Súkromné peniaze na 1. balík PPP do konca apríla

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dialnica

BRATISLAVA 3. marca (WEBNOVINY) – Peniaze na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov cez prvý balík projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) majú byť zabezpečené najnovšie do 30. apríla tohto roka. Koncesionár totiž v pôvodnom termíne – do 15. februára peniaze od bánk nezískal. Vyplýva to z tretieho dodatku ku koncesnej zmluve medzi ministerstvom dopravy a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. Vláda na stredajšom zasadnutí schválila nový dodatok na návrh ministra dopravy a s odporúčaním ministerstva financií. Dodatok zároveň umožňuje rozšírenie pokračujúcich prípravných prác do konca apríla o druhú fázu s nákladmi 23,8 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Objem prípravných prác spolu s ich prvou časťou v hodnote 17,85 mil. eur, začatou vlani v októbri, dosiahne 41,65 mil. eur.

„Určité komplikácie sú pri negociácii niektorých problémov a ustanovení s Európskou komisiou a následne s Európskou investičnou bankou (EIB),“ povedal po rokovaní kabinetu minister Vážny. V prvej polovici februára ešte informoval, že termín finančného uzavretia projektu bude 15. apríla, dokedy mala trvať druhá fáza prípravných prác v hodnote 15 mil. eur bez dane. „Aby sa nestalo, že oni skončia predčasné práce 15. apríla, zoberú bagre niekde inde a potom ich za dva týždne dovezú,“ dodal Vážny. Minister označil termín 30. apríla pre finančné uzavretie projektu už za definitívny a verí, že bude dodržaný napriek rokovaniam s Európskou komisiou.

Posunutie termínu, dokedy má koncesionár získať od bánk financie na diaľnicu, súvisí najmä s enviroproblémami kvôli novele zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Prijatie novely si vyžiadala Európska komisia pre doterajšiu diskrimináciu fyzických osôb pri vyjadrovaní k vplyvu stavieb na prírodné okolie. Ak by novela nebola prijatá, v budúcnosti by hrozilo zastavenie čerpania eurofondov aj realizácie PPP projektov. Vážny 10. februára tvrdil, že si nemyslí si, že by na odloženie termínu mali vplyv rokovania o úvere EIB. Tá by mala na diaľničný projekt poskytnúť 1 mld. eur. Pripustil však, že EIB čaká s úverom na vyjadrenie Európskej komisie o poskytnutí štátnej záruky pre koncesionára na úver do výšky 700 mil. eur.

Povolenia na predčasné užívanie pre úseky Dubná Skala – Turany, Turany – Hubová, Hubová – Ivachnová, Jánovce – Jablonov a Fričovce – Svinia by mali byť vydané od októbra 2011 do júla 2013. Ministerstvo dopravy a Slovenské diaľnice uzavreli koncesnú zmluvu 15. apríla 2009, prvý dodatok k zmluve podpísali vlani 20. mája a druhý dodatok 23. septembra. Spoločnosť Slovenské diaľnice založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Členmi konzorcia, ktoré v tendri na získanie 30-ročnej koncesie navrhlo ponuku vo výške 3,3 mld. eur, sú aj firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina. Štát by mal koncesionárovi po výstavbe úsekov D1 počas trvania koncesie postupne vyplatiť vzhľadom na vývoj ceny peňazí približne 7,8 mld. eur.

SITA

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ľubomír Vážny