Slováci na povinnom zmluvnom poistení pravidelne preplácajú. Zmluvu si pritom môžu zmeniť každý rok

Online_odovzdanie auta.jpg
Aj pri povinnom zmluvnom poistení sa dá šetriť. Foto: AAA AUTO

Povinné zmluvné poistenie (PZP) musí platiť každý majiteľ auta. Je však rozdiel či zaň zaplatí 100 alebo 200 eur. Dôvodom je pritom rôznorodé posudzovanie klientov zo strany poisťovní, z ktorých každá pre výpočet poistného používa vlastný kľúč.

„Niektoré poisťovne stanovujú vyššie ceny pre rizikovejšie modely vozidiel, iné pre rizikovejšie lokality alebo pre klientov s vyššou škodovosťou,” vysvetľuje riaditeľ pre neživotné poistenie spoločnosti FinGO.sk Štefan Fajnor.

Tento špecifický vzorec si poisťovne následne dopĺňajú aj rôznymi zľavami a bonusmi. Na ich čele je takzvaný systém bonus a malus, ktorý by mal odmeňovať zľavou neškodových klientov a tým, ktorí škodu spôsobili, pripočítať prirážku.

„Medzi poisťovňami je však stále veľký nesúlad v aplikácii vstupných bonusov aj malusov po škodovej udalosti,”  hovorí Fajnor.

Nezhody v odmeňovaní

Potvrdzujú to aj samotné poisťovne. Niektoré v rámci svojich bonusov totiž ponúkajú odmenu pre bezškodových klientov v podobe zľavy až do výšky 50 percent, iné len do výšky 5 percent a niektoré tento systém nepoužívajú vôbec.

„V rámci segmentácie PZP nevyužívame na výpočet výšky poistného tradičný systém malusov a bonusov, výšku poistného ovplyvňuje osem parametrov, ako napr. kategória či použitie vozidla, ale aj škodový priebeh poistníka,“ uvádza napríklad Silvia Nosková Illášová z poisťovne Kooperatíva.

Rozdielny je aj počet mesiacov, za ktoré poisťovne počet nehôd u klienta posudzujú. Kým niektorým stačí 24 mesiacov, niektoré toto obdobie predĺžili až na 36 mesiacov.

Počítajú sa aj cudzie nehody

V praxi sa tak môže stať, že rozdiely v cenách PZP medzi vodičmi, ktorí spôsobili a nespôsobili dopravnú nehodu, môže byť len pár eur, pričom sa započítavajú aj nehody, ktoré spôsobí ich autom niekto iný.

Všetky poisťovne, ktoré oslovil portál voFinanciách.sk totiž nerozlišujú, kto konkrétne škodu spôsobil, pretože, ako uviedli, zodpovednosť nesie osoba, ktorá PZP uzatvorila.

„Tento princíp platí aj v prípade, ak je vlastníkom automobilu napríklad leasingová spoločnosť a držiteľ auto spláca,“ dopĺňa Tomáš Ferenčák, hovorca poisťovne Wüstenrot.

Rozhoduje auto aj vek

Niektorí klienti si však môžu pri poistení uplatniť osobitné zľavy, napríklad ak vlastnia auto s bezpečnostnou výbavou alebo sú držiteľmi preukazu o ťažkom zdravotnom postihnutí.

Poisťovne zaujíma aj to, či je auto registrované vo veľkom či menšom meste. Fajnor na príklade uvádza, že zatiaľ čo klient z Bratislavy zaplatí ročné PZP za bežné rodinné auto Volkswagen Passat 1,5 TSI vo výške 119 eur, klient z Veľkých Kapušian len 90 eur.

„Pri drahšom modely BMW sa rozdiel v cene poistného vyšplhá takmer na 70 eur,“ vysvetľuje rozdiel vo výške PZP v prípade hlavného mesta a menšieho mesta.

