Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Autobus
Foto: ilustračné, SITA

Zmena ochrany osobných údajov čiernych pasažierov pred pokutou neochráni, varuje dopravný podnik

BRATISLAVA 25. mája (WebNoviny.sk) – Nové legislatívne zmeny, ktoré sa týkajú všeobecného nariadenia Európskej únie (EÚ) o ochrane osobných údajov (GDPR), nebudú platiť pri vymáhaní pokuty v mestskej hromadnej doprave (MHD) v Bratislave. Dopravný podnik Bratislava (DPB) aj podľa všeobecného nariadenia EÚ má právo spracúvať osobné údaje cestujúcich bez platného cestovného lístka bez súhlasu dotknutej osoby.

Povinnosť poskytnúť údaje

DPB tak reaguje na otázky agentúry SITA, ako budú postupovať v prípade, keď revízor v MHD chytí čierneho pasažiera, ten nezaplatí pokutu ani na mieste a ani do 30 dní a prípad budú chcieť posunúť na súd. Podnik vysvetľuje, že cestujúci bez platného cestovného lístka je povinný zo zákona poskytnúť osobné údaje na vymáhanie pohľadávky. Ako uvádzajú, vyplýva to zo Zákona o cestnej doprave.

Vo vozidlách DPB je cestujúci povinný zaplatiť cestovné a na výzvu vodiča alebo revízora má povinnosť preukázať sa platným cestovným lístkom. Ak pri kontrole cestovných lístkov počas jazdy alebo po vystúpení cestujúci na výzvu neukáže cestovný lístok, je povinný na mieste zaplatiť cestovné plus pokutu.

Ak to však neurobí, musí poskytnúť identifikačné údaje na vymáhanie cestovného a pokuty. Čierny pasažier poskytne meno a priezvisko, dátum narodenia, adresu trvalého pobytu a číslo občianskeho preukazu alebo iného dokladu totožnosti. „Ak je to maloletý, zisťujú identifikačné údaje aj o jeho zákonnom zástupcovi,“ pripomína dopravca.

Posilnenie práv

Nový zákon na ochranu osobných údajov vypracoval Úrad na ochranu osobných údajov (ÚOOÚ), pretože potrebná novelizácia existujúceho zákona by bola problematická a neprehľadná. Zásadnou zmenou, spresnením, prešli práva dotknutých osôb. V návrhu zákona sú práva dotknutých osôb prispôsobené dnešnej elektronickej dobe a sú v nich nastavené podrobné postupy, ako k ich uplatneniu má dotknutá osoba či prevádzkovateľ pristupovať.

Ide o tzv. nastavenie „reklamačných poriadkov“ alebo pravidiel, ktoré je jasné a presné, čo je výhodou pre obe strany. Zákon sa vzťahuje na všetky fyzické osoby na území SR, preto by ľudia mali pocítiť posilnenie svojich práv, zlepšenie prístupu a možnosti kontroly nad svojimi osobnými údajmi.

Odporúčané články

Foto: V Bratislave sa zrazil autobus MHD s autom a skončil mimo cesty (aktualizované) Novotný chce z mesta Košice spraviť otvorené a moderné mesto, predstavil svoje programové tézy

Neprehliadnite

Prezident IIHF je spokojný s pripravenosťou bratislavskej arény na MS v hokeji 2019 Aktualizované: Streľba v Utrechte mohla mať teroristický motív, páchateľa na úteku polícia chytila Video: Z vraždy v Dobšinej obvinili Ondreja, ktorý sa pred pár dňami vrátil z väzenia Foto: Cyklón Idai zabil už viac ako tisíc ľudí a napáchal obrovské škody Minister Gajdoš chce v armáde viac vojakov, prilákať ich má aj výstižný slogan Medzi nehodou Boeingu spoločnosti Ethiopian Airlines a haváriou letu Lion Air sú podobnosti Foto: Veľryba mala v sebe kilogramy plastov, vedcov šokovalo ich množstvo Košičania prežili „klinickú smrť“ a vrátili sériu do Popradu, Nitra zdolala Trenčín a má mečbal

Témy

Diskusia

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z Webnoviny.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Z kategórie Aktuálne správy

Aktuálne témy

Odporúčame

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.