Volkswagen Slovakia údajne zvažoval prepustenie minimálne 800 zamestnancov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
VOLKSWAGEN: Závod Bratislava
Závod Volkswagen Slovakia v Bratislave. Foto: archívne, SITA/Diana Černáková
  • aktualizované 24. februára 17:10

Bratislavský Volkswagen (VW) Slovakia údajne zvažoval prepustenie minimálne 800 zamestnancov. Tvrdia to tamojší odborári. Touto skutočnosťou pred zamestnancami obhajujú fakt, že pristúpili na zavedenie konta pracovného času.

„Počas vyjednávania sme hlavne chceli zamestnancom VW zagarantovať pracovné miesta, pretože nám bolo jasné, že nás čaká ťažké obdobie. Zabrániť prepúšťaniu pri prepade výroby je možné cez konto pracovného času. Pred koncom roka 2019 nás postavili pred ťažkú dilemu. Bolo nám oznámené, že VW na začiatku roka prepustí 800 ľudí a v máji pôjdu ďalší. Ostanú len vtedy, ak zamestnávateľovi odsúhlasíme konto pracovného času,“ vysvetľujú odborári na sociálnej sieti.

Ťažké rozhodnutie

Podľa ich vyjadrení sa museli rozhodnúť, pričom vyberali medzi „zlým a horším riešením“. Tvrdia, že dohodu o konte pracovného času vymenili za garanciu práce, teda, že sa nebude prepúšťať, prinajhoršom budú zamestnanci rotovať.

„Čo by ste urobili vy, keby ste boli postavení pred takúto voľbu? Ľudia majú pôžičky, hypotéky, musia živiť rodiny. Mali sme stovky ľudí hodiť cez palubu a s ostatnými sa tešiť, že nemáme konto pracovného času? Vybrali sme, čo bude bolieť najmenej. Pristúpili sme na konto pracovného času. Ale tiež nie len tak zadarmo. Povedali sme, že keď už konto pracovného času musí byť, tak s takými podmienkami, aby bolo čo najmenej bolestivé, pretože aj existujúci zamestnanci chcú čo najviac času tráviť s rodinami alebo priateľmi, nie vo fabrike,“ informujú odborári.

Konto pracovného času

Ako pre agentúru SITA spresnila podpredsedníčka Moderných odborov Volkswagen Slovakia Jolana Julkeová, v čase odsúhlasovania konta pracovného času stáli odbory pred dilemou. „Rozhodli sme sa radšej zachrániť 800 rodín aj za cenu nespokojnosti zamestnancov, ktorých by sa nasadenie konta pracovného času nedotklo,“ objasnila.

Spokojnosť s kontom pracovného času je pritom podľa nej rôzna. „Tí, ktorým zachránilo miesta, respektíve chápu zložitosť situácie, rozhodnutie odborov akceptovali. Tí ostatní sú bohužiaľ nespokojní. V súčastnosti sa však ukazuje, že situácia v automobilom priemysle je čoraz horšia a konto pracovného času začína chrániť u nás v závode aj ďalšie stovky pracovných miest zamestnancov, ktorí by inak boli nadbytoční,“ skonštatovala Julkeová.

Stabilita pracovných miest do budúcnosti

Samotná automobilka pre agentúru SITA reagovala, že jej cieľom je stabilita pracovných miest do budúcnosti.

„Garancia zabezpečenia zamestnanosti bola dohodnutá na najbližších 5 rokov v aktuálne platnej kolektívnej zmluve. To znamená, že spoločnosť sa zaviazala v zmysle dohodnutých pravidiel neuplatňovať skončenie pracovného pomeru z organizačných dôvodov a nadbytočnosti,“ doplnila hovorkyňa Lucia Makayová s tým, že nakoľko automobilový priemysel aktuálne čelí náročnému obdobiu, je pre zachovanie zamestnanosti veľmi dôležitá flexibilita.

Tá bola podľa nej dohodnutá aj v rámci novej kolektívnej zmluvy. Potvrdila, že aktuálne je vo Volkswagen Slovakia v platnosti konto pracovného času. K vyhláseniam odborárov sa pritom bližšie nevyjadrila. „Prosím o pochopenie, že špekulácie nekomentujeme,“ dodala.

Konto pracovného času je spôsob nerovnomerného rozvrhnutia pracovného času. Teda ak má podnik viac objednávok, zamestnanec odpracuje viac hodín, ako je jeho stanovený týždenný pracovný čas, naopak v prípade poklesu výroby odpracuje menej hodín alebo nepracuje vôbec.

Dôležité však je, že má vždy nárok na rovnakú základnú mesačnú mzdu. Konto pracovného času môže zamestnávateľ zaviesť len kolektívnou zmluvou alebo po dohode so zástupcami zamestnancov.

Zároveň sa vždy dohodne aj vyrovnávacie obdobie, v ktorom sa vyrovná rozdiel medzi ustanoveným týždenným pracovným časom a skutočne odpracovaným. Toto obdobie však podľa zákona nesmie byť dlhšie ako 30 mesiacov.

Volkswagen Slovakia vyrobil na Slovensku od roku 1991 viac ako 5,5 milióna vozidiel. Je pilierom slovenského exportu, jedným z najväčších súkromných zamestnávateľov v krajine a spolu so svojimi zamestnancami aj najväčším prispievateľom do verejných rozpočtov.

Spoločnosť preinvestovala na Slovensku od svojho vzniku už vyše 4,5 miliardy eur. Vyrába automobily Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne, Porsche Cayenne Coupé, Volkswagen up!, Volkswagen e-up!, SEAT Mii electric, ŠKODA CITIGOe iV.

Okrem vozidiel produkuje prevodovky, komponenty pre prevodovky a podvozky, ako aj zariadenia používané pri výrobe vozidiel.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jolana Julkeová
Firmy a inštitúcie Volkswagen