Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Pellegrini a Érsek
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Zľava: Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek a premiér SR Peter Pellegrini počas spoločného tlačového brífingu po návšteve predsedu vlády SR na Ministerstve dopravy a výstavby SR, na ktorej rokovali o prioritách rezortu na najbližšie obdobie. Bratislava, 15. október 2018. Foto: SITA/Diana Černáková

Na výstavbu ciest by malo ísť viac financií, eurofondy sú však podľa Pellegriniho už vyčerpané

BRATISLAVA 15. októbra (WebNoviny.sk) – Na výstavbu cestnej a železničnej infraštruktúry by malo ísť viac finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu, a tiež zo zdrojov Európskej únie ich presunom z iných operačných programov.

Peniaze na diaľnice, rýchlostné cesty a cesty prvej triedy či na železnice chýbajú, keďže eurofondy v súčasnom programovom období 2014 – 2020 sú už dlhšie určené na rôzne dopravné projekty.

Ako informoval premiér Peter Pellegrini (Smer-SD) v pondelok po rokovaní s ministrom dopravy a výstavby Arpádom Érsekom (Most-Híd), v rámci realokácie peňazí EÚ by mohlo ísť na začiatku o sumu zhruba 150 mil. až 170 mil. eur. Išlo o ďalšiu zo série návštev predsedu vlády na jednotlivých ministerstvách.

Posilnenie zo štátneho rozpočtu

Peniaze z eurofondov, ktoré sú pre rezort na toto programové obdobie vyčlenené, sú už prakticky minuté, resp. už presne vedia, na ktorých úsekoch budú použité. Vzhľadom na to, že potreby sú väčšie, budeme musieť rozmýšľať aj o posilnení zdrojov zo štátneho rozpočtu, prípadne sme sa dohodli s pánom ministrom, a kolegovia z iných rezortov o tom vedia, budeme musieť presunúť peniaze z iných operačných programov,“ povedal Pellegrini.

Z programov so slabším čerpaním európskych peňazí, ktoré ich nedokážu plne využiť, majú prejsť do Operačného programu Integrovaná infraštruktúra v pôsobnosti rezortu dopravy.

Ukazuje sa, že nie všetky peniaze, vyčlenené na informatizáciu spoločnosti, je potrebné aj reálne minúť, a to som hovoril ešte ako podpredseda vlády. Prvých 50 miliónov z tohto balíka bude smerovať práve radšej na opravu ciest, alebo železničnej infraštruktúry, pretože tam budú minuté určite efektívnejšie a zvyšok peňazí na informatizáciu plne vystačí na pokrytie priorít,“ uviedol predseda vlády.

Pozornosť cestám prvej triedy

Pellegrini sa vyslovil za intenzívnejšiu výstavbu diaľnic a ciest, pretože okrem samotnej prípravy trvá dlho aj verejné obstarávanie na zhotoviteľa. Stáva sa, že súťaž trvá aj dva roky, výstavbu neraz ovplyvňujú aj geologické podmienky.

Väčšiu pozornosť ako doteraz si podľa premiéra vyžadujú najmä cesty prvej triedy, ktoré ľudia v regiónoch denne využívajú častejšie. „Musíme naozaj veľmi vážnu pozornosť venovať cestám prvej triedy. A tu je stav nie veľmi optimálny a zhodli sme sa na tom, že budeme musieť ešte počas tejto vlády prijať s pánom ministrom také rozhodnutia a opatrenia, ktoré údržbu ciest prvej triedy, mostov a samotných komunikácií dajú mimo politického cyklu,“ upozornil Pellegrini.

Nemennosť programov

Výdavky na tieto účely podľa neho nemôžu závisieť od konkrétnej moci, a treba na to nájsť nejaký systém. Napríklad, výnosy z mýta na cestách prvej triedy by mali byť na ne aj použité.

Je dôležité, aby tieto programy intenzívnej údržby boli prijaté a aby ich nemenili nasledujúce vlády, pretože potom stále konštatujeme vysokú mieru ciest, resp. mostov, ktoré vykazujú havarijný stav,“ dodal Pellegrini.

Ocenil, že sa minister dopravy dohodol s ministrom financií na uvoľnení navyše dvesto miliónov eur na obnovu a údržbu ciest prvej triedy a mostov na nich na štyri roky. Na údržbu a opravy týchto ciest je v návrhu rozpočtu na rok 2019 určených opäť 40,5 mil. eur, pričom podľa odhadov na to ročne treba asi 80 mil. eur.

Odporúčané články

Medzi Zvolenom a Šahami budú opäť premávať osobné vlaky, Érsek verí v lepšiu mobilitu obyvateľov V4 chce zlepšiť dopravu v strednej Európe, plánuje vybudovať vysokorýchlostnú železničnú sieť

Neprehliadnite

Okresný predseda ĽSNS mal vytetovaný hákový kríž na hrudi, strana sa však dištancuje od fašizmu Stoch je medzi najaktívnejšími strelcami Európskej ligy, Dabbur má na konte najviac gólov Primátor Vranova n/Topľou si pohorší, poslanci mu schválili o 600 eur nižší plat ako mal Zjazdový lyžiar Marc Gisin mal vo veľkej rýchlosti hororový pád, na trati zasahoval vrtuľník Štáty Európskej únie predĺžili sankcie voči Rusku, dôvodom nedodržiavanie minských dohôd Video: Halák bol pri neúspechu Bostonu proti Pittsburghu, Ovečkin strelil druhý hetrik po sebe Most-Híd by podľa Gála opäť vstúpil do súčasnej koalície, dôvod na predčasné voľby nie je Zlodeji pri prepade vo Zvolene strhli mužovi kapsičku z pleca, spôsobili mu smrteľné zranenia

Témy

Diskusia

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z Webnoviny.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Z kategórie Doprava a infraštruktúra

Aktuálne témy

Odporúčame

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.

OK

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies