Výstavbu D1 na trase Turany - Hubová musí schváliť Brusel

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Diaľnica D1 Foto: SITA/Nina Bednáriková

BRATISLAVA 27. novembra (WEBNOVINY) – Termín a podmienky vyhlásenia tendra na vypracovanie projektu a výstavbu 13-kilometrového úseku diaľnice D1 Turany – Hubová sú stále neznáme.

Dôvodom je čakanie, kedy a čo odpovie Európska komisia na navrhované opatrenia, ktoré majú zmierniť dopady stavby diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom na životné prostredie.

Stanovisko Európskej komisie očakávame v najbližších dňoch a intenzívne spolupracujeme s komisiou, ktorej predstavitelia sa chystajú na osobnú prehliadku miesta stavby. Plánovaná diaľnica Turany – Hubová by, nehľadiac na problémy s prípravou jej výstavby, nemala vypadnúť z vládou schváleného programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Vyhlásenie verejného obstarávania na stavbu diaľnice Turany – Hubová je plánované v roku 2012, v závislosti od stanoviska Európskej komisie.

Analýza, ktorú si vyžiadal Brusel, obsahuje postup pri posudzovaní vplyvov stavby diaľnice Turany – Hubová na životné prostredie so zameraním na hodnotenie významnosti vplyvov na územia Natura 2000 v súlade s legislatívou Európskej únie a SR.

Zároveň sú v materiáli ešte raz hodnotené pôvodné a taktiež nové požiadavky orgánov ochrany prírody na elimináciu možných vplyvov na územia Natura 2000 s pohľadom na veľké šelmy, rieku Váh a Rojkovské rašelinisko, v ktorých blízkosti je navrhovaná trasa,“ dodalo ministerstvo dopravy.

Ekológovia presadzujú 6- kilometrový tunel

Predpokladané stavebné náklady na diaľnicu Turany – Hubová predstavujú 698,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Výstavba diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4,6 kilometra by mala byť financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu v terajšom sedemročnom programovom období. Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo začiatok prác na diaľnici na jar 2012.

Mimovládne organizácie spochybnili posúdenie vplyvu stavby na chránené územie prírody a následne Európska komisia vlani neschválila financovanie bývalého projektu PPP, ktorého súčasťou bol úsek Turany – Hubová. To znemožnilo finančné uzatvorenie prvého balíka PPP. Rezort dopravy diskutoval s ministerstvom životného prostredia, ochranármi a samosprávami príslušných obcí. Ekológovia presadzovali variant trasy diaľnice so 6-kilometrovým tunelom Korbeľka. Doplňujúce posúdenie projektu a jeho vplyvu na chránené územie Natura 2000 malo preveriť navrhnuté zmierňujúce a kompenzačné opatrenia a v prípade potreby navrhnúť nové, aby boli vplyvy stavby diaľnice na okolie minimálne.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať