Situácia s nedostatkom vodičov v skupine Arriva je lepšia, ale nie optimálna

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ilustračné foto: arriva.sk.
Generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku László Ivan upozornil, že stále im chýba 67 vodičov, no napriek tomu prevádzkujú autobusové spoje podľa cestovných poriadkov.

Situácia s nedostatkom vodičov autobusov v dopravnej skupine Arriva vďaka spolupráci so samosprávnymi krajmi a mestami sa oproti minulému roku o niečo zlepšila, nie je však optimálna. Generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku László Ivan upozornil, že stále im chýba 67 vodičov, no napriek tomu prevádzkujú autobusové spoje podľa cestovných poriadkov.

„Súčasná situácia ešte stále nie je stabilná a očakávame štrukturálne zmeny, ktoré by umožnili vychovávať vlastných šoférov. Zákon o znížení minimálneho veku vodičov autobusov z 24 na 21 rokov ešte nebol odsúhlasený, čo nám bráni v tom, aby sme mohli urobiť kroky, ktoré v budúcnosti môžu situáciu stabilizovať,“ povedal Ivan pre agentúru SITA po stretnutí s médiami.

Vyššie mzdy vlani aj tento rok

Arriva považuje vytvorenie atraktívnych podmienok pre prácu vodičov za jednu z hlavných podmienok pre rozvoj verejnej dopravy. V minulom roku zvýšila mzdy vodičom v priemere minimálne o 4 % a v tomto roku o 10 %. Dopravcovia podľa skupiny však budú musieť požiadať objednávateľov autobusovej dopravy vo verejnom záujme, teda samosprávne kraje, resp. mestá, o spoluúčasť na rýchlejšom raste miezd pre udržanie kvalifikovaných vodičov autobusov. Päť spoločností Arriva prevádzkuje prímestskú a mestskú autobusovú dopravu v Nitrianskom, Trnavskom, Žilinskom a Košickom kraji.

Arriva v spolupráci s mestom Nitra už zaviedla pre vodičov motivačný príspevok 145 eur za mesiac. „Aj vďaka tomu je situácia v meste stabilizovaná a mestská autobusová doprava v Nitre si aj v tomto roku dokázala udržať stabilný počet cestujúcich,“ uviedol Ivan.

Generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku László Ivan. Foto: Arriva.
Zamestnali skúsených vodičov z Ukrajiny

Pre akútny nedostatok vodičov autobusov v mestskej a prímestskej doprave dopravca vlani zamestnal skúsených vodičov z Ukrajiny za rovnakých podmienok ako pre domácich vodičov. „Pracujú u nás už takmer rok, a tak môžeme ich prínos hodnotiť pozitívne. Zamestnávanie vodičov z iných krajín ani ich presun v rámci krajiny však nie sú dlhodobo udržateľné riešenia,“ upozornil Ivan. „Na niekoľko rokov to môže stabilizovať situáciu, ale neuspokojoval by som sa s tým, že už to máme vyriešené. Ak sa súčasný zákonný rámec nezmení, tak o pár rokov sa môžeme ocitnúť v oveľa väčších problémoch, ako sme zaznamenali v roku 2017,“ dodal.

Z približne 2 400 zamestnancov skupiny Arriva na Slovensku je približne 1 700 vodičov a ich priemerný vek je vyše päťdesiat rokov. „Vodiči odchádzajú do dôchodku a treba ich nahrádzať. V najbližších piatich, desiatich rokoch budeme tomu čeliť a ako jediné riešenie, ktoré by to zásadne zmenilo k lepšiemu, vidím, aby sme mohli vychovávať vlastnú pracovnú silu,“ povedal Ivan s tým, že k tomu je potrebná zmena zákona.

Autobusy spoločnosti Arriva Nitra. Foto: SITA/Martin Havran.
Potrebné zmeny zákonov 

Pre verejnú osobnú dopravu sú podľa generálneho riaditeľa spoločností Arriva potrebné najmä zmeny zákonov o cestnej doprave a o organizácii pracovného času v doprave, ako aj Zákonníka práce a prípadné zníženie odvodov. „Pre výchovu novej generácie vodičov autobusov je veľmi potrebné zníženie minimálneho veku potrebného na získanie vodičského oprávnenia na autobusy naspäť na 21 rokov. Hovorili sme o tom už minulý rok, žiaľ, odvtedy sa prakticky nič nezmenilo a stratili sme ďalší rok,“ dodal Ivan. Za dôležité označil vznik študijného programu na príslušných stredných školách, ktorý by umožnil prípravu novej generácie pracovníkov v doprave s možnosťou získať vodičské oprávnenie.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Arriva