Viaceré odvetvia priemyslu trpia pre predčasné odchody ľudí do dôchodku, prišli o tisícky pracovníkov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Priemysel, výroba, hala
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.
Tento článok pre vás načítala AI.

Nový predčasný dôchodok po 40 odpracovaných rokoch spôsobuje veľké problémy viacerým odvetviam slovenského priemyslu i doprave. Ako pre agentúru SITA uviedol generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz, kým v minulosti si o predčasný dôchodok žiadalo približne 14 500 ľudí ročne, v roku 2023 sa k nim len do konca novembra pridalo ďalších 13 500, s ktorými slovenský priemysel počítal ešte niekoľko rokov.

Pracovníci so sebou odnášajú aj skúsenosti

„Najmenej polovica z nich odchádza z priemyslu, kde ich nikto nenahradí. Mnohí pritom majú len 57 rokov, nehovoriac o obrovskej sume naakumulovaných skúseností, ktoré si títo pracovníci berú so sebou,“ zdôraznil Lasz.

Tento rok pritom asociácia očakáva, že do predčasného dôchodku odíde o ešte najmenej 10 000 ľudí viac. Situácia je podľa Lasza obzvlášť kritická v doprave, ktorá zápasí s nedostatkom vodičov.

Ubúdajú vodiči dopravy

Zväz autobusovej dopravy odhaduje, že ubudne približne 200 vodičov v prímestskej doprave. Každý z nich v priemere prevezie ročne 50-tisíc cestujúcich, čo spolu robí 10 miliónov cestujúcich. Reálne hrozí, že zamestnanci sa nedostanú do práce a študenti do škôl, najmä v menších sídlach a obciach,“ upozornil zástupca asociácie.

Ako načrtol, ide o situáciu, akoby vypadli medzimestské spoje hneď v niekoľkých okresoch. Podobná situácia panuje aj v železničnej doprave. Spoločnosť ZSSK Cargo príde v dôsledku predčasných dôchodkov o približne deväť percent zamestnancov, ktorí by za iných okolností mohli ešte pracovať.

Medzi najohrozenejšie pozície patria vozmajstri a rušňovodiči, ktorých nie je možné jednoducho nahradiť rekvalifikovanými zamestnancami. Tisíce vodičov chýbajú v nákladnej doprave. Čo sa týka možností na riešenie uvedenej situácie, Lasz zdôraznil, že správne riešenia bývajú komplexné a zahŕňajú krátkodobú a dlhodobú víziu.

„Dlhodobým riešením je zvýšenie atraktivity dopravných povolaní. Kým sa prejaví, ponúkajú sa viaceré okamžité riešenia. Okrem zrušenia predčasného dôchodku po 40 rokoch, je to zníženie atraktívnosti predčasných dôchodkov výraznejším krátením výšky dôchodku na úroveň 1,5 % za každý mesiac skoršieho odchodu,“ skonštatoval.

Zvýšenie zarobenej sumy

Asociácia preferuje riešenie v podobe zvýšenia sumy, ktorú môže predčasný dôchodca zarobiť. V súčasnosti je to 2 400 eur ročne.

„Keby sa však zvýšila na sumu priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve, oplatilo by sa predčasným dôchodcom ostať pracovať aj v súbehu s poberaním svojej penzie,“ priblížil Lasz. Pomôcť stabilizovať situáciu môžu podľa neho aj národné víza. Toto opatrenie si však vyžaduje určité zmeny.

Skrátenie doby usídlenia na Slovensku

„V prípade, že výhodné podmienky predčasných dôchodkov ostanú zachované, je žiadúce aspoň zjednodušiť podmienky získavania národných víz. Chýbajúcich predčasných dôchodcov tak bude môcť čiastočne nahradiť zahraničná pracovná sila,“ ponúka riešenie asociácia.

Potrebné je podľa nej skrátenie doby, ktorú musí byť zamestnávateľ usídlený na Slovensku, zo súčasných desiatich rokov na štyri roky. Zmierniť by sa mohli aj podmienky pre získanie vodičských oprávnení.

Asociácia zastupuje tisícku firiem

Asociáciu priemyselných zväzov a dopravy tvorí 13 významných priemyselných a dopravných zväzov, ktoré združujú viac ako 70 % slovenského výrobného priemyslu. Zastupuje vyše 1 500 firiem z oblasti automobilového, strojárskeho, elektrotechnického, baníckeho, hutníckeho či stavebného priemyslu, dopravy a  logistiky.

Spoločne reprezentuje okolo 180-tisíc ľudí pracujúcich v priemysle. Odchody zamestnancov do predčasnej penzie však trápia aj ďalšie odvetvia. Ako pre agentúru SITA povedala generálna sekretárka Zväzu chemického a farmaceutického priemyslu SR Silvia Surová, táto situácia sa významne dotkla aj podnikov z tejto oblasti.

Nedostatok zaškolených pracovníkov

„Následne chýbajú zaškolení pracovníci, ktorých momentálne na voľnom pracovnom trhu niet,“ zhodnotila situáciu v odvetví. Kritikou na súčasný stav nešetria ani zástupcovia potravinárskeho sektora. Napríklad Únia hydinárov Slovenska prednedávnom informovala, že niektorí jej členovia prišli aj o 10 % svojich zamestnancov.

Získať momentálne do živočíšnej výroby nových zamestnancov v mladšom veku, je podľa nej veľmi problematické. Negatívny dopad hlásil aj Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov, ktorý tiež v tejto súvislosti evidovali zásadný úbytok pracovníkov prioritne vo výrobných profesiách.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej LaszSilvia Surová
Firmy a inštitúcie APZD Asociácia priemyselných zväzov a dopravySlovenský zväz pekárovSZPCC Slovenský zväz pekárov cukrárov a cestovinárovÚHS Únia hydinárov SlovenskaZAD Zväz autobusovej dopravyŽelezničnú spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK CARGO)Zväz chemického a farmaceutického priemyslu SR