Aké by bolo najrýchlejšie priame vlakové spojenie Nitry s Bratislavou? Je to drahšia alternatíva ako cez Leopoldov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
vlak, interiér vlaku,
Foto: ilustračné SITA/Radoslav Maťaš
Tento článok pre vás načítala AI.

Výhľadovo najrýchlejším priamym vlakovým spojením Nitry s Bratislavou by bolo cez Trnovec nad Váhom. Efektivita novej trate je však podmienená modernizáciou úseku Bratislava – Trnovec nad Váhom na trati do Nových Zámkov a Štúrova.

Dohodli sa na tom Ministerstvo dopravy SR, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) v spoločnom stanovisku k štúdii uskutočniteľnosti na zlepšenie železničného spojenia Nitry s Bratislavou.

O ďalšom postupe v projektovej príprave bude preto definitívne rozhodnuté až na základe výsledkov aktualizovaných štúdií uskutočniteľnosti posudzujúcich súvisiace strategické zámery – modernizáciu tratí z Leopoldova cez Nitru až do Nových Zámkov a z Bratislavy cez Nové Zámky do Štúrova.

Investičné náklady

Z krátkodobého hľadiska sa tak javí ako efektívnejšie zamerať sa najprv na elektrifikáciu a modernizáciu trate Nitra – Leopoldov, čiže pokračovať v tomto zámere.

„Investičné náklady na výstavbu novej trate Nitra – Trnovec nad Váhom sú v cenovej úrovni roka 2023 približne o 254 miliónov eur vyššie ako náklady na modernizáciu trate Leopoldov – Nitra,“ informoval na sociálnej sieti ÚHP.

Modernizácia trate Leopoldov – Nitra podľa analytikov pritom môže ovplyvniť vyšší počet obyvateľov pravidelne dochádzajúcich do práce alebo školy a môže byť realizovaná skôr.

„Bez nadväzujúcej modernizácie trate Bratislava – Nové Zámky by bola zanedbateľná aj úspora cestovného času oproti spojeniu cez Leopoldov,“ uviedla inštitúcia s tým, že rozdiel by bol len 4 minúty.

Štúdia uskutočniteľnosti ŽSR

Alternatíva železničného spojenia cez Trnovec nad Váhom by podľa materiálu a aktuálnej cenovej úrovne stála viac ako 577 miliónov eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH). Z toho výstavba novej trate Nitra – Trnovec nad Váhom by vyšla na 481 miliónov eur a nevyhnutná obnova trate Leopoldov – Nitra 96 miliónov eur.

Alternatíva cez Leopoldov má hodnotu takmer 324 miliónov eur, pričom elektrifikácia a modernizácia trate Leopoldov – Nitra by stála bezmála 301 miliónov eur a potrebná obnova úseku Nitra – Ivanka pri Nitre cez 23 miliónov eur. Všetky ceny sú uvedené vrátane DPH.

„V apríli 2022 sme hodnotili štúdiu uskutočniteľnosti ŽSR na zlepšenie železničného spojenia Nitry s Bratislavou. Tá skúmala len jedinú alternatívu – výstavbu novej trate Nitra – Trnovec nad Váhom za takmer pol miliardy eur. ÚHP odporúčal využiť existujúcu trať a zaviesť priame vlaky cez Leopoldov, čo navrhuje aj železničný Plán dopravnej obslužnosti,“ uviedol ÚHP.

Rozdielne údaje vo vypracovanej štúdii a jej hodnotení si všetky zúčastnené strany vysvetlili, dohodli sa na spoločnom stanovisku aj na ďalšom postupe. Súčasťou spoločného stanoviska je aj odporúčanie zachovať územnú rezervu pre výstavbu novej trate z Trnovca nad Váhom do Nitry v územných plánoch.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRÚHP Útvar hodnoty za peniazeŽSR Železnice Slovenskej republiky