Koniec papierovým kolkom, nahradia ich elektronické

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kolky
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

BRATISLAVA 9. októbra (WEBNOVINY) – Od budúceho roka na úradoch správne a súdne poplatky papierovými kolkami nezaplatíme. Starý systém totiž kompletne nahradí nový systém elektronických kolkov, ktorý umožní uhrádzať tieto poplatky priamo na úradoch hotovostnou alebo bezhotovostnou formou.

Papierové kolky sa tak budú dať kúpiť iba do konca novembra tohto roka a použiť ich bude možné iba do konca roka 2014. Nevyužité kolky bude možné po tomto termíne vrátiť na základe písomnej žiadosti za poplatok cez Slovenskú poštu.

Platobný systém E-Kolok

O zavádzaní nového systému vo štvrtok na tlačovej konferencii informovali spoločne šéf rezortu školstva Peter Pellegrini, štátny tajomník ministerstva financií Radko Kuruc a šéf Slovenskej pošty Tomáš Drucker. Práve Slovenská pošta, ktorá zabezpečovala aj distribúciu a administráciu papierových kolkov, je pritom strategickým partnerom rezortu financií pri vývoji a prevádzkovaní nového platobného systému E-Kolok. Ten je v pilotnej prevádzke od začiatku tohto roka.

Od štátu bude za prevádzkovanie nového systému pošta dostávať podobne ako doteraz ročnú odmenu. Kým pri papierových kolkoch podľa Kuruca predstavovala 9 miliónov eur, pri novom systéme to bude zhruba o pol milióna eur ročne menej. Tieto transfery pokryjú tak prevádzku, ako aj vstupnú investíciu Slovenskej pošty do technológií, ktorá celkovo podľa Druckera dosiahne zhruba 11 miliónov eur.

Zmluva o prevádzke systému je podpísaná na desať rokov, náklady aj pri zohľadnení potrebného technického zhodnocovania by sa pošte mali podľa prepočtov vrátiť zhruba za osem a pol roka. Časť projektu týkajúca sa informačných systémov bola financovaná z eurofondov v rámci operačného programu informatizácia spoločnosti.

Prevádzkovateľom bude Slovenská pošta

Slovenská pošta sa stala prevádzkovateľom nového systému prirodzene po tom, čo sa starala aj o papierové kolky. Podľa Kuruca totiž môže takýto systém podľa zákona o správnych poplatkoch prevádzkovať iba subjekt so 100-percentnou účasťou štátu, ktorý predtým organizoval aj distribúciu papierových kolkov. Takéto podmienky spĺňa len Slovenská pošta. Napriek tomu bolo podľa Kuruca vyhlásené verejné obstarávanie, do ktorého sa prihlásila iba Slovenská pošta a napokon ho aj vyhrala.

Systém elektronickej úhrady správnych a súdnych poplatkov má pritom priniesť viaceré výhody. Šéf Slovenskej pošty hovorí napríklad o vyššej ekonomickej efektivite, lepšom komforte občanov, zavádzaní moderných platobných kanálov, budovaní plne elektronických služieb verejnej správy, vyššej bezpečnosti systému, dostupnosti dát o úhradách týchto poplatkov ale aj o sprehľadnení a urýchlení peňažných tokov.

Spomenul aj jednu praktickú výhodu. V novom systéme totiž pri nevyužití kolku pošta vráti občanovi celú sumu, kým doteraz strhávala manipulačný poplatok vo výške 5 percent. Odpadajú totiž úkony, ktoré sú pri papierových kolkoch pri ich vrátení potrebné. Novinkou je aj to, že občania si už nebudú vyberať z jednotlivých nominálnych hodnôt, ale z konkrétnych úkonov.

Platba aj cez mobilnú aplikáciu

V praxi možno elektronické kolky na úradoch využívať už v súčasnosti, keďže Slovenská pošta na nich prevádzkuje už stovku samoobslužných platobných terminálov, ktoré okrem hotovostnej úhrady umožňujú aj platbu kartou. V ich rozmiestňovaní bude pokračovať. Prednostne ich umiestnila na všetky okresné dopravné inšpektoráty, oddelenia dokladov a na najväčšie katastrálne úrady v krajských mestách. Podľa schváleného harmonogramu by ich malo byť do konca tohto roka rozmiestnených po úradoch 330.

Nový systém by mal byť postupne nasadzovaný aj na ostatné úrady a súdy nielen prostredníctvom kioskov, ale aj formou tzv. e-kolkovačov, prípadne softvérových pokladní, v závislosti od množstva spoplatňovaných úkonov vybavovaných na danom úrade. Celkovo by sa pritom v rámci projektu malo pokryť viac ako 1 000 úradov s objemom minimálne 20 miliónov transakcií ročne na 4 000 obslužných miestach a priamo sa dotýka zhruba 10 tisíc zamestnancov úradov a súdov.

Postupne by mali v rámci systému prichádzať aj ďalšie novinky. Napríklad platba cez mobilnú aplikáciu. Riaditeľ Slovenskej pošty Tomáš Drucker okrem toho avizuje už aj diskusie napríklad so samosprávami a využití systému pre potreby úhrady ich správnych poplatkov a takisto v prípade úhrady pokút.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Peter PellegriniTomáš Drucker
Firmy a inštitúcie Slovenská pošta