Minister Doležal rozhoduje o osude tunela Čebrať. Ten už má viac ako tri kilometre

tunel Čebrať
Pohľad na raziaci stroj v jednej z tunelových rúr tunela Čebrať na úseku D1 Hubová - Ivachnová počas opätovného zahájenia prác na tuneli Čebrať za účasti ministra dopravy a výstavby SR. Likavka, 25. júl 2018.

Minister dopravy Andrej Doležal (Sme Rodina) má aktuálne na stole žiadosť diaľničiarov o stavebné povolenie pre tunel Čebrať. Ten je súčasťou budovaného diaľničného úseku Hubová – Ivachnová. V mene Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) ju koncom minulého roka na ministerstvo doručil Dopravoprojekt.

Ministerstvo ako špeciálny stavebný úrad má zo zákona 60 dní na vydanie svojho rozhodnutia. Jeho verdikt sa preto očakáva začiatkom februára.

Tunel Čebrať pri Ružomberku sa v súčasnosti razí ako geologická úloha. Tá nepodlieha schvaľovaciemu konaniu, ale iba ohláseniu.

„Nadobudnutím právoplatnosti stavebného povolenia pre novú trasu diaľnice bude geologická úloha ukončená a plynule prejde do razenia tunela v zmysle nového stavebného povolenia,“ povedala pre portál NašaDoprava.sk hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Razenie bez komplikácií

Diaľničiari potvrdili, že razenie tunela Čebrať prebieha momentálne bez väčších komplikácií a v zmysle schváleného projektu. Zdôrazňujú, že termín prerazenia tunela bude závislý práve od vydania spomínaného stavebného povolenia. Ministerstvo dopravy žiadosť NDS stále posudzuje.

Súčinnosť prisľúbilo aj samotné mesto Ružomberok. „Dúfame, že sa tento proces podarí zvládnuť čo najskôr. Závisí od toho realizácia ďalších stavebných objektov, bez ktorých nie je možné sprejazdniť náš úsek diaľnice,“ skonštatoval poradca ružomberského primátora Tomáš Mišovič.

Ako priblížila Žgravčáková, nateraz je v južnej, čiže pravej tunelovej rúre, vyrazených 3 077 metrov a 3 000 metrov v severnej, teda ľavej tunelovej rúre v smere od východného portálu. Prerazením tunela sa tak sfunkční aj jeho západný portál v smere od obce Hubová.

Celková dĺžka tunela Čebrať bude 3 600 metrov. Vzhľadom na prebiehajúce stavebné práce odhaduje NDS sprejazdnenie úseku D1 Hubová – Ivachnová koncom budúceho roka.

Nestabilné podložie

Tunel Čebrať mal byť podľa pôvodných plánov kratší o dva kilometre. Vzhľadom na nestabilné podložie museli diaľničiari svoje práce v roku 2015 prerušiť a jeho trasu zmeniť.

V tom čase bolo v tuneli vyrazených len zhruba 300 metrov. Zmena sa dotkla nielen jeho dĺžky, ale aj polohy západného portálu posunutého o stovky metrov na severozápad.

Kvôli zosuvom pôdy a zmene trasovania tunela uzatvorila NDS so zhotoviteľom dodatok k pôvodnej zmluve, ktorý musela odsúhlasiť aj Európska komisia. Diaľničný úsek sa totiž stavia primárne z európskych zdrojov.

Jeho vysúťažená cena bola 227 miliónov eur, navýšila sa o dodatočných 61 miliónov. Zhotoviteľom stavby je konzorcium firiem OHL ŽS a Váhostav – SK. Pôvodne sa predpokladalo, že diaľnicu pri Ružomberku budú môcť motoristi využívať už v roku 2017.

Kamióny mimo mesto

Odborníci a samospráva sa zhodujú, že budovaná diaľnica prinesie regiónu množstvo benefitov. Kľúčovým je podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja vylúčenie tranzitnej kamiónovej dopravy mimo mesto.

„Dôležité sú aj zmierňujúce opatrenia, ktorých pozitívne účinky pociťujú obyvatelia už dnes. Ide najmä o dynamickú zelenú vlnu, prednosť pre vozidlá MHD, nové a bezpečné prechody pre chodcov a rozšírenie križovatky MONDI,“ dopĺňa Mišovič.

Mesto sa tiež spolieha, že mu štát v budúcnosti pomôže aj s výstavbou križovatky diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 pri obci Ivachnová.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Andrej DoležalEva ŽgravčákováOndrej MatejTomáš Mišovič
Firmy a inštitúcie DopravoprojektEK Európska komisiaIDH Inštitút pre dopravu a hospodárstvoNDS Národná diaľničná spoločnosťOHL ŽSVáhostav - SK