MOST-HÍD: Školské zmeny by mali robiť odborníci

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
škola
Foto: GettyImages

BRATISLAVA 22. marca (WEBNOVINY) – Je neúnosné, aby sa každé štyri roky so zmenou vlády robili zásahy do vyučovacieho systému, tvrdí expertka strany Most-Híd na školstvo Alžbeta Ožvaldová. „Ak chceme zaviesť reformu, potrebujeme k tomu vytvoriť stálu školskú apolitickú komisiu,“ povedala na dnešnej tlačovej konferencii Ožvaldová. Vie si predstaviť, že by vznik nezávislej skupiny zastrešil zákon.

Komisia by sa mala zaoberať tvorbou reformy, aj jej zavádzaním do praxe. Nápomocné by jej mali byť analýzy predošlých zmien v školstve i monitoringov vedomostí školákov. „Keď školy pred časom dostali možnosť tvoriť si vlastné školské programy, mali množstvo otázok a problémov, no nemali sa na koho obrátiť,“ odôvodňuje Ožvaldová.

Most-Híd sľubuje, že po voľbách zvolá k okrúhlemu stolu všetky politické strany. „Nech nám predstavia svojich odborníkov a týchto odborníkov, ktorí budú pracovať v rámci školstva, potom treba absolútne zbaviť politickej príslušnosti,“ konštatuje Ožvaldová. Skutočným odborníkom je podľa nej ten, kto sa nebaví o svojej politickej príslušnosti, ale o odborných témach. Stále apolitické školské komisie by mali pôsobiť a dávať návrhy v rámci ministerstva školstva.

V súčasnosti je učiteľom nápomocné Metodicko-pedagogické centrum. „To sa zameriava na ďalšie vzdelávanie riadiacich pracovníkov. Pomoc v tých podstatných veciach, ktorú by učitelia potrebovali, nevedia nájsť,“ myslí si Ožvaldová. Bezradné sú podľa nej najmä oblasti, v ktorých sa nachádza menej ako tisíc žiakov, preto sa v ich blízkosti nenachádza školský úrad.

Ťažká slovenská gramatika na základnú školu nepatrí

Ak štát chce, aby menšiny lepšie ovládali slovenský jazyk, musí zmeniť metodiku vyučovania slovenčiny na školách s vyučovacím jazykom menšín, tvrdí Most-Híd. Podľa expertky strany na školstvo Alžbety Ožvaldovej by sa menšiny na základných školách mali naučiť najprv komunikovať. Namiesto toho sa učia ťažké gramatické poučky, ktorým nerozumejú. „Prečo potrebujeme prebrať celé učivo gramatiky na základných školách? Stačí slovné druhy, vetné členy, základy a ťažšie učivo z gramatiky prenášať na stredné školy,“ uviedla na dnešnej tlačovej konferencii Ožvaldová.

Most-Híd si myslí, že je zbytočné odučiť celú gramatiku na základných školách a na stredných sa venovať už len literatúre. „Našou snahou je, aby sa deti poriadne naučili tento jazyk, aby potom pracovná sila zostala na našom trhu na Slovensku,“ konštatuje Ožvaldová. Priestor pre zmenu je podľa nej v školských vzdelávacích programoch, prostredníctvom ktorého môže škola modifikovať 30 percent učiva. „Je to už na type školy, či bude vyučovať tri hodiny literatúry a dve hodiny gramatiky, alebo opačne,“ vysvetľuje Ožvaldová. Je presvedčená, že v ktorejkoľvek krajine človek žije, musí sa naučiť štátny jazyk, aby si vedel sám zabezpečiť práva i povinnosti.

SITA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Alžbeta Ožvaldová
Firmy a inštitúcie Most-Híd