. Ako ďalej pripomenul, v dôsledku rozhodnutí terajšej vlády je výstavba na D1 úplne zastavená, až na stavbu úseku Jablonov – Studenec. „To však nie je nový úsek diaľnice, ale len dobudovanie druhého profilu, ktorý pripravila NDS v prvom polroku 2010,“ dodal Choma.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Igor ChomaJán FigeľĽubomír VážnyPavol HrušovskýRobert Fico