Železnice zastavili prípravu prepúšťania a rušenia spojov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak
Foto: Ilustračné foto SITA/Nina Bednáriková

BRATISLAVA 19. januára (WEBNOVINY) – Príprava masového prepúšťania okolo 4 tisíc zamestnancov v troch štátnych železničných spoločnostiach, ako aj obmedzovanie a rušenie osobnej dopravy na viac ako dvoch desiatkach tratí je zastavené. Potvrdili to pre agentúru SITA železničné podniky po tom, čo sa na tom dohodli premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS) s odborármi a železničiarmi. Ozdravný plán na stratových železniciach bude realizovaný, až keď ministerstvo dopravy predloží a vláda schváli program ich revitalizácie.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré spravujú infraštruktúru, považujú otázky o plánovanom prepúšťaní nateraz za predčasné. „V súčasnosti sa pripravujú reštrukturalizačné a sociálne opatrenia a hľadáme spôsob, ako ŽSR revitalizovať a oživiť. Zvažujú sa možné opatrenia na celkové úspory nákladov. Prebiehajú dôkladné analýzy a rokovania na všetkých úrovniach,“ uviedla Dana Hurtová z odboru komunikácie ŽSR. Vzhľadom na súčasné rokovania sa až do schválenia revitalizačných opatrení k tejto téme ŽSR nebudú vyjadrovať.

ŽSR uvažujú podľa Odborového združenia železničiarov (OZŽ) s prepustením okolo 1 700 pracovníkov, teda 10 % ich počtu. V budúcom roku by mala odísť ďalšia tisícka pracovníkov. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. už koncom minulého roka informovala, že sa v rámci úsporných opatrení bude musieť rozlúčiť s približne 2 tisíc ľuďmi, čo je viac ako 20 % zamestnancov nákladného prepravcu. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s., zabezpečujúca osobnú prepravu, podľa odborárov plánuje dať výpovede zhruba 500 pracovníkom, čiže každému desiatemu zamestnancovi.

„Cargo vzhľadom na nepriaznivé hospodárske výsledky v roku 2010 (strata vyše 100 mil. eur) analyzuje všetky možnosti úspor nákladov vo vnútri spoločnosti. Táto analýza je súčasťou ozdravných opatrení, ktorých cieľom je zastaviť ďalšie zadlžovanie, zvýšiť efektivitu fungovania a dosiahnuť zisk v roku 2012,“ uviedol hovorca Carga Martin Halanda.

Zastavenie prípravy redukcie osobnej dopravy na najmenej vyťažených tratiach v regiónoch po celom Slovensku potvrdila už v utorok osobný dopravca. „Išlo o pracovnú verziu zoznamu tratí pripravených na redukciu. Zatiaľ je tento proces pozastavený až do odvolania. A o tom, ktoré trate sa budú redukovať a či vôbec, rozhodne až revitalizačný projekt. Ten má byť spracovaný do konca mesiaca a predložený na rokovanie vlády,“ uviedol hovorca ZSSK Alexander Buzinkay.

Odborári pohrozili v závere minulého týždňa vyhlásením štrajkovej pohotovosti, ak ministerstvo dopravy nepozastaví „nesystémové rušenie a obmedzovanie osobnej železničnej dopravy na vybraných tratiach a hromadné prepúšťanie zamestnancov v železničnom sektore.“ Podľa odborov by mal rezort dopravy najskôr pripraviť a realizovať viaceré opatrenia na podporu rozvoja železničnej dopravy, napríklad program revitalizácie, zmeny modelu financovania a regulácie dopravného trhu. OZŽ vyzvalo rezort dopravy, aby uhrádzal straty z výkonov vo verejnom záujme, ktoré si za regulované ceny v železničnej doprave objednal, a plnil povinnosti štátu pri zabezpečení vyrovnanosti bilancie hospodárenia správcu infraštruktúry Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) by mal v stredu predložiť vláde analýzu fungovania železničných spoločností. Štát pripravuje podľa analýzy podporné opatrenia na zvýšenie ich výkonnosti a ekonomickej efektívnosti. Ich celková očakávaná strata za rok 2010 totiž dosahuje okolo 300 mil. eur. Konkrétne návrhy úloh a ekonomické dopady navrhnutých opatrení pre ŽSR, ZSSK a Cargo majú predložiť ministerstvá dopravy a financií. Opatrenia budú súčasťou pripravovaného programu revitalizácie železničných spoločností.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Iveta RadičováJán Figeľ