Korčok, Harabin či Pellegrini? TIS zisťovala, kto vedie najtransparentnejšiu kampaň v prezidentských voľbách

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Prieskum, kandidáta na prezidenta
Kandidáti na prezidenta Slovenskej republiky. Foto: SITA - koláž Wbn
Tento článok pre vás načítala AI.

Najmenej transparentnú kampaň v prezidentských voľbách vedie predseda parlamentu Peter Pellegrini (Hlas-SD). Naopak, najtransparentnejšiu ju má bývalý diplomat a občiansky kandidát Ivan Korčok.

Ako ďalej informovala protikorupčná organizácia Transparency International Slovensko (TIS), transparentnú kampaň vedú z 11 kandidátov, ktorí do nej citeľne investujú, len traja.

Niektorí nemajú platenú kampaň

Najtransparentnejšiu kampaň po Korčokovi vedie exminister spravodlivosti Štefan Harabin a predseda strany Maďarská aliancia Krisztián Forró.

Kampaň kandidáta a bývalého ministra zahraničných vecí Jána Kubiša a podpredsedu parlamentu Andreja Danka (SNS) organizácia ohodnotila ako kampaň s výhradami.

Ostatní kandidáti nemajú platenú kampaň, sem patrí líder hnutia Slovensko Igor Matovič, bývalý policajt Milan Náhlik a historik Patrik Dubovský, alebo ju pre jej nízku intenzitu, čo je do päť tisíc eur, nebolo možné adekvátne zhodnotiť a porovnať, do tejto kategórie spadá predseda strany Kotlebovci – Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba a predseda občianskeho združenia Slovenské Hnutie Obrody Róbert Švec.

Harabin sa pochybnostiam vyhýba

„V posledných voľbách v roku 2019 sa do najvyššej kategórie dostali len dvaja kandidáti – Zuzana Čaputová a Robert Mistrík. Harabin za nimi vtedy transparentnosťou zaostal, ešte väčšmi problematická bola kampaň jeho strany Vlasť v parlamentných voľbách 2020 spájaná s veľkými podozrivými darmi a pôžičkami. Tentokrát sa zatiaľ výraznejším pochybnostiam vyhýba, pričom aktuálne vedie zhruba desaťkrát menšiu kampaň ako pred piatimi rokmi, peniaze na ňu vyzbieral od vyše 700 drobných darcov,“ informovala TIS.

Organizácia hodnotila transparentnosť kampane kandidátov v troch oblastiach – Transparentný účet, Informovanosť o kampani a Komunikácia s voličmi.

„Korčok má kampaň podrobne rozpísanú vo viac ako tristo výdavkových transakciách, pričom ako jediný uvádza aj počty zakúpených reklamných plôch. Naposledy sa mu v utorok 12. marca podarilo dokúpiť 154 klasických bilbordov od reklamnej spoločnosti Arton za výhodnú cenu 50 eur za kus,“ uviedla organizácia.

V prípade, ak sa vám nezobrazil zdieľaný obsah nad týmto textom kliknite sem

Nikto nevyplnil rozšírené majetkové priznanie

Korčok bol najúspešnejší aj v oblasti podporovateľov, keď sa mu podarilo vyzbierať pol milióna eur, čo je celkový limit na výdavky v kampani. Podporilo ho viac ako 3 300 darcov s priemernou výškou daru 140 eur.

TIS však upozorňuje, že pre vyťaženosť v kampani nebol ochotný vyplniť rozšírené majetkové priznanie, ktoré organizácia poslala všetkým kandidátom. Oproti roku 2019, keď sa konali posledné prezidentské voľby a rozšírené majetkové priznanie vyplnilo až sedem kandidátov, v tohtoročných voľbách to nespravil žiaden z nich.

„Kým kampaň Korčoka, ktorý minul už 418-tisíc eur, možno vďaka jej transparentnosti verejne skontrolovať, ďalší favorit volieb Pellegrini takúto možnosť neponúka. V súčasnosti sú na jeho účte výdavky vo výške 105-tisíc eur, aj keď jeho kampaň môže byť v týchto chvíľach podľa odhadu TIS už trojnásobná. Na Pellegriniho účte nevidno najmä výdavky za bilbordovú kampaň v mesiacoch február a marec, ktorá bola pravdepodobne spomedzi kandidátov najväčšia,“ upozornila organizácia.

Pellegrini zablokoval transparentný účet

Predseda strany Hlas – sociálna demokracia (Hlas-SD) vykazuje kampaň cez hromadné či slabo popísané agentúrne platby, súčasne je netransparentná aj na príjmovej strane, keď si zablokoval transparentný účet a dary zbiera len cez neverejný účet strany.

Na svojom prezidentskom webe Pellegrini taktiež neponúka kontakt pre komunikáciu s voličmi a túto možnosť si zablokoval aj na sociálnej sieti.

„Na otázku občana ku kampani, ktorú formou mystery testovania položila Transparency, však odpovedal aspoň cez stranícky kontakt. Celkovo na občianske otázky reagovali cez email siedmi a cez sociálnu sieť len štyria z jedenástich kandidátov,“ informovala TIS.

Danko nemá ani povinný web

Kandidátovi Krisztiánovi Forróovi znížil transparentnosť kampane nákup bilbordov cez agentúru. „Jej financovanie je postavené najmä na jeho osobnom vklade v doterajšej výške 50-tisíc eur,“ tvrdí TIS.

Z vlastných zdrojov doposiaľ najviac investoval Ján Kubiš, ide o 135-tisíc eur. Podobne ako Pellegrini tají darcov na straníckom účte SNS aj Andrej Danko. Nemá založený ani povinný prezidentský web a jeho jedinými výdavkami v kampani sú slabo popísané platby za bilbordy.

Podrobnosti o outdoorovej kampani TIS nezískala ani z Harabinovho transparentného účtu, pričom kampaňuje bez bilbordov, avšak v uliciach má vylepené plagáty.

„Desať dní pred voľbami investovali kandidáti do presviedčania voličov podľa ich transparentných účtov dovedna iba trištvrte milióna eur. Pre porovnanie, v roku 2019 boli o tomto čase výdavky trojnásobne vyššie, celkovo 2,5 milióna eur, hoci vtedy sa na kampaniach podieľali ešte aj tretie strany,“ tvrdí nezisková organizácia.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej DankoIgor MatovičIvan KorčokJán KubišKrisztián ForróMarian KotlebaPatrik DubovskýPeter PellegriniRóbert ŠvecŠtefan Harabin
Firmy a inštitúcie TIS Transparency International Slovensko