Preventívne prehliadky prostaty slovenskí muži zanedbávajú, zodpovednejší sú starší a finančne zabezpečení

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Prostata
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.
Tento článok pre vás načítala AI.

Slováci na preventívne prehliadky prostaty nemyslia. Až 83 percent slovenských mužov nechodí pravidelne k urológovi. To v prepočte predstavuje až 1,8 milióna dospelých mužov. Každý druhý muž urologické kontroly dokonca obchádza úplne.

Tretie najčastejšie ochorenie u mužov

S pribúdajúcim vekom sú síce muži zodpovednejší, je to však mizivé percento. Prehliadky poctivejšie absolvujú starší muži, finančne zabezpečení, pochádzajúci z väčších miest a s viac ako tromi deťmi.

Vyplýva to z najnovších dát lekárenskej skupiny Pilulka. sk, ktorá na Slovensku, v Českej republike, Maďarsku a Rakúsku v spolupráci s prieskumnou agentúrou Behavio vykonala rozsiahly prieskum na reprezentatívnej vzorke 1 000 ľudí z každej krajiny.

Karcinóm prostaty je pritom po karcinóme pľúc a hrubého čreva tretím najčastejším malígnym ochorením u slovenských mužov.

Podľa dát Národného onkologického inštitútu trpelo v blízkej minulosti na toto ochorenie až 9-tisíc slovenských mužov, pričom každý rok pribudnú stovky až tisícky nových prípadov. Preventívne prehliadky u urológa podľa výsledkov prieskumu nezaujímajú najmä mladých ľudí vo veku 18 až 44 rokov.

Skríning si môžu muži urobiť aj doma

„V tomto vekovom rozpätí takmer každý muž uviedol, že prehliadku absolvuje občas alebo vôbec. Nad 45 rokov sú muži o niečo zodpovednejší. Napríklad až 62 percent mužov nad 65 rokov uviedlo, že prehliadky absolvujú pravidelne. Karcinóm prostaty sa pritom najčastejšie objavuje u mužov v tomto veku,“ uvádza brand manažérka Pilulka.sk Andrea Babicová.

Skríning si môžu muži urobiť domácimi PSA testami, ktoré odhalia zvýšené hladiny prostatického špecifického antigénu – markera rakoviny prostaty.

„Online predaj PSA testov sa pohybuje v zopár stovkách ročne, čo je veľmi nízke číslo. Medziročne však evidujeme nárast v objeme predaja o viac ako 60 percent, čo môže naznačovať, že muži v rámci prevencie siahajú po domácich testoch viac,“ povedala Andrea Babicová z Pilulka.sk.

November je vo svete známy ako mesiac boja proti rakovine prostaty. Muži si fotia svoje fúzy a publikujú ich na sociálnych sieťach. Týmto gestom podporujú boj proti karcinómu prostaty, ale aj iným onkologickým ochoreniam. Aj preto sa nazýva Movember (moustache + november).

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie BehavioNárodný onkologický inštitútPilulka.sk