Vodiči môžu ušetriť aj vďaka svojmu veku alebo veku rodinných príslušníkov. Zľavu z poistného totiž dostávajú dôchodcovia nad 65 rokov alebo rodiny, ktoré majú deti mladšie ako 15 rokov. Naopak mladší vodiči sa musia pripraviť na drahšie poplatky.

„Čo sa týka veku, podľa našich štatistík sú najrizikovejší klienti v kategórii 0-23 rokov, ako najmenej rizikoví klienti v kategórii od 51-70 rokov,“ uviedla hovorkyňa poisťovne UNIQA Beata Lipšicová.

Ušetriť sa dá aj na počte kilometrov

Lacnejšie PZP si môžu vybrať aj sviatoční vodiči alebo ľudia, ktorí z rôznych dôvodov už toľko necestujú.

To sa podľa hovorkyne poisťovne Union Beáty Dupaľovej Ksenzsighovej oplatí napríklad dôchodcom, ktorí jazdia len na záhradu či k lekárovi, ale rodinám, ktoré auto využívajú len na nákup či na odvoz detí do škôl.

Poisťovne poskytujú zvýhodnenia aj v prípade, ak si klient u nich kúpi aj iné produkty, napríklad havarijné poistenie alebo, ak sa zaregistruje na partnerských portáloch, s ktorými spolupracujú a podobne.

Pravidelné porovnávanie pomáha šetriť

Výsledkom tejto širokej škály faktorov je, že dvaja rovnakí poistenci môžu platiť rozdielnu poistku, pričom podľa Fajnora môže byť rozdiel 100 a viac eur ročne.

„Preto odporúčam každému klientovi s PZP, aby si nechal porovnať aktuálne ponuky poistenia naprieč celým poistným trhom,“ uvádza odborník v oblasti neživotného poistenia, ktorý odporúča aj dostupné online porovnávače.

Zmluvu o PZP môže klient vypovedať jedenkrát ročne, pričom jej výpoveď je nutné poisťovni doručiť najneskôr šesť týždňov pred skončením poistného obdobia.

Klienti by si preto mali dať pozor na to, aby tento termín nezmeškali. Zistiť by si tiež mali, či je celý proces možné vybaviť online alebo je nutné výpoveď doručiť v papierovej forme, pretože niektoré poisťovne to ešte stále vyžadujú.

Pozor si treba dať na rozsah služieb a na správnosť údajov

Pri výbere novej PZP by si následne okrem spomínaných zliav mali skontrolovať aj služby, ktoré jednotlivé poisťovne ponúkajú. Klienti podľa Ferenčáka oceňujú napríklad možnosť asistenčných služieb či dostupnú sieť zmluvných servisov.

Takáto starostlivosť či širší rozsah poistného krytia nie je u všetkých poisťovní súčasťou PZP, klient si ju môže priplatiť formou pripoistenia alebo drahšieho balíka služieb.

Tie by mal podľa Moniky Majerčíkovej z poisťovne Generali využiť, pokiaľ nemá uzavreté havarijné poistenie, pretože takéto produkty mu môžu kryť aj škody na aute či úraz, ktorý vodiť spôsobil.

Na záver Dupaľová Ksenzsighová upozorňuje na nutnosť kontroly údajov o držiteľovi vozidla. „Chybné údaje môžu spôsobiť problémy pri stanovení výšky poistného, a ak sa prenesú aj do zelenej karty, môžu nastať problémy pri cestnej kontrole,“ dodáva hovorkyňa.

Ak sa na chybu príde dodatočne po odoslaní zmluvy, je potrebné kontaktovať poisťovňu so žiadosťou o opravu alebo prepracovanie zmluvy.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Beáta Dupaľová KsenzsighováBeata LipšicováMonika MajerčíkováSilvia Nosková IllášováŠtefan FajnorTomáš Ferenčák
Firmy a inštitúcie FinGO.skGenerali PoisťovňaKooperativaUnion poisťovňaUniqa poisťovňaWebnoviny.skWüstenrot poisťovňa