Učiteľ by mal prihliadať na domáce prostredie žiakov, s úlohami im často nemá kto pomôcť

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: archívne, SITA/Amnesty International

Učiteľ by mal pri zadávaní úloh vychádzať zo svojich poznatkov o žiakoch a ich situácii doma. Ako pre agentúru SITA ďalej vysvetlilo Ministerstvo školstva vedy, výskumu a športu SR, určenie formy zadania domácich úloh spočíva na riaditeľoch škôl, no konkrétne zadania či domáce úlohy riešia učitelia.

Viac o téme: Koronavírus

Rezort podotýka, že online forma vzdelávania je jednou z možností, akú môže učiteľ využiť. Reagovali tak na vyjadrenie riaditeľa EduRoma Vladimíra Rafaela, ktorý uviedol, že ďalšia výučba rómskych detí je na základe aktuálnej situácie v súvislosti s pandémiou, ohrozená.

Väčšina detí má doma internet

Podľa ministerstva školstva je na riaditeľovi školy, aby určil formu zadania domácich úloh a konkrétne vykonanie je v kompetencii učiteľa. „To znamená, že ak učiteľ pozná svojich žiakov, ich vedomosti a zručnosti, ale aj domáce prostredie, v akom vyrastajú, pri zadávaní úloh by mal vychádzať z týchto faktorov,“ spresnilo ministerstvo.

Zároveň v tejto súvislosti poukázalo aj na štúdiu Centra vedecko-technických informácií, podľa ktorého má takmer 97 percent žiakov zabezpečený prístup k internetu v domácom prostredí a 93,6 percenta žiakov využíva mobilný telefón s internetom.

Daný zber dát sa uskutočnil dotazníkovým zisťovaním v júni 2019 vo všetkých slovenských krajoch. Výberový súbor tvorili žiaci 7., 8. a 9. ročníkov základných škôl a žiaci 1., 2. a 3. ročníkov všetkých typov stredných škôl z celého Slovenska.

Počítačová gramotnosť tu nie je samozrejmosť

Rafael uviedol, že osídlenia bez internetu alebo rodiny bez základnej počítačovej gramotnosti nedokážu rovnako plniť pokyny učiteľov na diaľku tak, aby svoje deti doučovali prostredníctvom rôznych aplikácií v domácej karanténe. Ako dodal, je celkom isté, že nedostatok internetu a počítačovej gramotnosti budú za prísnych hygienických opatrení individuálne riešiť predovšetkým mimovládne organizácie.

Ministerstvo pre agentúru SITA potvrdilo, že sa zaoberá otázkou poskytnutia pomoci týmto organizáciám. Dodalo však, že jej riešenie pravdepodobne poskytne až nové vedenie ministerstva.

Ľuďom sa má sprístupniť pitná voda

Od 12. marca platí na Slovensku pre koronavírus mimoriadna situácia. V tejto súvislosti boli v krajine zavedené viaceré obmedzenia na zamedzenie šírenia ochorenia, vrátane zatvorenia výchovno-vzdelávacích zariadení.

Vláda SR tiež pristúpila k vyhláseniu núdzového stavu a prijala ďalšie opatrenia, ktoré sú v platnosti od 16. marca. Ide o ďalšie zatváranie prevádzok, pričom platí, že sa to netýka potravín, drogérií, lekární či vybraných služieb, akými sú napríklad banky či poisťovne. Počet infikovaných ľudí na nový koronavírus na Slovensku stúpol na 84.

Marginalizovaným skupinám podľa premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD) majú primátori a starostovia umožniť prístup k pitnej vode, aby mohli vykonávať hygienické opatrenia.

Organizácia Človek v ohrození sa podieľa na informačnej kampani #KoronaTeMerel, ktorú realizuje organizácia Zdravé regióny, v spolupráci s občianskym združením Bystriny. Kampaň má pomôcť šíriť potrebné informácie o prevencii a koronavíruse medzi obyvateľmi z vylúčených komunít.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Vladimír Rafael
Firmy a inštitúcie MŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SR