Výstavba diaľnic sa má na Slovensku výrazne zrýchliť, umožnia to zmeny viacerých zákonov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica D2, protihluková stena
Tento článok pre vás načítala AI.

Zdĺhavá príprava stavieb diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku, aj oproti okolitým krajinám, by sa mala skrátiť približne o polovicu. Umožniť to majú viaceré zmeny najmä v povoľovaní veľkých stavieb či posudzovaní vplyvov na životné prostredie.

Štátny tajomník Ministerstva dopravy SR Igor Choma očakáva, že zo súčasných možno desať až dvanásť rokov trvania prípravy najmä infraštruktúrnych projektov možno túto dobu skrátiť na želaných päť až sedem rokov.

Zákon o stavebných investíciách

„Som presvedčený, že akonáhle toto všetko zvládneme, tak opäť rozostaviame Slovensko,“ povedal rezortný štátny tajomník. Pripomenul už parlamentom schválenú novelu stavebného zákona, prípravu nového stavebného zákona, pričom ministerstvo dopravy spolupracuje aj na návrhu zákona o verejnom obstarávaní.

„Pre nás je najdôležitejšie, že máme pripravený zákon o strategických investíciách, ktorý už schválila vláda a pôjde na najbližšej schôdzi do parlamentu na schválenie,“ uviedol počas odovzdávania cien Stavba roka 2023 Igor Choma.

Dve hlavné ceny

Jedinou dopravnou stavbou medzi nominovanými v uvedenej súťaži bola prvá etapa severného obchvatu Prešova na R4 s tunelom Bikoš. Získala jednu z dvoch hlavných cien v kategórii inžinierske stavby aj cenu za použitie progresívnych stavebných výrobkov a inovatívnych postupov výstavby.

Vlani to bol jediný odovzdaný diaľničný alebo rýchlostný úsek na Slovensku v dĺžke 4,3 kilometra, jeho hlavným zhotoviteľom pre Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) bolo združenie stavebných spoločností Váhostav – SK a TuCon.

Pripravenosť na žalostnej úrovni

„Projektová pripravenosť pre takéto stavby je na žalostnej úrovni,“ upozornil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Váhostavu – SK Jiři Skuhra. V mene celého stavebného trhu povedal, že sú pripravení a majú kapacity na realizáciu stavieb, ale tie nemusia byť donekonečna.

„Šikovní a mladí ľudia sa rozutekajú do okolitých krajín a nemusia čakať dlhé roky. Budeme radi, keď sa legislatívne s podporou nového tímu ministerstva dopravy podarí procesy urýchliť,“ dodal Jiři Skuhra.

Revolučné zmeny

Revolučné zmeny zákonov, ktoré za štyri mesiace pripravilo nové vedenie ministerstva dopravy, podľa jeho štátnej tajomníčky Denisy Žilákovej radikálne skrátia a zjednodušia prípravu veľkých infraštruktúrnych projektov. Ako poznamenala, novela stavebného zákona, ktorá už prešla v Národnej rade SR, je založená na princípe jedného konania a jedného povolenia.

„Zákon o strategických investíciách nám pomôže skrátiť čas potrebný na prípravu diaľnic, či rýchlostných ciest najmä pri povoľovacích procesoch,“ informovala na sociálnej sieti Denisa Žiláková s tým, že zámerom je rozostavať Slovensko. Zároveň podľa nej ďalšie vládne rezorty pripravujú návrhy zákonov o verejnom obstarávaní a posudzovaní vplyvov na životné prostredie, ktoré považuje tiež za veľmi dôležité.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Denisa ŽilákováIgor ChomaJiří Skuhra
Firmy a inštitúcie Ministerstvo dopravy SRNárodná rada SRNDS Národná diaľničná spoločnosťTuConVáhostav - SK