Železničná spoločnosť dá na trakčnú elektrinu takmer 50 miliónov eur, zhruba o 60 percent viac než vlani

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak, ZSSK
Foto: ilustračné, SITA/Branislav Bibel

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) v tomto roku predpokladá vynaložiť na trakčnú elektrinu takmer 50 miliónov eur, čo je oproti minulému roku viac zhruba o 60 %.

V aktuálnom roku plánuje spotrebovať celkovo vyše 242-tisíc megawatthodín (MWh) trakčnej elektriny pri jej celkovej jednotkovej cene 205,13 eura za MWh. Spotreba má vzrásť medziročne o 6 % a cena o polovicu.

Reálnou alternatívou je dotovanie

Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca národného vlakového osobného dopravcu Tomáš Kováč, aktuálna cena bola určená na základe výsledku verejného obstarávania z novembra 2021 a cenových výmerov regulovaných taríf pre dané regulačné obdobie.

Náklady železničiarov na trakčnú elektrinu vlani presiahli 31 miliónov eur, pričom spotrebovali 228,5-tisíca MWh pri celkovej cene 136,26 eura za MWh na základe výsledku verejného obstarávania z roku 2019.

Zvyšovanie cestovného by podľa dopravcu bola jedna z možností kompenzácie vysokého nárastu ceny elektriny, ale bez podpory a súhlasu ministerstiev dopravy a výstavby a financií nemôže svojvoľne meniť tarifnú politiku pre vlaky jazdiace vo verejnom záujme na objednávku štátu.

„Druhou reálnou alternatívou je preto platiť tieto zvýšené náklady zo štátneho rozpočtu, teda z peňazí daňových poplatníkov, tak ako doteraz. Cestovné vo verejnom záujme je totiž vo vlakoch štátom silno dotované nielen na Slovensku, ale v celej Európe,“ poznamenal Kováč.

Trakčnú elektrinu dodáva ŽSR

ZSSK uzavrela vlani v decembri zmluvy so Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) na združenú dodávku trakčnej elektriny pre svoje odberné zariadenia pripojené do distribučnej sústavy partnerského manažéra železničnej infraštruktúry.

Celková hodnota kontraktu na rok 2022 podľa údajov vo Vestníku verejného obstarávania predstavovala predbežne vyše 55 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty.

Na napäťovej úrovni 25 kilovoltov (kV) malo byť dodaných 136,5-tisíca MWh elektriny, na úrovni 3 kV vyše 108-tisíc MWh a na úrovni 1,5 kV necelých 6-tisíc MWh.

ZSSK zadala zákazky na základe rokovacieho konania bez predchádzajúceho zverejnenia z dôvodov chýbajúcej hospodárskej súťaže z technických dôvodov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Tomáš Kováč
Firmy a inštitúcie ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko