Sľubovali transparentnosť, teraz rezort dopravy robí tajnosti okolo výberov vrcholných manažérov svojich podnikov

Andrej Doležal
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal. Foto: archívne, SITA/Jana Birošová.

Na čele štátnych podnikov by mali byť odborníci namiesto „našich“ ľudí. Súčasná vládna koalícia sa k tomu zaviazala v rámci boja proti korupcii a klientelizmu vo svojom programovom vyhlásení pred rokom. A tento zámer si ponechala aj v súčasnom aktualizovanom programe.

Vláda Igora Matoviča sľubovala a aj kabinet Eduarda Hegera (obaja OĽaNO) chce zaviesť transparentný výberový proces, aby sa do funkcií zástupcov štátu v spoločnostiach dostali ľudia s najlepšími odbornými a osobnostnými predpokladmi.

Malo by sa tak podľa predstáv vlády diať pod verejnou kontrolou, a to od zverejnenia výzvy na výberové konanie, cez prihlášky a doklady kandidátov až po ich verejné vypočutie a zverejnenie konečného návrhu.

Situácia v rezorte dopravy

Nakoľko sa tieto záväzky uplatňujú pri obsadzovaní postov vrcholných manažérov vo firmách v pôsobnosti ministerstva dopravy? To zorganizovalo v predošlých dvoch mesiacoch výberové konania na funkcie vo vedeniach piatich spoločností s mnohomiliónovými výnosmi.

Ide o firmy Letové prevádzkové služby SR (LPS), Národná diaľničná spoločnosť, Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, Letisko M. R. Štefánika v Bratislave a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Rezort dopravy na čele s Andrejom Doležalom (nom. Sme rodina) zverejnil podmienky výberových konaní v tlači a na svojom webe, oznámil termíny ich ústnych častí a v prípade LPS a ZSSK aj víťazných uchádzačov. Po otázkach portálu ešte prezradil počet záujemcov.

„O výberových konaniach v podriadených organizáciách sme proaktívne informovali aj prostredníctvom tlačovej správy,“ uviedol pre portál NašaDoprava.sk hovorca ministerstva dopravy a výstavby Ivan Rudolf.

Doplnil, že taktiež o nich informovali prostredníctvom sociálnych sietí na profile ministra Andreja Doležala aj na facebookovom profile rezortu dopravy.

Utajené informácie

Verejnosti však chýbali podstatné informácie o samotnom priebehu výberového procesu. Je to pritom jeho najdôležitejšia časť.

Verejnosť sa nedozvedela nielen mená prihlásených kandidátov a reálnych účastníkov, ale ani ich odbornú spôsobilosť v podobe životopisov a plánov riadenia, či poradie uchádzačov s bodovým hodnotením v spomínaných dvoch uzavretých prípadoch.

Utajené bolo aj zloženie výberových komisií. Možnosť účasti verejnosti s podmienkou mlčanlivosti na pohovore s kandidátmi nemôže nahradiť verejné vypočutie ani absenciu konkrétnych informácií o priebehu týchto výberov.

Vo verejnom záujme

Nadácia Zastavme korupciu tvrdí, že určite je vo verejnom záujme, aby boli výberové konania do štátnych podnikov a akciových spoločností s dominantnou účasťou štátu oveľa viac transparentné ako doteraz. Zverejnenie mien kandidátov a kandidátok je podľa mimovládnej organizácie len jeden z prvkov, ktoré navrhuje zaviesť.

„Zverejnenie mien uchádzačov a mien členov výberovej komisie je dôležité preto, aby sa zamedzilo možnému konfliktu záujmov,“ povedala pre portál NašaDoprava.sk analytička Nadácie Zastavme korupciu Klára Bernátová.

Okrem mien uchádzačov by sa podľa nej mali zverejniť aj ich bodové hodnotenia, poprípade jasné zdôvodnenie, prečo tí-ktorí uchádzači nepostúpili do druhého kola. „Výberové konania s účasťou verejnosti sú taktiež jedna z vecí, ktoré nadácia v minulosti štátu navrhovala,“ pripomenula.

Rozšíriť by sa mal podľa Bernátovej aj spôsob, akým sa o otvorených pracovných pozíciách informuje. Je bežnou praxou, že informácia o výberkách je len na webových stránkach spoločností či ministerstiev, kde sa k nej dá dostať až po niekoľkých klikoch.

Dôležitá možnosť kontroly

Nadácia je presvedčená, že neexistuje relevantný dôvod, prečo by nemal byť zverejnený počet uchádzačov a ich bodové hodnotenia.

„Čo sa týka zverejnenia mien uchádzačov, je pravda, že na to dnes treba ich súhlas. Častý argument druhej strany je, že títo ľudia prichádzajú do výberového konania z iných manažérskych postov a bolo by pre nich nepríjemné, keby sa v ich aktuálnom zamestnaní vedelo, že chcú odísť alebo že vo výberku neuspeli,“ priblížila Bernátová.

Tento argument však v nadácii neobstojí. Štátne podniky a akciovky majú totiž pre štát strategický význam. Starajú sa o dodávky energií, či udržiavajú cesty, železnice a podobne.

„Niektoré sú v miliónových stratách, niektoré, naopak, majú veľké zisky. Robia obrovské verejné obstarávania, mnohé sa v minulosti spomínali v súvislosti s korupčnými kauzami,“ upozornila analytička.

Je preto podľa nej naozaj veľmi dôležité, aby na čele týchto spoločností boli čestní profesionáli, ktorí prešli poriadnym výberovým procesom s možnosťou kontroly.

Záujem uchádzačov

O post riaditeľa LPS malo podľa rezortu dopravy záujem osem účastníkov, z toho traja nesplnili podmienky, zvíťazil Martin Kabát. O dve miesta členov dozornej rady tohto štátneho podniku sa uchádzali šiesti kandidáti, na výberovom konaní sa zúčastnili štyria a jeden uspel.

Na členov predstavenstva ZSSK kandidovalo sedem uchádzačov. Na základe výberu sa novým predsedom predstavenstva a zároveň generálnym riaditeľom národného osobného vlakového dopravcu stal Roman Koreň a novým členom predstavenstva Ján Lukáč.

O posty vo vedení NDS bol nižší záujem – generálnym riaditeľom spoločnosti chceli byť štyria a členom predstavenstva piati uchádzači. Na miesta členov predstavenstva ZSSK CARGO sa prihlásili štyria a na pozíciu člena predstavenstva bratislavského letiska piati kandidáti. Výsledky výberových konaní v týchto spoločnostiach rezort dopravy zatiaľ nezverejnil. (mbo)

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Ivan RudolfJán LukáčKlára BernátováMartin KabátRoman Koreň
Firmy a inštitúcie Letisko M. R. ŠtefánikaLPS Letové prevádzkové služby Slovenskej republikyMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRNadácia Zastavme korupciuNDS Národná diaľničná spoločnosťŽelezničnú spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK CARGO)ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko