INEKO: Obchvat Bratislavy môže byť predražený o miliardu

Úsek diaľnice D1 Dubná Skala - Turany slávnostne otvorili
Pohľad na úsek diaľnice D1 Dubná skala - Turany v smere Sučany z mimoúrovňovej križovatky pri meste Martin pri príležitosti slávnostného otvorenia úseku diaľnice D1 Dubná skala - Turany. Vrútky, 10. júl 2015. Foto: SITA/Milo Fabian

BRATISLAVA 12. októbra (WebNoviny.sk) – Variant PPP projektu pre výstavbu a prevádzku časti obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy po Holice sa podľa Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) javí ako výrazne predražený a pre Slovensko veľmi nevýhodný. V porovnaní s klasickým verejným obstarávaním nie je výhodnejší o vyše 300 miliónov eur, ale naopak nevýhodnejší o 519 miliónov eur, a to po zohľadnení všetkých sociálno-ekonomických prínosov zo skoršej realizácie projektu PPP.

Ako vyplýva z analýzy, ktorú v pondelok zverejnil inštitút INEKO, pri porovnaní celkových nákladov na realizáciu úsekov D4 a R7 v rovnakom čase ako v prípade PPP, avšak formou verejnej zákazky, rozdiel predstavuje takmer 1,4 miliardy eur. Tento objem podľa inštitútu znamená predraženie, ktoré Slovensko zaplatí za dočasné nezapočítanie nákladov na realizáciu projektu do deficitu verejných financií a štátneho dlhu.

Obchvat môže byť predražený až o miliardu eur

INEKO vyzýva ministerstvo dopravy a vládu nepokračovať v obstarávaní PPP projektu pre D4 a R7 až do riadneho a neskresleného posúdenia prínosov a nákladov, ako aj možností financovania zo štátneho rozpočtu alebo z tzv. Junckerovho fondu Európskej únie pre strategické investície.

„Tento obchvat môže byť oproti tradičnému obstarávaniu predražený až o miliardu eur. Výška skrytého dlhu, ktorý sa v prípade realizácie tohto projektu môže vytvoriť, sa pohybuje na úrovni 2 až 3 percentá HDP,“ informoval riaditeľ INEKO Peter Goliaš. Návrh štátneho rozpočtu na budúci rok uvádza, že výška skrytého dlhu môže byť 2,4 percenta HDP.

Splátky štátu koncesionárovi za vybudované úseky formou PPP sa v danom momente nezobrazujú v deficite ani vo verejnom dlhu. „Reálne vznikajú záväzky vláde za výstavbu diaľnice, avšak diaľnica negeneruje budúce príjmy. Sú to reálne nepokryté záväzky, ktoré vláda v budúcnosti musí splatiť a preto vzniká skrytý dlh,“ uviedol Goliaš. INEKO to považuje za systémový problém diaľničných PPP projektov.

Koncesionár by mal byť známy do konca roka

Ministerstvo dopravy informovalo, že o nákladoch na PPP projekt pre D4 a R7 bude možné rozprávať až v momente, keď bude známa najlepšia ponuka v trvajúcej súťaži na koncesionára. „Po skončení súťaže sa najlepšia ponuka znova vyhodnotí a až následne vláda rozhodne o jej výhodnosti. Kým nebude známa táto suma, vnímame akúkoľvek kritiku výhodnosti či nevýhodnosti len ako politický útok pred prichádzajúcimi parlamentnými voľbami,“ uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa.

O výstavbe diaľnice by sa podľa ministerstva malo rozhodovať odborne a na základe potrieb ľudí v regióne, a nie politicky. Ministerstvo dopravy naďalej očakáva, že koncesnú zmluvu s víťazom tendra podpíše koncom tohto roka. Podmienky financovania by mali byť uzatvorené začiatkom budúceho roka a následne by sa malo začať stavať. Ministerstvo dopravy od leta vedie súťažný dialóg so štyrmi medzinárodnými konzorciami, ktoré postúpili do finále z pôvodne deviatich uchádzačov.

Výhodnosť realizácie projektu D4 a R7 formou PPP podľa ministerstva preukázala štúdia uskutočniteľnosti vypracovaná konzorciom renomovaných medzinárodných poradenských spoločností. „Na základe ponuky víťazného uchádzača sa však opätovne urobí kalkulácia výhodnosti a až na jej základe sa rozhodne o definitívnom podpise zmluvy,“ uviedol Kóňa. Ministerstvo tvrdí, že realizácia D4 a R7 je v súčasnosti možná iba formou PPP vzhľadom na obmedzené kapacity štátneho rozpočtu a alokáciu eurofondov. Štúdia uskutočniteľnosti je v plnom znení zverejnená od januára tohto roku.

Dialnica, cesta, auto
Foto: SITA/AP

SKOK chce zapojiť peniaze obyvateľov

Strana SKOK navrhuje projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) nahradiť verejno-občianskym partnerstvom so zapojením peňazí obyvateľov. Občania by podľa poslanca a člena výkonnej rady opozičnej strany Jozefa Kollára neboli odkázaní pri zhodnocovaní svojich úspor na priemerný úrok 1 percento, čo je zhruba výnos termínovaného vkladu v bankách na dvanásť mesiacov. „Mohli by v takomto projekte občania získať úrokový výnos až do 4 percent ročne,“ uviedol Kollár.

Asi 40 percent stavebných nákladov na D4 a R7 (zhruba 520 miliónov eur z odhadovanej sumy) by podľa poslanca pokryla emisia retailových štátnych dlhopisov, ktoré by vydalo ministerstvo financií. „Retailové dlhopisy by boli umiestnené na trhu cez sieť komerčných bánk v nominálnej hodnote tisíc eur na jeden dlhopis. Dlhopisy by boli vydané na tridsať rokov, ako je životnosť celého projektu,“ povedal Kollár. Štát by podľa neho výrazne ušetril a občania by zarobili.

Vláda podľa predsedu strany SKOK Juraja Miškova presadzuje PPP projekty v prospech súkromníkov. O tom podľa neho svedčí aj projekt pre D4 a R7, ktorý je podľa analýzy inštitútu INEKO predražený. „Ukazuje sa, že projekty, ktoré pripravuje vláda, sú predražené, netransparentné a obrovské zisky z týchto projektov končia vo vreckách súkromných firiem často spriaznených s vládou,“ uviedol Miškov.

Rozhodnutie vychádzalo zo zmanipulovaných podkladov

Verejno-občianske partnerstvá, ktoré sú súčasťou programu Skoku, na rozdiel od PPP projektov umožňujú štátu ušetriť nemalé finančné prostriedky a zarobiť ľuďom. „V prípade, že budeme mať šancu byť po marci 2016 súčasťou vlády, tak budeme prioritne preferovať realizáciu veľkých verejných investícií formou verejno-občianskych partnerstiev. Aby štát ušetril a zarobili ľudia, nie súkromníci,“ vyhlásil Miškov.

INEKO tvrdí, že rozhodnutie vlády obstarať úseky D4 a R7 vychádzalo zo zmanipulovaných podkladov. Ministerstvo dopravy podľa inštitútu najprv vybralo poradcu s konfliktom záujmov a potom spolu s ním skreslilo vstupné údaje do kľúčového testu výhodnosti. INEKO na základe výpočtov uviedlo, že ministerstvo vylepšilo oficiálnu hodnotu za peniaze preferovaného PPP projektu o vyše 800 miliónov eur.

Úseky R7 z Bratislavy po Šamorín môžu byť podľa inštitútu výrazným prínosom, v prípade D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka pri Dunaji – Bratislava, Rača hrozí, že doprave v hlavnom meste pomôže len málo. Aj keď mierne odľahčí D1, jej kritické úseky, najmä na Prístavnom moste, zostanú preťažené a zápchy sa môžu presunúť zo vstupov do vnútra mesta.

Ministerstvo dodnes nevie, akú časť úsekov dokáže D4 prevziať

„Ministerstvo prijalo rozhodnutie o realizácii tohto projektu bez kľúčových dát o doprave. Nezrealizovalo včas prieskum prepravných vzťahov, ktorý by dokázal zodpovedne, reálne ukázať, k akému prerozdeleniu dopravy po realizácii obchvatu príde,“ upozornil analytik INEKO Ján Kovalčík.

Ministerstvo tak dodnes nevie, akú časť dopravy z preťažených úsekov D1 v Bratislave dokáže D4 prevziať na seba. „Bolo by namieste pozrieť sa na možné riešenia kľúčovej dopravy, ktorou je vnútromestská a takisto zdrojová, cieľová doprava. Doprava, ktorá generuje každodenné dochádzanie za prácou v rámci Bratislavy alebo do Bratislavy,“ uviedol Kovalčík.

Každý, kto tvrdí, že veľký bratislavský obchvat nie je potrebný a bolo by lepšie jeho výstavbu odložiť do budúceho desaťročia, by podľa rezortu dopravy mal svoje názory konfrontovať s vodičmi denne stojacimi v zápchach na Prístavnom moste alebo príjazdových cestách od Šamorína.

„Aj bývalá vláda, v ktorej Ján Kovalčík pôsobil ako hlavný stratég Jána Figeľa, plánovala výstavbu tejto cesty formou PPP. Ide totiž o jedinú reálnu alternatívu, ako začať s výstavbou už teraz,“ dodal Kóňa. Figeľ bol ministrom dopravy vo vláde Ivety Radičovej v rokoch 2010 až 2012.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Peter Goliaš
Firmy a inštitúcie INEKO Inštitút pre ekonomické a sociálne reformyMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR