Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Kamión
Foto: ilustračné, SITA
4. 07. 2019 15:35 Cestná dopravaSlovensko od NasaDoprava.skSITA

Nižší vek vodičov kamiónov a autobusov môže byť život ohrozujúci, myslia si dopravcovia

Ústrednému automotoklubu SR a Únii autodopravcov Slovenska sa nepozdáva zníženie minimálneho veku pre získanie oprávnenia šoférovať kamióny a autobusy.

Ako vo štvrtok na tlačovej besede uviedol prezident Ústredného automotoklubu SR Juraj Smrečan, návrh považujú v kontexte zvýšenia počtu dopravných nehôd v poslednom období za extrémny a život ohrozujúci.

Posudzujú osobnosť a zrelosť

Podľa Smrečana chcú organizácie pôsobiace v doprave osloviť poslanecké kluby v parlamente, aby im ešte pred hlasovaním o tomto návrhu predstavili svoje výhrady.

Posudková lekárka Patrícia Tropek v tejto súvislosti skonštatovala, že pri vydávaní oprávnení pre profesionálnych vodičov sa posudzujú kritéria ako osobnosť a tiež napríklad zrelosť.

„Ako je schopný v kritickom momente reagovať,“ povedala. Osoby vo veku od 12 do 20 rokov pritom podľa nej patria do kategórie adolescentov a im podľa jej názoru na základe súčasných kritérií nie je možné vystaviť potrebné oprávnenie.

Stanislav Skála z Únie autodopravcov Slovenska doplnil, že autodopravcom by v tomto smere viac pomohlo znižovanie nákladov zo strany štátu. To by umožnilo, aby mohli zaplatiť skúsených vodičov, ktorí sú momentálne v zahraničí.

Zásadné pripomienky boli diskutované

Ministerstvo vnútra v reakcii pripomenulo, že v rámci medzirezortného pripomienkového konania k návrhu prijali niekoľko pripomienok. Všetky riadne a včas podané pripomienky boli predmetom vyhodnocovania a tie, ktoré boli označené ako zásadné, teda na ktorých uplatnení oprávnené subjekty trvali, boli podľa rezortu predmetom diskusie, respektíve odstraňovania rozporov.

„Vo vzťahu k tejto problematike boli v rámci medzirezortného pripomienkového konania prijaté pripomienky z Ministerstva dopravy a výstavby SR, podporné stanovisko Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl a mimo pripomienkového konania sme prijali podporné stanoviská od dopravných psychológov, Zväzu autobusovej dopravy a združenia ČESMAD Slovakia,“ konštatoval rezort.

Sústava opatrení

Z vývoja dopravnej nehodovosti zároveň podľa ministerstva vyplýva, že všetci vodiči motorových vozidiel kategórie „nákladné vozidlá“ zavinili napríklad v minulom roku 458 (3,3 %) dopravných nehôd, pri ktorých zomrelo osem ľudí (3,5 %). Všetci vodiči motorových vozidiel kategórie „autobusy“ zase zavinili v minulom roku 94 (0,7 %) dopravných nehôd, pri ktorých zomreli traja ľudia (1,3 %).

Rezort tiež pripomína, že pokiaľ ide o mladých vodičov, novela zákona o cestnej premávke má zaviesť sústavu opatrení, ktoré budú nasledovať po tom, čo vodič spácha druhé porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom alebo prekročenie rýchlosti jazdy v lehote do dvoch rokov od udelenia vodičského oprávnenia.

Podrobiť by sa mal napríklad doškoľovaciemu kurzu v autoškole alebo preskúšaniu pravidiel na polícii. „Novinkou z týchto opatrení je rehabilitačný program pre vodičov, ktorí sa bude vykonávať u dopravného psychológa,“ dodalo ministerstvo.

Nedostatok vodičov

Vláda v polovici júna v rámci novelizácie zákona o cestnej premávke odobrila zmenu minimálneho veku pre získanie vodičského preukazu na nákladiaky a autobusy. Pri oprávneniach šoférovať nákladné auto sa má potrebný vek znížiť z 21 na 18 rokov a pri autobusoch z 24 na 21 rokov.

Ministerstvo vnútra argumentuje, že nižší vek pri šoférovaní nákladiakov a autobusov funguje napríklad v Českej republike, Rakúsku, Poľsku, Nemecku, Francúzsku, Veľkej Británii alebo Írsku.

„Týmto sa zároveň vyhovie požiadavkám dopravných podnikov a autodopravcov, ktorí takéto opatrenie navrhovali už dlhodobo vzhľadom na nedostatok vodičov v nákladnej a autobusovej doprave,“ uviedlo ministerstvo.

Vodiči však v tomto prípade budú musieť byť aj držiteľmi takzvaných kvalifikačných kariet. Tie budú udeľované na základe skúšky o odbornej spôsobilosti. Zmenu v tejto oblasti podporilo napríklad Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia.

Agentúra SITA požiadala o stanovisko ministerstvo vnútra.

K téme

Poslanci Európskeho parlamentu odobrili reformu pravidiel cestnej prepravy NDS chce dať na opravy vozovky D2 za štyri roky 7 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty

Témy

Viac k osobnosti z článku

Bezplatné novinky emailom z dopravy raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Neprehliadnite

Johnson podľa Camerona nikdy neveril v brexit a podporil ho iba pre svoju politickú kariéru Zvýšenie minimálnej mzdy na 580 eur môže ublížiť absolventom v regiónoch s nízkymi mzdami Foto: K patrónke Slovenska do Šaštína prišlo viac ako 30-tisíc pútnikov Karel Gott sa fanúšikom poďakoval za podporu a zdieľal s nimi jeho infúziu Video+foto: Otec počas svadobného dňa svojej dcéry vyhodil do vzduchu vlastný dom Čo najviac ohrozuje rodiny na Slovensku? Registrované partnerstvá to podľa prieskumu nie sú Na diaľnici D1 sa zrazili dve autá, nehoda si vyžiadala aj jednu obeť

Aktuálne témy

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.

X