Pre koronakrízu zaznamenal automobilový priemysel bezprecedentný pokles, výpadky vo výrobe sú obrovské

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Preparation for installation of body part in car factory. door from car on production line
Foto: ilustračné, Getty images

Výpadok výroby vo štvorici slovenských automobiliek, ktoré museli prerušiť a následne obmedziť produkciu, v súvislosti s aktuálnou koronakrízou odhaduje spoločnosť Euler Hermes na takmer 115-tisíc automobilov. Kia Motors Slovakia, Volkswagen Slovakia, ako aj Groupe PSA Slovakia a Jaguar Land Rover Slovakia už pritom svoju výrobu postupne obnovujú.

Bezprecedentný pokles

„Výpadok je ale značný a v polovici mája pre odstávky v štyroch slovenských automobilkách dosiahol takmer 115-tisíc vozidiel,“ uviedol riaditeľ Euler Hermes na Slovensku Peter Mucina.

Zastavenie výroby pre pandémiu sa pritom podľa neho prirodzene prenieslo aj na dodávateľské reťazce v rámci automobilového priemyslu.

Euler Hermes konštatuje, že v dôsledku obmedzení zaznamenali európske automobilové trhy v apríli bezprecedentný pokles.

Predalo sa o 1,6-milióna áut menej

Podľa údajov jednotlivých národných ekonomík, klesol počet registrácií nových áut v Nemecku v apríli medziročne o 61%, vo Francúzsku o 89 %, v Španielsku, v Spojenom kráľovstve o 97 % a v Taliansku až o 98 %.

Od začiatku tohto roka do konca apríla poklesol automobilový trh v Nemecku o 31 %, v Spojenom kráľovstve o 43 %, vo Francúzsku o 48 %, v Španielsku o 49 % a v Taliansku o 51 %.

„Týchto päť krajín reprezentujúcich 75 % európskeho trhu zaznamenalo v apríli súhrnný prepad o 84 %. Prepad počas prvých štyroch mesiacov je na úrovni – 42 %, čo zodpovedá zníženiu predaja o 1,6 milióna nových automobilov,“ priblížil situáciu v Európe Mucina.

Záujem o kúpu vozidla sa pomaly zvyšuje

Podľa ukazovateľov vyhľadávania automobilov sledovaných spoločnosťou Google však vidno obnovený záujem domácností o autá.

S výnimkou Nemecka ale ešte nie je dosť silný na to, aby sa čoskoro prejavil na nákupoch automobilov.

„Medzi oživením záujmu o automobily na internete a obnovením registrácií nových áut v priemere dochádza k troj- až štvormesačnému oneskoreniu,“ poznamenal Mucina.

Otvorenie showroomov obnoví dopyt

Prvým predpokladom obnovenia dopytu, samozrejme popri ukončení obmedzení mobility, ja však podľa neho znovuotvorenie showroomov a predajní v celom regióne.

„Pomôcť by mohli zľavy na aktuálne zásoby skladových vozidiel. Ďalším faktorom je samotné ochorenie Covid-19, pretože ľudia sa obávajú používať verejnú dopravu a autá považujú za bezpečnejšie,“ pripomína Mucina.

Neočakáva však, že sa nákup automobilu stane v najbližšom čase prioritou pre väčšinu domácností, pokiaľ k tomu nedostanú určitú „motiváciu“.

Viac k téme Ekonomické dopady koronavírusu

„Obnovenie vyústi do výroby nových modelov, bude však postupné a nebude stačiť na úplné oživenie dopytu. Ak neprídu žiadne konkrétne opatrenia na zvýšenie dopytu takým či oným spôsobom, ako napríklad bonusy, dotácie alebo fiškálne stimuly – najmä v prospech vozidiel s nižšími emisiami – mali by sme očakávať, že európsky trh sa v roku 2020 zníži zhruba o 30 %,“ avizuje Euler Hermes.

To by podľa spoločnosti viedlo k najhoršiemu výsledku od začiatku týchto štatistík v roku 1999, kedy sa predalo 12-miliónov kusov áut, čo je o 6-miliónov kusov menej ako v roku 2019.

Euler Hermes je svetovým lídrom v poistení obchodných pohľadávok a špecialistom v oblasti hodnotenia rizika, bonity, záruk a inkasa pohľadávok. Spoločnosť ponúka B2B klientom finančné služby s cieľom podporovať ich cash flow a správu obchodných pohľadávok. Spoločnosť sídli v Paríži, je prítomná vo viac ako 50 krajinách a pracuje v nej viac ako 6050 zamestnancov. Euler Hermes je členom skupiny Allianz.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Peter Mucina