Tender na nový mýtny systém sa opäť predlžuje, dôvodom sú námietky k súťaži

Nemecko, diaľnica, mýto
Nový mýtny systém by mal byť pre štát efektívnejší. Foto: ilustračné, SITA/AP

Prevádzku súčasného elektronického výberu mýta pre nákladné automobily a autobusy nad 3,5 tony má od začiatku roku 2023 nahradiť nový systém. Na rozdiel od terajšieho nevýhodného, fungujúceho od roku 2010 s vysokými nákladmi, by mal byť pre štát efektívnejší.

To, či sa nový mýtny systém v réžii Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) podarí sprevádzkovať načas, hneď po uplynutí jej súčasnej zmluvy so spoločnosťou SkyToll koncom roku 2022, závisí od ďalšieho priebehu aktuálnej verejnej súťaže.

Zameraná je na vybudovanie elektronického mýtneho systému a poskytovanie služieb technickej podpory, a to v predpokladanej hodnote takmer 42 miliónov eur bez DPH na viac ako jedenásť rokov (135 mesiacov), vrátane opcie na päť rokov.

Lehota na ponuky sa znovu posúva

Zatiaľ to vyzerá tak, že spustenie nového mýtneho systému od roku 2023 zostáva otázne pre časovú tieseň. Tender sa totiž naďalej predlžuje, lehota na predkladanie a otváranie ponúk je už druhýkrát posunutá, najnovšie zo 14. mája na 14. júna.

Dôvodom sú námietky proti podmienkam v súťažných podkladoch alebo v iných dokumentoch. Úrad pre verejné obstarávanie ich aktuálne posudzuje, predbežne pozastavil konanie diaľničiarov v súťaži a rozhodol, že lehoty neplynú až do právoplatnosti rozhodnutia.

„Vo verejnom obstarávaní sa bude ďalej pokračovať až po vydaní rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie, kedy kontrolovaný tiež primerane predĺži lehotu na predkladanie ponúk,“ oznámila NDS v dokumentoch zákazky.

Lehotu na predkladanie ponúk už medzitým predĺžila o spomínaný mesiac. Pôvodná lehota na predkladanie a otváranie ponúk bola 31. marca, pričom diaľničiari museli záujemcom o účasť v tendri vysvetľovať takmer stovku otázok k podmienkam.

Termíny vraj nie sú ohrozené

Diaľničiari sa k prebiehajúcim verejným obstarávaniam, vrátane mýtneho tendra, nevyjadrujú.

„Plánované termíny nie sú ohrozené, nakoľko súťažné podklady sme pripravili a verejné obstarávanie spustili v dostatočnom časovom predstihu,“ tvrdí hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Elektronický systém verejného obstarávania je podľa nej nastavený tak, že nie je možné vyčísliť počet záujemcov v súťaži. „Po uzavretí a vyhodnotení súťaží budeme o výsledkoch médiá aj verejnosť korektne informovať,“ podotkla hovorkyňa.

Poškodený verejný záujem

Analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) Ján Kovalčík pre portál NašaDoprava.sk uviedol, že v tendri na mýtny systém sa námietky dali očakávať, aj preto mal byť pripravený a vyhlásený oveľa skôr.

„Neskorou a zdĺhavou prípravou tendra zástupcovia štátu v predchádzajúcich rokoch poškodili verejný záujem. Pritom vedeli, že zmluva s doterajším mýtnikom je pre štát nevýhodná a prípadné predlžovanie by bolo ešte nevýhodnejšie,“ upozornil Kovalčík.

Vyhodnotiť ponuky tak, aby bol nový mýtny systém vybudovaný a spustený načas, sa podľa analytika teoreticky stále dá stihnúť. Prakticky to však považuje za veľmi ťažké, lebo súťaže na mýtny systém obvykle aj v zahraničí trvajú dlhšie ako bežné tendre.

„Navyše, NDS nemá vo zvyku v tendroch akceptovať žiadosti uchádzačov o nápravu, tí preto následne dávajú námietky. Neraz odmietla aj také žiadosti o nápravu, ktoré boli oprávnené,“ podotkol Kovalčík.

Nevýhodné predĺženie zmluvy

Zároveň ale verí, že tentoraz sa to nestalo a svoj postup dokážu ďiaľničiari obhájiť, aby sa tender zbytočne nepredĺžil.

To, či je potrebné rokovať so SkyToll-om o predĺžení súčasnej zmluvy o mýte, podľa odborníka musí vyhodnotiť NDS, respektíve minister dopravy.

„Dúfam, že si dostatočne uvedomujú, aké nevýhodné by to bolo pre štát a včas pripravujú aj iné záložné riešenia. A že tak neumožnia SkyToll-u diktovať si podmienky,“ dodal Kovalčík.

Viac ako rok na vybudovanie systému

Celková cena za dodanie zákazky má pri hodnotení ponúk váhu 60 %, odozva služieb prevádzkovej podpory mýtneho systému 32 % a kompatibilita systému s infraštruktúrou objednávateľa 8 %.

Realizácia zákazky je rozdelená na dve etapy. Na vybudovanie samotného mýtneho systému formou komplexnej dodávky na kľúč je určených pätnásť mesiacov do 31. decembra 2022.

Táto časť zahŕňa vypracovanie dokumentácie, dodávku, montáž, implementáciu, integráciu so službami poskytovanými tretími osobami, ako aj vyskúšanie, zaškolenie obsluhy a uvedenie do prevádzky.

To znamená, že ak to má byť do konca budúceho roka reálne, uchádzač by mal byť nielen známy, ale aj začať s realizáciou zákazky do konca septembra 2021. Či budú dovtedy vyhodnotené ponuky aj uzavretá súťaž, je preto značne neisté.

Do úvahy prichádza aj prípadné skrátenie lehoty na vybudovanie mýtneho systému vybraným dodávateľom. Možné sú však ešte ďalšie námietky a odvolanie, napríklad, práve proti vyhodnoteniu ponúk.

Druhá etapa je zameraná na prevádzku mýtneho systému na desať rokov. Najprv na päť rokov optimálne od 1. januára 2023 do 31. decembra 2027 a následne pri uplatnení opcie na rovnako dlhé obdobie do 31. decembra 2032.

Ak by sa začiatok prevádzky nového systému oneskoril, možné je predĺženie aktuálnej zmluvy s terajším prevádzkovateľom mýta o potrebný čas, prípadne pripraviť iné náhradné riešenie.

Sprievodná súťaž k mýtu

Paralelne pokračuje aj tender NDS na poskytovanie mýtnych služieb v súvislosti so zabezpečením výberu mýta. Predpokladaná hodnota tejto zákazky, plánovanej tiež na viac ako jedenásť rokov, dosahuje vyše 196 miliónov eur bez DPH, vrátane opcie na päť rokov. Určená lehota na predkladanie a otváranie ponúk v tomto prípade stále platí – 30. jún 2021.

Súčasťou predpokladanej hodnoty zákazky sú aj náklady na odmeny vydavateľov palivových a platobných kariet za realizované platobné transakcie v objeme vyše 20 miliónov eur bez DPH. Predpokladaná hodnota zákazky bez týchto nákladov je tak 176 miliónov eur bez DPH.

Hlavným kritériom na vyhodnotenie ponúk bude celková cena za dodanie zákazky s váhou 65 %. Ďalšími kritériami sú časový interval odosielania mýtnych deklarácií s podielom 20 % a počet mobilných distribučných miest s 15 % pri hodnotení. (mbo)

Cena súčasného mýta rastie

Celkové náklady na prevádzku súčasnej komplexnej služby elektronického výberu mýta sa priebežne opäť zvýšili. A to o 413-tisíc eur na 857,9 milióna eur bez DPH. Vyplýva to z údajov NDS o úprave ceny na základe dodatkov k zmluve s prevádzkovateľom mýtneho systému, spoločnosťou SkyToll.

Aktualizáciou a optimalizáciou geomodelu cestnej siete do elektronického mýtneho systému o úseky D1 Triblavina, D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec a D4 Rovinka – Ivanka pri Dunaji cena služieb vzrástla o vyše 459-tisíc eur s DPH.

Zároveň implementáciou zmeny lokalizácie hraničného distribučného miesta Skalité do mýtneho systému cena klesla o viac ako 46-tisíc eur s DPH. Zmena lokalizácie kontaktného miesta Trnava do mýtneho systému nemala vplyv na zmenu zmluvnej ceny.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Eva ŽgravčákováJán Kovalčík
Firmy a inštitúcie INEKO Inštitút pre ekonomické a sociálne reformyNárodná diaľničná spoločnosťSkyToll