NDS musí podľa poradcu primátora Ružomberka zmeniť uvažovanie nad stavbou D1 Hubová - Ivachnová

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Tunel Čebrať, D1 Hubová - Ivachnová
Pohľad na východný portál tunela Čebrať na úseku D1 Hubová - Ivachnová. Foto: archívne, SITA/Milo Fabian

Ak sa má problém s utlmením prác na výstavbe diaľničného úseku D1 Hubová – Ivachnová vyriešiť, bude musieť Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zmeniť uvažovanie nad touto stavbou.

Na stredajšom rokovaní mestského zastupiteľstva v Ružomberku to vyhlásil poradca primátora pre dopravu Tomáš Mišovič, ktorý tak reagoval na požiadavky poslancov žiadajúcich informácie o aktuálnom stave rozostavanosti diaľničného úseku.

Ide o obchodný spor

Mišovič poslancom ozrejmil, že výstavba na diaľnici nie je úplne zastavená, ale len pozastavená na kľúčových úsekoch z dôvodu neuhrádzania realizovaných prác Národnou diaľničnou spoločnosťou.

„Tento spor je obchodným sporom medzi NDS a združením firiem OHL ŽS a Váhostav-SK. Primátor Igor Čombor komunikoval s ministrom dopravy Andrejom Doležalom, ktorý sa do tohto sporu vložil tak, aby bol vyriešený a aby stavebné práce opäť prebiehali naplno,“ uviedol Mišovič.

Podľa jeho slov treba brať do úvahy skutočnosť, že celý projekt sa realizuje v podmienkach žltého FIDIC-u.

„Či už to dohadovanie medzi NDS a zhotoviteľom bude trvať mesiac, dva alebo päť, diaľnica byť postavená musí. Zhotoviteľ má podpísanú platnú zmluvu, ktorej harmonogram plní. NDS nemôže odstúpiť od zmluvy za tým účelom, aby stavbu zrealizovala s iným dodávateľom, prípadne sama,“ podotkol Mišovič.

Geologické podmienky boli náročnejšie

Poradca ružomberského primátora si myslí, že nič sa nezmení na fakte, že stavba je náročnejšia a drahšia, ako sa pôvodne uvažovalo.

„Treba si uvedomiť, že stavba bola na začiatku súťažená a podpisovaná ako Diaľnica D1 Hubová – Ivachnová v predbežnom technickom riešení. To znamená, že zmeny a variantné riešenia boli pripúšťané a dnes sa aj realizujú. Geologické podmienky boli náročnejšie a preukázali to znalecké posudky hydrogeologickej špičky. Aby sa problém vyriešil, bude musieť nastať posun v uvažovaní nad touto stavbou u predstaviteľov NDS,“ dodal Mišovič.

NDS aj ministerstvo dopravy a výstavby Mišovičove slová nekomentovali. Minister Andrej Doležal zotrváva na svojom stanovisku spred dvoch týždňov, že hľadajú správne riešenie a so zhotoviteľom majú dohodu komunikovať minimálne až do momentu, kým problém nevyriešia.

„Aktuálne naďalej prebiehajú pracovné rokovania medzi NDS a zhotoviteľom stavby, teda po vzájomnej dohode nebudeme poskytovať čiastočné informácie,“ skonštatovala pre agentúru SITA aj hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Predĺžila sa lehota a zvýšila cena

Zmluvným partnerom Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., a zhotoviteľom stavby úseku D1 Hubová – Ivachnová je česko-slovenské združenie stavebných spoločností OHL ŽS, a. s., a Váhostav – SK, a. s.

Obchvat Ružomberka v dĺžke takmer 15 kilometrov mal byť pôvodne dokončený v roku 2017, neskôr sa hovorilo o termíne do konca roka 2023. Pre zosuv pri západnom portáli tunela Čebrať museli stavbu preprojektovať, zmeniť trasu a predĺžiť tunel.

To malo vplyv na predĺženie lehoty výstavby aj na zvýšenie zmluvnej ceny. Medzitým sa výrazne zvýšili ceny stavebných materiálov. Projekt je financovaný zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 až 2020.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva ŽgravčákováTomáš Mišovič
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť