Trať Vychylovka – Nová Bystrica je jedinou fungujúcou úvraťovou železnicou v Európe

Vychylovka, železnica
Historická parná lokomotíva vo Vychylovke. Foto: archívne, SITA/Jozef Hulka

Historická lesná železnica Vychylovka – Nová Bystrica, ktorá premáva od mája do októbra, kedysi slúžila na prepravu dreva.

Dnes je vyhľadávanou turistickou atrakciou a jedinou fungujúcou úvraťovou železnicou v Európe a jednou z troch na svete.

Turistov odvezie aj drezina

Aktuálne sa turisti môžu previesť na historickom parnom alebo motorovom rušni alebo motorovou drezinou. Odvezie desať cestujúcich a ponúka aj prehliadku múzea.

„Aby bolo čakanie na vlak čo najpríjemnejšie, vybudovali sme detskú izbu v priestoroch Raganovho mlynu, kde si rodičia spolu so svojimi ratolesťami môžu oddýchnuť,“ povedal riaditeľ Kysuckého múzea v Čadci Miloš Jesenský.

Vlak štartuje zo Stanice Skanzen a pokračuje do Sedla Beskyd, odkiaľ si môžu cestujúci prestúpiť na oravskú železničku alebo sa vrátiť naspäť.

Otvorili Remeselný dom

„Spolu s letnou sezónou sme otvorili aj nový Remeselný dom, ktorý nemá v prihraničnom regióne obdobu. Počas letných víkendov budú mať návštevníci možnosť vidieť a aj vyskúšať si rôzne druhy remesiel, ktoré už postupne upadajú do zabudnutia,“ povedal riaditeľ odboru kultúry Žilinského samosprávneho kraja Martin Hromada. Oravská lesná železnica je v prevádzke počas celého roka okrem novembra.

Považskú železnicu plánujú otvoriť na jar budúci rok. ,,Prostredníctvom eurofondov sa nám podarilo dobudovať úzkorozchodnú trať, ktorá spája areál Múzea liptovskej dediny v Pribyline s depom Považskej lesnej železnice. Momentálne čakáme na povolenia,“ uzavrel Hromada.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom