Ministerstvo dopravy nesúhlasí s korekciami financovania dostavby D1 s tunelom Višňové, audit však odhalil nedostatky

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Tunel Višňové

Na pokračujúcej dostavbe úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové hrozia korekcie pri financovaní prác zo zdrojov Európskej únie.

Ministerstvo financií SR ako orgán auditu zistilo nedostatky v skončenom verejnom obstarávaní na dokončenie uvedeného diaľničného úseku. Ministerstvo dopravy a výstavby SR ako pre agentúru SITA potvrdilo, že ako Riadiaci orgán pre Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII) s korekciami nesúhlasí.

Nedostatky identifikované zo strany Ministerstva financií SR neboli identifikované ani vykonaným dohľadom Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), o čom svedčí aj rozhodnutie ÚVO z konania o preskúmaní úkonov pred podpisom zmluvy o dielo,“ uviedol odbor komunikácie ministerstva dopravy.

Preskúmanie úkonov

Riadiaci orgán OPII využil možnosť obrátiť sa na ÚVO vo veci posúdenia súladu podmienok a postupov verejného obstarávania so zákonom o verejnom obstarávaní, aby ich ÚVO opätovne posúdilo, a tak požiadal o preskúmanie úkonov kontrolované mimo odvolacieho konania,“ dodal rezort.

Tému korekcií plánoval minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) otvoriť aj na vláde. Tender Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) na dokončenie úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra, z toho tunel Višňové 7,5 kilometra, dodatočne preveruje ÚVO.

A to v mimoodvolacom konaní na preskúmanie rozhodnutia úradu z apríla 2021, keď pri kontrole zákazky pred uzavretím zmluvy nezistil porušenie zákona o verejnom obstarávaní, ktoré malo alebo mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania. Úrad nedávno informoval o začatí mimoodvolacieho konania na základe podnetu ministerstva dopravy a výstavby.

Posun lehôt

Združenie Skanska – Višňové na čele so spoločnosťou Skanska SK, a. s., začalo s prácami na stavbe v máji 2021, mesiac po uzavretí zmluvy o dielo. Nový zhotoviteľ sa zaviazal úsek dostavať pôvodne takmer za 255 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), zhruba za tisíc dní, teda 33 mesiacov od začatia prác, čiže približne do februára 2024.

Pre nevyhnutné opravné práce v tuneli po predošlom zhotoviteľovi, ktorý mal úsek vybudovať do konca roka 2019, ale zo stavby odišiel, sa lehota výstavby podľa odhadov môže predĺžiť predbežne do konca roka 2024. Zmluvná cena sa po ďalšej zmene priebežne zvýšila skoro na 262 miliónov eur bez DPH.

Zároveň sa predlžuje tender na dodanie technológie tunela Višňové, vrátane informačného systému D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, dôvodom je posun lehôt na predkladanie a otváranie ponúk. Odhadovaná hodnota zákazky plánovanej na dva roky je zhruba 71,5 milióna eur bez DPH.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej Doležal
Firmy a inštitúcie EU Európska úniaMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRMF Ministerstvo financií SRNárodná diaľničná spoločnosť (NDS)Skanska SK