Takmer polovica domácností na Slovensku nakupuje zásadne v zľavách, na potraviny im musí vystačiť okolo 100 eur mesačne

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nákup, potraviny
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.

Zdražovanie potravín významne ovplyvňuje nákupné správanie slovenských zákazníkov. Podľa prieskumu, ktorý si nechala vypracovať spoločnosť Kruk Česká a Slovenská republika, takmer polovica slovenských domácností v súčasnosti nakupuje potraviny zásadne v zľavách.

Nakupujú v zahraničí

Domácnosti najčastejšie, a to 45 %, vydajú za potraviny 200 až 400 eur, ale viac ako pätine domácností stačí aj 100 až 200 eur mesačne. Takmer 20 % domácností minie za potraviny viac ako 400 eur.

Viac ako tretina slovenských domácností si musí vystačiť len so základnými potravinami. Celých 20 % domácností začalo nakupovať menej kvalitné potraviny ako doteraz a 13 % Slovákov sa snaží znížiť svoje výdavky za potraviny úpravou jedálneho lístka, konzumáciou menších porcií a menej často. Niektoré domácnosti nakupujú potraviny v zahraničí, kde sú lacnejšie. Vyjadrilo sa tak 7 % respondentov.

Uskromniť sa museli dôchodcovia

Len 17 % slovenských domácností sa zdražovanie potravín doposiaľ nijako nedotklo a nakupujú ich rovnako ako predtým.

Uskromniť sa museli najmä dôchodcovia, rodičia na rodičovskej dovolenke a nezamestnaní. Zásadnú pomoc pri obstarávaní potravín, napríklad prostredníctvom potravinovej banky, však zatiaľ potrebuje len minimum slovenských domácností,“ hovorí generálna riaditeľka spoločnosti Kruk Jaroslava Palendalová.

Radi vyhľadávajú zľavy

Vyššie náklady na potraviny uvádzajú skôr muži a vo všeobecnosti ľudia vo veku 35 až 44 rokov. Vyššie sumy za nákup potravín utrácajú aj zamestnanci v sektore IT a telekomunikácií alebo vo finančnom sektore. Nákupy v zľavách najčastejšie využívajú nezamestnaní a dôchodcovia, ako aj zamestnanci v školstve, kultúre, poľnohospodárstve a lesníctve.

Takmer bez ohľadu na vek, mesačný príjem a sociálne postavenie sú Slováci veľmi citliví na cenu a radi vyhľadávajú zľavové akcie. Okrem toho obyvatelia regiónov susediacich s Poľskom neváhajú cestovať za lacnejšími potravinami do zahraničia: viac ako trikrát častejšie než je celoslovenský priemer,“ dodáva Jaroslava Palendalová.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jaroslava Palendalová
Firmy a inštitúcie Kruk