V obchodoch sa predáva historicky najviac privátnych značiek, medzi obchodnými reťazcami sú však veľmi výrazné rozdiely

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Supermarket, obchod
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Podiel privátnych značiek v obchodoch dosiahol v tomto roku 26,8 percenta, čo je historicky najvyššia nameraná hodnota. Oproti minulému roku ide o nárast o 1,2 percentuálneho bodu.

Privátne značky nie sú správna cesta

Informovala o tom Potravinárska komora Slovenska (PKS), ktorá od roku 2013 uskutočňuje prieskum podielu vystavenia privátnych značiek potravín na pultoch obchodov. Aj v tomto roku sa prieskum uskutočňoval osobným zberom dát v 360 predajniach potravinových reťazcov po celom Slovensku. Terénny zber údajov prebiehal v marci tohto roka.

V období vysokej inflácie sme predpokladali vyššie tempo rastu podielu privátnych značiek a naše očakávania sa naplnili. Neustále však upozorňujeme na skutočnosť, že ak chceme rozvíjať potravinárske odvetvie, inovácie v ňom a ďalšie investície, privátna značky nie sú tá správna cesta,“ uviedol prezident PKS Daniel Poturnay.

Existenčné problémy

Obchodný reťazec podľa neho môže zmeniť výrobcu svojej privátnej značky z domáceho na zahraničného bez toho, aby to spotrebiteľ postrehol.

Pre menšieho výrobcu však strata takejto zákazky môže znamenať existenčné problémy. Preto je z hľadiska udržania potravinárskej výroby na Slovensku potrebné podporovať značkové výrobky, a nie privátne,“ dodal.

Podiel privátnych značiek

Maloobchodné siete majú rôzne stratégie, čo sa týka ponuky výrobkov pod privátnymi značkami. Kým v Lidli viac ako polovica vystavených výrobkov nesie privátnu značku, v predajniach skupiny Terno je tento podiel výrazne nižší, a to len 5 %. Bežný podiel ponúkaných privátnych značiek je v slovenských retailových sieťach v rozmedzí 15 % až 25 %.

Relatívne vyšší podiel privátnych značiek ponúka aj Kaufland, a to 24 %. Sieť obchodov COOP Jednota, ktorá má tretí najvyšší podiel, predáva pod privátnou značkou každý piaty výrobok.

Privátne výrobky v obchodoch

Najviac sú zastúpené privátne potraviny v diskontných predajniach a hypermarketoch. V malých predajniach a supermarketoch je podiel privátnych značiek najnižší.

Najvyšší podiel zastúpenia privátnych výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko, mäsové výrobky – balené, nemrazené, mliečne výrobky – prírodné syry a cestoviny. Najmenší podiel privátnych výrobkov je v kategóriách víno, pivo, liehoviny a destiláty a nečokoládové cukrovinky.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Daniel Poturnay
Firmy a inštitúcie Coop JednotaKauflandLidlPKS Potravinárska komora SlovenskaTerno