Učiteľský zbor na druhom stupni základných škôl starne

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: SITA/Diana Černáková

BRATISLAVA 25. júna (WEBNOVINY) – Učiteľský zbor v slovenských základných školách na druhom stupni starne. Na dnešnej tlačovej konferencii na to upozornila riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Romana Kanovská.

V slovenských školách klesá počet mladých učiteľov do 30 rokov a prevládajú pedagógovia, ktorí majú viac ako 50 rokov. Vyplýva to z medzinárodnej štúdie OECD TALIS, do ktorej sa v roku 2013 zapojilo 34 krajín sveta vrátane Slovenska.

Priemerný vek učiteľov u nás je 43 rokov. Pedagógov, ktorí majú viac ako 50 rokov, je trikrát viac ako tých, ktorí majú do 30 rokov. Kým v roku 2008 bolo u nás 16 percent učiteľov do 30 rokov, v roku 2013 ich počet poklesol na 11 percent. „Poklesol podiel mladých začínajúcich učiteľov, je tu teda vážne riziko starnutia pedagogického zboru,“ upozorňuje Kanovská.

Školy potrebujú mladých učiteľov

Ako dodala, potrebné bude v budúcnosti intenzívne riešiť to, aby mladí učitelia do škôl prichádzali. Podľa Kanovskej môže byť dôvodom toho, prečo mladí do školstva neprichádzajú, nedostatočné platové ohodnotenie či nedocenenie tejto profesie v spoločnosti. V štúdii tiež zistili, že takmer vo všetkých zúčastnených krajinách tvoria väčšinu učiteľského zboru ženy. Na Slovensku to je 82 percent. Aj medzi riaditeľmi tvoria väčšinu ženy, a to 60 percent s priemerným vekom 53 rokov.

Štúdia TALIS tiež odhalila, že slovenskí učitelia pracujú v školách, ktoré majú nedostatok učebných pomôcok a vybavenia. Na Slovensku v takýchto školách pracuje až 82 percent učiteľov na druhom stupni základných škôl.

Zaradilo nás to na koniec rebríčka štúdie. Priemer krajín TALIS je pritom od 26 do 38 percent. „Je to významný nárast v porovnaní s cyklom v roku 2008, keď na takto limitovaných školách pracovalo len 39 percent našich učiteľov,“ dodala Kanovská. Našim učiteľom v školách chýbajú počítače, internet, ale aj vhodné materiály v knižniciach.

Mizivé percento učiteľov si myslí, že ich prácu si vážia

Podľa Kanovskej je závažné zistenie i to, že len štyri percentá našich učiteľov si myslia, že ich povolanie je spoločnosťou ocenené. V krajinách TALIS si to myslí v priemere 31 percent učiteľov. Pritom platí, že učitelia, ktorí majú možnosť prispievať k rozhodnutiam školy, sú presvedčení, že ich práca je spoločnosťou ocenená.

Medzinárodná štúdia OECD TALIS (Teaching and Learning International Study) je najväčšia medzinárodnú štúdia, ktorá sa zameriava na učiteľov. Dnes zverejnili výsledky štúdie, ktorá na slovenských školách prebiehala od 18. do 31. marca 2013. Vo svete sa do nej zapojilo 34 krajín sveta, z toho 24 krajín OECD. Slovensko sa zúčastnilo v poradí už na druhom cykle tejto štúdie, prvý bol v roku 2008. Na Slovensku názory učiteľov zisťovali v 195 školách s 3 548 učiteľmi vyučujúcimi na druhom stupni základných škôl a nižšom stupni osemročných gymnázií.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať