Nové kancelárske budovy už budú stavať s nabíjačkami

Elektromobil nabíjanie
Ilustračné foto. Getty Images

Malo by to platiť pre nebytové budovy s viac ako desiatimi parkovacími miestami.

Nové a významne obnovované existujúce nebytové budovy s viac ako desiatimi parkovacími miestami budú musieť mať v rámci podpory elektromobility najmenej jednu nabíjaciu stanicu elektrických vozidiel. Zároveň by mali byť vybavené infraštruktúrou vedenia, najmä rozvodmi pre elektrické káble aspoň na jednom z piatich miest na parkovanie pre neskoršiu inštaláciu nabíjacích staníc pre elektromobily. Vyplýva to z návrhu novely zákona o energetickej hospodárnosti budov, ktorý pripravilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) a v utorok schválila vláda.

Infraštruktúru pre zriadenie nabíjacej stanice v budúcnosti budú musieť mať aj nové a významne obnovované bytové domy s parkoviskom pre viac než desať áut. Každá nebytová budova s vyše dvadsiatimi parkovacími miestami bude musieť mať minimálne jednu nabíjačku elektrických automobilov od 1. januára 2025. Novela prevezme smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) z 30. mája 2018, ktorou sa menia smernice o energetickej hospodárnosti budov a o energetickej efektívnosti. Spresňuje tiež definíciu technického systému budovy a zavádza novú definíciu systému automatizácie a riadenia budovy. Zmeny by po schválení v parlamente mali nadobudnúť účinnosť 10. marca 2020.

„Cieľom právnej úpravy je podporiť energetickú hospodárnosť budov a nákladovo efektívnu obnovu súčasného fondu budov vzhľadom na dlhodobý cieľ v oblasti dekarbonizácie (zníženie emisií skleníkových plynov) a zavádzanie inteligentných technických systémov budov, ako aj automatizácie a riadenia budov,“ informoval rezort dopravy a výstavby. „Taktiež podporiť elektromobilitu zavedením požiadavky inštalácie nabíjacích staníc a infraštruktúry vedenia s cieľom umožniť neskoršiu inštaláciu nabíjacích staníc pri výstavbe nových budov alebo obnove existujúcich budov,“ uviedlo ministerstvo.

Požiadavky na nové a významne obnovované nebytové budovy sa podľa novely nebudú vzťahovať na budovy, pri ktorých žiadosť o stavebné povolenie alebo o povolenie zmeny stavby bude podaná do 10. marca 2021. Nebude sa to týkať ani tých významne obnovovaných budov, ak náklady na nabíjacie stanice a infraštruktúru vedenia presiahnu 7 percent celkových nákladov na významnú obnovu budovy.

Ministerstvo dopravy a výstavby predpokladá náklady zhruba 4-tisíc eur na inštaláciu jednej nabíjacej stanice s výkonom od 3,5 do 22 kilowattov. „Inštalácia nabíjacej stanice s vyšším výkonom a časom nabíjania kratším ako jedna hodina sa v budovách nepredpokladá. Elektromobil je možné pripojiť aj na bežnú zásuvku, 230 V alebo 400 V, prostredníctvom špecifického adaptéra, ktorý je dodávaný spolu s vozidlom, čo by sa mohlo tiež považovať za splnenie povinnosti súvisiacej a elektromobilitou v budovách,“ priblížil rezort dopravy. Náklady spojené s prípravou infraštruktúry vedenia pre neskoršiu inštaláciu nabíjacej stanice sú podľa ministerstva zanedbateľné oproti nákladom na výstavbu novej budovy či na významnú obnovu existujúcej budovy.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Firmy a inštitúcie Vláda SR