Kvalita vzdelávania učiteľov je ohrozená, upozorňuje Slovenská komora učiteľov

Foto: ilustračné, Getty images

Kvalita vzdelávania učiteľov je podľa Slovenskej komory učiteľov (SKU) ohrozená. Ako približuje pre agentúru SITA, problémom sú atestačné konania, neuskutočnenie akreditovaných inovačných vzdelávaní či netransparentnosť pri zriadení Komisie pre profesijný rozvoj.

SKU zdôrazňuje, že bývala vláda v septembri 2019 prijala nový zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch. Ten mal priniesť aj zvýšenie kvality vzdelávania pedagógov.

Komisia bola vytvorená netransparentne

Komisiu pre profesijný rozvoj, ktorá vznikla v apríli 2020, SKU kritizuje za to, že bola vytvorená „mimoriadne netransparentne“.

Výber jej členov, štatút a fungovanie sa totiž podľa SKU uskutočnili bez účasti relevantných organizácií a zastupujúcich pedagógov.

Komora učiteľov poukazuje aj na to, že komisia má za úlohu posudzovať kvalitu organizácií žiadajúcich o akreditáciu v systéme vzdelávania a tiež dohliadať na jeho kvalitu.

„Kvalita celého postgraduálneho vzdelávania je tak v rukách neznámej skupiny a chýba akákoľvek možnosť kontroly odbornou verejnosťou,“ konštatuje komora.

Žiadne akreditované inovačné vzdelávanie

SKU približuje, že za tento školský rok sa neuskutočnilo žiadne akreditované inovačné vzdelávanie pre učiteľov podľa nového zákona.

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR pre agentúru SITA 20. júla uviedlo, že eviduje zhruba 35 žiadostí na organizovanie inovačného vzdelávania a vydalo 11 oprávnení. Dodalo, že do daného dňa žiadnemu žiadateľovi neoznámilo, že žiadosti nevyhovie.

Toto vzdelávanie poskytujú okrem vysokých škôl Metodicko-pedagogické centrum (MPC) a Štátny inštitút odborného vzdelávania. Podľa SKU ide o „zle fungujúce priamoriadené organizácie“, ktoré by mali prejsť transformáciou.

Od prijatia zákona v septembri 2019 získalo novú atestáciu cez MPC desať žiadateľov. Centrum získalo potvrdenie na organizovanie atestácií 26. novembra 2019.

Atestačné konanie je jedinou možnosťou

Jedinou možnosťou zvýšenia platovej tarify pre pedagógov je podľa SKU atestačné konanie, ktorým učiteľ dokazuje svoje schopnosti pre daný kariérový stupeň. Komora približuje, že v praxi záujemca ukazuje profesijné kompetencie.

„Tieto kompetencie vytvorilo ministerstvo v roku 2017 z eurofondov a vzhľadom na to, že sa ukázali byť v praxi ťažko preukázateľné, ich bude ministerstvo opäť za použitia eurofondov prerábať,“ uvádza SKU.

„Všetky inovácie stoja na kvalitnom a motivovanom učiteľovi, ktorého podporu prisľúbil minister školstva (Branislav Gröhling (SaS) – pozn. SITA) zabezpečiť z prichádzajúcich európskych fondov. Ak sa nezmení prístup, veľká časť sľubovaného balíka môže ľahko skončiť v koši,“ tvrdí SKU.

Podotýka, že ministerstvo plánuje čerpať ďalšie stovky miliónov eur so systémom vzdelávania v nekvalitne nastavenom zákone, s netransparentne vytvorenou komisiou pre akreditáciu a s nereformovanými organizáciami.

Ministerstvo chce novú komisiu

Ministerstvo školstva pre agentúru SITA uviedlo, že má ambíciu prepracovať štatút Komisie pre profesijný rozvoj a vymenovať novú.

Na adresu množstva vykonaných konaní dodalo, že daných desať atestačných konaní sa uskutočnilo na Metodicko-pedagogickom centre.

„Nemáme vedomosť, koľko bolo vykonaných pod dohľadom iných organizácií (na vysokých školách). Ministerstvo školstva môže apelovať na organizácie, aby vykonávali atestácie,“ uviedlo.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Firmy a inštitúcie MŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SRSKU Slovenská komora učiteľov